Anders Bekeken

Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen.

Fiets-treinreizigers fietsen liever naar een verder weg gelegen groot station met een goed spoor- en stallingsproduct dan naar een dichtbij gelegen klein station met een minder spoor- en stallingsproduct.

Op deze manier vermijden ze een extra overstap. Wel vergroot dit de stallingsdruk op grote stations. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’ (PDF). Een onderzoek naar het gecombineerde fiets-treingebruik in Nederland

Fiets-treinreizigers kiezen vaak hetzelfde vertrekstation, ook als ze de keuze hebben uit meerdere stations. Om fietsers te verleiden voor een ander station, zonder (over)volle fietsenstallingen te kiezen, is het hebben van een keuze uit twee of meer gelijkwaardige stations belangrijk. Gelijkwaardig in kwaliteit van het spoor- en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).

Ook is er stallingdruk door fietsen die op het station klaar staan, voor vervoer naar werk, opleiding of een andere activiteit. Deze fietsen staan ongeveer vier keer zo lang achtereen gestald in een stationsstalling dan fietsen die worden gebruikt voor vervoer tussen huis en station en ze zorgen samen voor minimaal 45% van de stallingsdruk bezien over alle stations in Nederland.

Het KiM concludeert ook dat er waarschijnlijk een aanzienlijke latente vraag is naar fietsen aan de activiteitenzijde van de treinreis, naar werk, opleiding of ontspanning. Hoe op deze vraag in te spelen zonder dat het aantal (langdurig gestalde) fietsen op de stations (sterk) verder groeit? Deelfietsen lijken hiervoor een aantrekkelijke oplossing.

De groep fiets-treinreizigers groeit al langere tijd, maar het ontbrak aan specifieke aandacht voor deze groep. Dit onderzoek brengt daarin verandering: vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets –  Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen – De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – De Fiets en Wandelbeurs  in Nederland en België – De e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike – Brabantse fietsinnovaties – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    6 februari 2019 om 13:30 | Permalink

    Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040: Elke 10 minuten Een Trein Tussen Negen Grote Steden In 2040

    In 2040 moet tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein rijden. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeterd worden, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

    Vandaag komt de staatssecretaris met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het OV over twintig jaar beter te laten aansluiten op de vraag van reizigers.

    Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger dan nu. Het stimuleren van reizen met de trein in plaats van met de auto moet de uitstoot van CO2 beperken. Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle.

    ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie aan de krant weten dat het wat hem betreft nog een “tandje ambitieuzer” mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

    Hoeveel het uitvoeren van de plannen gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor moeten de ideeën nog verder worden uitgewerkt.
    Maar volgens Van Veldhoven is al wel duidelijk dat de plannen meer kosten dan wat mogelijk is binnen het huidig regeerakkoord.

  2. Erik van Erne zegt:

    10 oktober 2019 om 15:51 | Permalink

    De Internationale Nachttrein Komt Terug Naar Nederland

    Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam, München en Wenen.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de komende jaren meer reizigers binnen Europa verleiden om de trein te kiezen. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.”

    De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.

    NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.

    Volgens NS-directeur Roger van Boxtel biedt de nachttrein een duurzaam alternatief voor het vliegtuig. “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze”, zegt hij.

    Het is de bedoeling dat de trein aan het begin van de avond vertrekt uit Amsterdam en ‘s ochtends aankomt in Wenen. De reis duurt zo’n veertien uur. De trein zal bestaan uit zit-, lig- en slaapwagons. Ook komen er luxe coupés met privébadkamers. De prijzen variëren van 29 euro voor een zitplaats tot 89 euro voor een slaapplaats.

    De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen.

    De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.164)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.668)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.382)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Wim Hof Ice Challenge Fundraiser: Bring the Elephant Home by Wim Hof
  • Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Links

    Milieunet op..