Ritten Naar Milieuklasse: Vrachtwagens In Nederland Steeds Schoner En Zuiniger by CBS
Geschreven op 25-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVVrachtwagens die op de Nederlandse wegen rijden, worden steeds minder vervuilend. Van elke 100 ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van 2019 maakten, werden er 58 gereden door voertuigen met Euro 6-motoren. Dat is de nieuwste en relatief schoonste klasse verbrandingsmotoren.
Naarmate de ritten langer zijn, neemt het gebruik van deze voertuigen toe. Bij drie kwart van de ritten van 300 kilometer of meer zijn vrachtauto’s met een Euro 6-motor ingezet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Sinds de introductie van vrachtauto’s met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 neemt het gebruik hiervan elk kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. Euro 6-motoren stoten 97 procent minder stikstof uit dan motoren uit de Euro 1-klasse. Ten opzichte van motoren uit de Euro 5-klasse is de uitstoot van stikstof door Euro 6-motoren verder teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer. De uitstoot van fijnstof is bij Euro 6-motoren de helft van de uitstoot bij Euro 4 en Euro 5-motoren. Met Euro-1 werd in 1992 voor het eerst een Europese norm gesteld voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Sindsdien zijn die normen steeds strenger geworden.
Uit de CBS-cijfers blijkt dat oude Euro 1, 2, 3 en 4-trucks bijna van de wegen zijn verdwenen, terwijl ze in 2010 nog goed waren voor meer dan de helft van alle ritten. Vrachtwagens met Euro 6-motoren worden vaker gebruikt voor lange ritten dan voor korte stukjes.
Nederlandse transportbedrijven die internationaal opereren, pendelen vooral tussen Nederland en Duitsland of België. In de eerste helft van dit jaar was bij 88 procent van de internationale ritten een van de buurlanden de eindbestemming. In het internationale wegvervoer vanuit en naar Nederland kwam 95 procent van alle ritten voor rekening van vrachtauto’s met een Euro 5- of Euro 6-motor. Deze voertuigen zijn schoner in gebruik en worden in het buitenland minder zwaar aangeslagen bij tolheffingen. In Duitsland betaalt men bijvoorbeeld voor een vrachtauto met een Euro 6-motor ruim 20 procent minder tol dan voor een vrachtauto met een Euro 3-motor.
Hoe langer de rit, hoe meer vrachtauto’s met Euro 6-motor. In de eerste twee kwartalen van 2019 werd niet meer dan 9 procent van alle ritten met vrachtauto’s gedaan met motoren tot en met Euro 4. In 2013 was dit aandeel nog 42 procent. Naarmate de ritafstand toeneemt, neemt het gebruik van een vrachtauto met een motor in de milieuklasse 0 tot en met 4 af. In de eerste helft van 2019 werd ruim 15 procent van de ritten tot en met 10 kilometer door voertuigen uit deze milieuklassen gemaakt. Bij ritafstanden van meer dan 300 kilometer was dit 3 procent. Bij deze afstand werd in bijna drie kwart van de ritten een vrachtauto met een Euro 6-motor ingezet.