google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

VN Directeur-Generaal Antonio Guterres: Klimaatdoelen Scheepsvaart En Luchtvaart Aanscherpen

Geschreven op 20-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

VN-directeur-generaal Antonio Guterres wil dat de internationale scheepvaart en luchtvaart radicaal gaan verduurzamen. Alleen zo kan de doelstelling van 1,5 graad nog gehaald worden, zegt hij.

Tot nog toe vallen de lucht- en scheepvaart grotendeels buiten de internationale klimaatinspanningen. De sectoren hebben zichzelf wel doelstellingen opgelegd, maar die schieten ruim tekort, zegt Guterres.

De huidige klimaatdoelstellingen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zouden leiden tot meer dan 3 graden opwarming.

Guterres deed de uitspraken op de Global Sustainable Transport Conference in Peking. Vervoer is verantwoordelijk voor meer dan een kwart van de wereldwijde broeikasgassen, en dus cruciaal om op schema te komen voor de doelstellingen, zegt hij. “Laten we eerlijk zijn”, zegt hij: “Hoewel de lidstaten via de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie en de Internationale Maritieme Organisatie enkele eerste stappen hebben gezet om de emissies van scheepvaart en luchtvaart aan te pakken, zijn de huidige toezeggingen niet in overeenstemming met de 1,5-graaddoelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs. Ze komen eerder overeen met een opwarming van ver boven de 3 graden.”

Guterres heeft drie concrete actiepunten: hij roept op tot uitfasering van de productie van vervuilende voertuigen tegen 2035-2040, een uitstootvrije scheepvaart in 2050 en een reductie van de uitstoot van de luchtvaart met 65 procent per passagier tegen 2050. “Emissievrije schepen moeten de standaard worden. Ze moeten tegen 2030 voor iedereen commercieel beschikbaar zijn om tegen 2050 nuluitstoot in de scheepvaartsector te kunnen bereiken”, aldus Guterres. Dat sluit aan bij een voorstel van drie eilandstaten in de Stille Oceaan, waarover in november zal worden gedebatteerd tijdens een IMO-bijeenkomst.

De huidige IMO-doelstelling, die in 2018 werd vastgelegd na een hevig debat, is om de uitstoot tegen 2050 met ten minste de helft verminderen ten opzichte van het niveau van 2008, om uiteindelijk nul uitstoot na te streven. Omdat vrachtschepen 25 tot 30 jaar in gebruik zijn, zijn de langetermijndoelen direct relevant voor schepen die dit decennium worden gebouwd.

Terwijl veel lof klinkt over zijn uitspraken over de scheepvaart, vinden sommigen de voorstellen van Guterres voor de luchtvaart en het wegtransport nog niet ambitieus genoeg. Het jaarlijkse aantal passagierskilometers is tussen 2010 en 2019 bijna verdubbeld voordat de coronaviruspandemie een drastische daling inzette. De verwachting is dat de groei zich de komende decennia zal herstellen en zal doorzetten.

Luchtvaartorganisatie ICAO kwam in 2016 een ambitieus doel overeen om de groei van het vliegverkeer vanaf 2020 CO2-neutraal te maken, door een CO2-compensatieregeling op te zetten waarmee emissiereducties in andere sectoren gekocht konden worden. Maar door verschillende mazen in de wet en wetswijzigingen als gevolg van covid zullen de eerste luchtvaartmaatschappijen naar verwachting niet vóór 2023 gaan betalen voor deze vervuilingsvergunningen.

Volgens Guterres moeten bedrijven nu duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF’s) gaan gebruiken om hun uitstoot te verminderen in plaats van die te compenseren.

Wat betreft het transport op de weg, roept Gutteres op om “de productie van voertuigen met een verbrandingsmotor uit te faseren – tegen 2035 voor toonaangevende productielanden en tegen 2040 voor ontwikkelingslanden”. De grootste autoproducenten in 2021 waren China, de VS, Japan, Zuid-Korea, Duitsland en Mexico.

Tot nu toe zijn de meeste beleidsmakers en campagnevoerders gericht op uitfaseringsdata voor de verkoop en registratie, in plaats van voor de productie van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor. Vooralsnog heeft geen enkel land uitgesproken dat het de productie van voertuigen met een verbrandingsmotor wil verbieden. Wel zijn sommige rijkere landen van plan om de verkoop en registratie van auto’s met een verbrandingsmotor tussen 2030 en 2050 te beëindigen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (457)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Links

    Milieunet op..