De nieuwe autoprijzen per 1 januari 2010
Geschreven op 28-1-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Update 24 januari 2010: Per 1 januari 2010 wordt de BPM-heffing vastgesteld op basis van de netto-catalogusprijs van een personenauto en op basis van de CO2-uitstoot. Voor de heffing op basis van de CO2-uitstoot worden drie schijven vastgesteld met daarbij behorende progressieve tarieven.
Voor bestelauto’s, kampeerauto’s en motoren wordt voorlopig de catalogusprijs als grondslag genomen, omdat er geen goede CO2-gegevens beschikbaar zijn.
De BPM wordt in vier jaar tijd omgevormd van een heffing die voornamelijk op de catalogusprijs is gebaseerd naar een heffing op basis van de CO2-uitstoot. NOx en fijnstof gaan ook een rol spelen. De eerste stap wordt in 2010 gezet en in 2013 is deze omvorming volledig afgerond en is de heffing alleen nog maar gebaseerd op CO2-uitstoot en dus niet meer op het relatieve milieulabel of hybride techniek.
De omzetting van de BPM in een CO2-heffing heeft natuurlijk gevolgen voor de autoprijzen. Bij NieuweAutoPrijzen kunt u het effect hiervan op de autoprijzen zien.
Tarieven BPM 2010 | |
Zeer zuinige benzineauto’s (CO2-grens = 110 g/km) | vrijgesteld |
Zeer zuinige dieselauto’s (CO2-grens = 95 g/km) | vrijgesteld |
Elektrische auto’s (nulemissieauto’s) | vrijgesteld |
Basispercentage, toeslagen en kortingen | |
Basispercentage BPM van de nettocatalogusprijs | 27,4% |
Benzinekorting | 1.288 |
Aardgaskorting | 1.788 |
Dieseltoeslag | 1.076 |
Korting diesel affabriekroetfilter | 300 |
Korting diesel Euro-6 | 0 |
Korting zuinige benzineauto’s (CO2-grens 110 - 120 g/km) | 750 |
Korting zuinige dieselauto’s (CO2-grens 95 – 120 g/km) | 750 |
Benzine, tarief op basis van CO2 uitstoot | |
Vrijstelling CO2-grens <= 110 g/km | |
Bonus CO2-grens 110 - 120 g/km | 750 |
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 110-180 g/km) | 34 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 180-270 g/km) | 126 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 270 g/km) | 288 |
Diesel, tarief op basis van CO2 uitstoot | |
Vrijstelling CO2-grens <= 95 g/km | |
Bonus CO2-grens 95 - 120 g/km | 750 |
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 95-155 g/km) | 34 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 155-232 g/km) | 126 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 232 g/km) | 288 |
De schijven voor dieselpersonenauto’s gelden ook voor auto’s met een Af-fabriekaardgasinstallatie.
Tarieven BPM 2011 | |
Zeer zuinige benzineauto’s (CO2-grens = 110 g/km) | vrijgesteld |
Zeer zuinige dieselauto’s (CO2-grens = 95 g/km) | vrijgesteld |
Elektrische auto’s (nulemissieauto’s) | vrijgesteld |
Basispercentage, toeslagen en kortingen | |
Basispercentage BPM van de nettocatalogusprijs | 19% |
Benzinekorting | 824 |
Aardgaskorting | 1.324 |
Dieseltoeslag | 1.526 |
Korting diesel affabriekroetfilter | 0 |
Korting diesel Euro-6 | 1.500 |
Korting zuinige benzineauto’s (CO2-grens 110 - 120 g/km) | 500 |
Korting zuinige dieselauto’s (CO2-grens 95 – 120 g/km) | 500 |
Benzine, tarief op basis van CO2 uitstoot | |
Vrijstelling CO2-grens <= 110 g/km | |
Bonus CO2-grens 110 - 120 g/km | 500 |
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 110-180 g/km) | 52 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 180-270 g/km) | 173 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 270 g/km) | 403 |
Diesel, tarief op basis van CO2 uitstoot | |
Vrijstelling CO2-grens <= 95 g/km | |
Bonus CO2-grens 95 - 120 g/km | 500 |
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 95-155 g/km) | 52 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 155-232 g/km) | 173 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 232 g/km) | 403 |
De schijven voor dieselpersonenauto’s gelden ook voor auto’s met een Af-fabriekaardgasinstallatie. Bron: Auto 4 Me
28 januari 2008: De invoering van de slurptaks levert nog steeds ongekende boosheid op bij de erg op overbodige paardenkrachten ingestelde auto branche. Steevast worden voorbeelden genoemd van auto’s die nu al heel erg duur zijn en dan na 1 februari 2009 nog duurder worden.
