Greenwashing: Daar Hebben We Niets Aan by MVO Nederland
Geschreven op 19-1-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders, Klimaat, Milieu, MVOMVO Nederland ziet greenwashing toenemen. Daarmee wordt bedoeld dat bedrijven zich een milieuvriendelijk imago aanmeten, zonder daar werkelijke daden tegenover te stellen.
Directeur Willem Lageweg zei in zijn nieuwjaarstoespraak dat dit een minder gewenst gevolg is van het Jaar van de Duurzame Doorbraak, 2007. Lageweg: “Deze invulling van de groene belofte, daar moeten we kritisch naar kijken. Hier hebben we niets aan. Bron: PeoplePlanetProfit
Al eerder schreven wij hier en hier en hier en hier over de wijze waarop bedrijven en organisaties communiceren over het klimaat en de groene oplossingen. Gelukkig worden dit soort praktijken steeds vaker aan de orde gesteld. Kijkt u even hier en hier voor de Greenwashing Index.
Nu gaat ook groene omroep LLiNK aandacht besteden aan Greenwashing. Op deze pagina kunt u een keuze maken uit een stuk of 13 voorbeelden van reclames. Laat je niet alleen leiden door groene reclames en vraag je af welke winst het grootst is: die van het bedrijf of van het milieu? LLiNK doet alvast een paar suggesties.
Reageer en oordeel zelf !
Erik van Erne zegt:
21 februari 2008 om 08:37 | Permalink
Opmerkelijk: de Greenwashing index bij LliNK is verdwenen van de website. Zeker lastige reacties gekregen.
Guido F.A.P. ten Berge zegt:
28 mei 2008 om 12:50 | Permalink
DUURZAAM ONDERNEMEN IN EEN DUURZAME SAMENLEVING
Duurzaamheid is een innerlijk proces en als zodanig meer dan de optelsom van mens, milieu en economie en dus geen ‘greenwashing’. Voor duurzaam ondernemen in een duurzame samenleving zal dan ook een gedegen visie aan ten grondslag moeten liggen. CND Consultancy heeft hiertoe een vernieuwde methodiek ontwikkeld gebaseerd op visionair leiderschap volgens de 4 p’s, te weten; people, planet, profit en prophecy. Deze methodiek wordt in het ‘Handboek voor ondernemen in de Nieuwe Tijd’ beschreven waarbij diverse thema’s in het volgende boek ‘Duurzaamheid, een innerlijk proces’ verder worden uitgediept.
CND Consultancy werkt graag samen met bedrijven, instellingen en overheden die de menselijke schaal in hun beleid centraal stellen. Het zijn bovendien die bedrijven en instellingen die waarde wensen te creëren op sociaal, milieu en cultureel gebied en hierbij bewust kiezen voor duurzaam ondernemen. CND Consultancy wenst mee te werken aan het bevorderen van een duurzame samenleving waarbij eerlijkheid, het dragen van verantwoordelijkheid en menswaardigheid centraal staat.
Uw speciale aandacht vragen wij voor het Lichtwerkboek De kracht van de Schepping
Guido F.A.P. ten Berge
http://www.centrenewdimensions.nl/