Anders Bekeken

Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het kabinet heeft op voorstel van minister Coravan Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ingestemd met de uitgangspunten voor de vrachtwagenheffing.

Met de heffing gaat binnen- en buitenlands vrachtverkeer voor het gebruik van de weg betalen.

De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de vervoerssector gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en voor innovatie en verduurzaming van het vrachtvervoer.

In het beleidskader dat minister Cora van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer stuurt wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de heffing er uit komt te zien. De vrachtwagenheffing gaat gelden voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3.500 kg. Landbouw- en bosbouwtrekkers, mobiele kranen en motorrijtuigen met beperkte snelheid zullen worden uitgezonderd van de vrachtwagenheffing omdat deze voertuigen niet primair bedoeld zijn voor goederenvervoer. Hetzelfde geldt voor bussen. Het beleidskader noemt verder een beperkt aantal voertuigcategorieën die worden vrijgesteld van heffingsplicht zoals militaire voertuigen, brandweerwagens en vuilniswagens.

De vrachtwagenheffing gaat gelden op alle snelwegen in Nederland. Daarnaast wordt in overleg met de regionale wegbeheerders (provincies, gemeenten en waterschappen) per provincie bekeken voor welke regionale en lokale wegen ook een heffing zal gelden. Dit is van belang om te voorkomen dat doorgaand vrachtverkeer uitwijkt naar het onderliggende wegennet, wat gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid op lokale en regionale wegen en de leefbaarheid in gemeenten. Op basis van het overleg met de regio’s zal de minister het wegennet waarop de heffing gaat gelden, definitief vaststellen. Voor wegen waarop nu al tol wordt geheven of waarop tol is voorzien gaat de heffing niet gelden.

Uitgangspunt in de plannen zijn de Europese richtlijnen voor wegbeprijzing. Deze stellen dat de hoogte van de heffing afhankelijk is van de milieukenmerken van een vrachtwagen: hoe schoner, hoe minder er betaald hoeft te worden. De hoogte van het tarief moet nog worden bepaald. Voor de onderzoeken naar de effecten is het gemiddelde tarief in Duitsland en België (in beide landen circa 0,15 euro per km) gebruikt. In België, Duitsland, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Rusland, Slowakije, Slovenië, Tsjechië en  Zwitserland geldt al een heffing voor vrachtwagens. Daarnaast betalen vrachtwagens in Frankrijk, Italië en Spanje tol bij het gebruik van de snelweg.

Het beleidskader is de basis voor het wetsvoorstel voor de heffing en de voorbereiding van de realisatie van de vrachtwagenheffing. Als het wetsvoorstel gereed is wordt het online ter inzage gelegd zodat iedereen kan reageren. Voor de besteding van de opbrengsten zal in nauw overleg met de transportsector een verduurzamings- en innovatieagenda worden opgesteld, uitgewerkt tot concrete maatregelen. De feitelijke invoering van de heffing zal volgens planning in 2023 kunnen plaatsvinden.

Zie ook: Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (666)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (823)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.317)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.424)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (320)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.676)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.428)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Startup Noria Haalt Plastic Afval Met Een AfvalRad Uit De Gouwe Bij Alphen aan den Rijn
  • 2020 The Year Of Climate Action by Conservation International
  • Electric Hyzon Hydrogen Trucks, Buses, Vans And Minibuses by Hyzon Motors Singapore
  • Duurzaam Festival De Achtertuin Op Rotterdam Outdoor Valley Kiest Voor Herbruikbare Bekers
  • Volkswagen Gaat Steeds Meer Duurzame Energie Gebruiken In 16 Fabrieken
  • Community-Based Ecotourism in Mongolia by Asian Development Bank
  • Riksja Travel Wint Sustainable Travel Award: Het Impact Inside Out Project by Riksja Travel
  • Tiny House International Congres 2020 In IJmuiden by Tiny House Nederland
  • Zonnedak Nationaal Rugby Centrum Amsterdam Met 350 Zonnepanelen Sportpark De Eendracht
  • Solar Carport Biddinghuizen Met 90.000 Zonnepanelen: Grootste Solar Carport Ter Wereld by Solarfields
  • The New Holocaust Monument LEVENSLICHT by Studio Roosegaarde
  • Duurzaam ReNew Beddengoed: De Recycleservice Voor Dekbedden En Kussens by Yumeko
  • Het Nationaal Warmtepomp Trendrapport 2020 by Dutch New Energy Research
  • De Elektrische Sevic e Cargo 500 Koelwagen by Seval eMobility
  • Solar Parking Bloemendaal: 5.000 Zonnepanelen Op Twee Parkeerterreinen by Rooftop Energy
  • Zonnedak Met 15.204 Zonnepanelen Op Distributiecentrum VolkerWessels In Breda by KiesZon
  • Maserati MMXXI: De Elektrische Maserati GranTurismo En GranCabrio by Maserati
  • Het Fietspad van de Toekomst: SolarPath – Zonnepanelen Fietspad Bij N225 Rhenen by Easypath
  • De Elektrische Kubota X-Tractor Cross: Elektrisch Voertuig Op Rupsbanden by Kubota
  • FrieslandCampina Stopt Met Plastic Rietjes En Stapt Over Op Duurzame Papieren Rietjes
  • Links

    Milieunet op..