Greenwashing: Daihatsu In De Fout
Geschreven op 31-1-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in GreenwashingDe Reclame Code Commissie meldt dat reclame van Daihatsu in strijd is met de Nederlandse reclamecode. Het gaat om een advertentie in dagblad De Pers, drie pagina’s van de site en drie brochures.
Volgens de Commissie kan de kreet in de dagbladadvertentie dat ‘de nieuwe Cuore’ de ‘zuinigste benzineauto ter wereld’ is niet worden aangetoond. Dat geldt ook voor de mededeling dat Daihatsu ‘het meest milieuvriendelijke automerk’ is. Mededelingen in zowel dagblad als brochures en op de site dat de Daihatsu-modellen ‘elk afzonderlijk behoren tot de schoonste en zuinigste in hun klasse’ kunnen eveneens niet worden aangetoond.
De termen ‘Daihatsu klimaatneutraal’ en ‘CO2 neutraal’ mogen volgens de RCC ook niet, omdat daarvan -ten onrechte- de suggestie uitgaat dat het klimaat geen enkele (nadelige) invloed zou ondervinden van Daihatsu automobielen. Omdat Daihatsu al eerder is aanbevolen om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken. Bron: Adformatie
Alweer een geweldig staaltje Greenwashing. Eindelijk een uitspraak die ook duidelijk is over klimaatneutraal en de variant CO2-neutraal. Dat kan gewoon niet. De suggestie dat een product geen enkele invloed zou hebben op het klimaat is niet aantoonbaar. Tegelijk werd ook BCC even onder de loep genomen.
Wordt het niet eens tijd dat de Reclame Code Commissie ook eens even kijkt naar de activiteiten van al die aanbieders van klimaatneutrale producten?
tweedehands auto's zegt:
7 april 2010 om 08:49 | Permalink
Ach laat ze toch reclame maken! de consument doet zijn huiswerk toch wel bij de aankoop van een nieuwe auto