google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het kabinet heeft op voorstel van minister Coravan Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ingestemd met de uitgangspunten voor de vrachtwagenheffing.

Met de heffing gaat binnen- en buitenlands vrachtverkeer voor het gebruik van de weg betalen.

De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de vervoerssector gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en voor innovatie en verduurzaming van het vrachtvervoer.

In het beleidskader dat minister Cora van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer stuurt wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de heffing er uit komt te zien. De vrachtwagenheffing gaat gelden voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3.500 kg. Landbouw- en bosbouwtrekkers, mobiele kranen en motorrijtuigen met beperkte snelheid zullen worden uitgezonderd van de vrachtwagenheffing omdat deze voertuigen niet primair bedoeld zijn voor goederenvervoer. Hetzelfde geldt voor bussen. Het beleidskader noemt verder een beperkt aantal voertuigcategorieën die worden vrijgesteld van heffingsplicht zoals militaire voertuigen, brandweerwagens en vuilniswagens.

De vrachtwagenheffing gaat gelden op alle snelwegen in Nederland. Daarnaast wordt in overleg met de regionale wegbeheerders (provincies, gemeenten en waterschappen) per provincie bekeken voor welke regionale en lokale wegen ook een heffing zal gelden. Dit is van belang om te voorkomen dat doorgaand vrachtverkeer uitwijkt naar het onderliggende wegennet, wat gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid op lokale en regionale wegen en de leefbaarheid in gemeenten. Op basis van het overleg met de regio’s zal de minister het wegennet waarop de heffing gaat gelden, definitief vaststellen. Voor wegen waarop nu al tol wordt geheven of waarop tol is voorzien gaat de heffing niet gelden.

Uitgangspunt in de plannen zijn de Europese richtlijnen voor wegbeprijzing. Deze stellen dat de hoogte van de heffing afhankelijk is van de milieukenmerken van een vrachtwagen: hoe schoner, hoe minder er betaald hoeft te worden. De hoogte van het tarief moet nog worden bepaald. Voor de onderzoeken naar de effecten is het gemiddelde tarief in Duitsland en België (in beide landen circa 0,15 euro per km) gebruikt. In België, Duitsland, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Rusland, Slowakije, Slovenië, Tsjechië en  Zwitserland geldt al een heffing voor vrachtwagens. Daarnaast betalen vrachtwagens in Frankrijk, Italië en Spanje tol bij het gebruik van de snelweg.

Het beleidskader is de basis voor het wetsvoorstel voor de heffing en de voorbereiding van de realisatie van de vrachtwagenheffing. Als het wetsvoorstel gereed is wordt het online ter inzage gelegd zodat iedereen kan reageren. Voor de besteding van de opbrengsten zal in nauw overleg met de transportsector een verduurzamings- en innovatieagenda worden opgesteld, uitgewerkt tot concrete maatregelen. De feitelijke invoering van de heffing zal volgens planning in 2023 kunnen plaatsvinden.

Zie ook: Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (707)
  • Agenda (3.423)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (934)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.479)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.773)
  • Europa (29)
  • Evenementen (206)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (337)
  • Iets anders (436)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.747)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (812)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.803)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Klimaatnieuws: Koraalriffen In Middellandse Zee In Gevaar – Bloedkoraal Bedreigt
  • Klimaatnieuws Antarctica: Kleinere Gletsjers Pope, Smith En Kohler Smelten Sneller Dan Verwacht
  • TeslaMic: De Tesla In Car Caraoke Microphone by Tesla
  • Elektrische Type A Schoolbus Met V2G Voor USA En De Type D Schoolbus by BYD
  • De Elektrische Opel Rocks-e Vierwieler: Tussen Scooter En Personenauto
  • Kansen Voor Kinderen In Provincie Utrecht by Oranje Fonds
  • Challenge Doorstroming Utrecht Gewonnen Door De Doorstroomtrein by Floqz
  • Oranje Fonds 20 Jaar: 20 Jaar Ertoe Doen Met Koning Willem-Alexander En Koningin Máxima
  • De Grootste Uitstoters Van CO2 Van Nederland: De Top 10 Van Nederland
  • PepsiCo Positive: PepsiCo Europe Wil In 2030 Chipszakken Van Fossielvrij Plastic
  • Kalkhennep Huis In Oudega: CO2-Positief Huis Met Hennepbeton by Werkstatt
  • TED X Reflections: Building With Hemp by Joni Lane
  • World Forum Den Haag Stopt Met Verkoop Plastic Flesjes Water
  • LEI Fryslân: Duurzame Energie Voor En Door Fryslân
  • Zero-Carbon Pujiang Peaks In Chengdu, China: Where Future Meets Nature by MVRDV
  • Autototaalglas Kiest Voor Vloot Van Elektrische MINI Electric Leenauto’s
  • Profile MINI Kiest Voor Elektrische MINI Electric Leenauto’s
  • Vion Boxtel Neemt Drie Elektrische Terminal Trekkers In Gebruik by Vion
  • AM Fleet Event 2022: De Fleet Ladies-Bijeenkomst by Automobiel Management
  • RailTech Europe 2022 In De Jaarbeurs Utrecht: Talent For Growth
  • Links

    Milieunet op..