Als u overweegt de Lamborghini Murciélago Roadster e-gear (kosten: € 401.290,-) aan te schaffen, doe dat dan déze week. Op 1 februari aanstaande wordt dit racemonster in één klap bijna €23.500 duurder. U betaalt dan €30.000 euro aan slurptaks en €133.273 aan bpm of wel de aanschafbelasting op auto’s. Bron: De AutoTelegraaf Er zijn overigens een groot aantal modellen in het midden-klassen en zelfs bij de grote wagens die in prijs omlaag gaan, zoals bij Ford, Citroën of BMW in de 5 serie en zelfs in de 7 serie zijn er auto’s die iets goedkoper worden.
Maar er zijn ook grote voordelen. Waar de een pijn lijdt, begint voor de ander het geluk. Zo wordt de milieuvriendelijke auto op 1 februari een stuk goedkoper. De bpm op de schoonste auto (energielabel A) gaat met €1400 omlaag en voor label B met €700. Twee maanden later gaat de toeslag op de bpm voor de schoonste dieselauto’s met €900 omlaag. Al met al wordt de goedkoopste versie van de zeer populaire Toyota Aygo volgende week ruim 500 euro goedkoper en gaat van €8990 naar €8484.
Op 1 april wordt ook de motorrijtuigenbelasting op zeer zuinige auto’s gehalveerd. Wilt u even weten hoe het zit met de nieuwe autoprijzen vanaf 1 februari dan kunt u dat hier even per merk bekijken. Helaas kunt u geen zoekopdracht ingeven waarmee u kunt kijken welke auto’s er allemaal in de zuinigste klasse vallen met Energielabel A.
Bij Groen op Weg kunt u sinds kort wel zoeken op het bijtellingspercentage. Hier de vrij korte lijst met bijtelling van 14%, allemaal Energielabel A en hier een hele lange lijst met auto’s met een bijtelling van 20% bij privégebruik van de zakelijke auto. Opvallend in de laatste lijst zijn enkele auto’s met Energielabel A, die toch een bijtelling van 20% kennen. De logica ontgaat mij.
Jammer dat u nog steeds niet kunt selecteren op het Energielabel. Lijkt mij een hele kleine moeite om ook die selectiemogelijkheid nog even te maken.
rw prins zegt:
15 december 2008 om 15:51 | Permalink
het wordt eens tijd dat het wegenbelastingvrije rijden met een oldtimer die voor dagelijks gebruik dienst doet ipv als liefhebberij wordt afgeschaft, veel van deze auto’s zijn erg vervuilend,zie bijvoorbeeld de grote import van oude mercedes diesels die met grote winst in nederland verkocht worden aan mensen die geen wegenbelasting willen betalen, ik vraag mij af of men in den haag beseft hoe groot het aantal ‘oldtimers’ op de nederlanse wegen is, en gestaag aan het groeien is.
mvg rw prins
Theo Blommesteijn zegt:
24 januari 2010 om 09:44 | Permalink
Over het verschil tussen bijtellingspercentages en energielabels:
De bijtellingscategorie wordt bepaald op basis van absolute CO2 uitstoot, het energielabel op basis van relatieve CO2 uitstoot.
Die relatieve uitstoot houdt verband met de grootte van de auto (uitgedrukt in cm2). Sinds de invoering van de energielabels zijn er diverse fabrikanten die hun nieuwe modellen bijvoorbeeld een grotere bumper hebben gegeven om daarmee een gunstiger label te krijgen.
De methodiek van energielabels is dus leuk bedacht, maar werkt eigenlijk averechts.