Vloot Van Tien Elektrische Waterstoftreinen Voor Het VK by Alsom En Eversholt Rail
Geschreven op 13-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVTreinbouwer Alstom en Eversholt Rail in Groot-Brittannië hebben vrijdag bekend gemaakt om de eerste vloot waterstoftreinen voor in het Verenigd Koninkrijk te leveren.
De twee bedrijven hebben afgesproken om samen te werken om tien waterstof aangedreven treinstellen te bouwen. De fabricage vindt plaats bij Alstom in het Verenigd Koninkrijk.
De treinstellen zijn gebaseerd op het Alstom Aventra-platform, die in Engeland al op diverse spoorlijnen rijdt. De definitieve contracten voor de bouw van de vloot worden begin 2022 getekend. Alstom is geen onbekende partij als het om de bouw van waterstoftreinen gaat. Al eerder hebben ze de Coradia iLint gebouwd die inmiddels in Duitsland en wellicht ook in Nederland zal worden ingezet. Daarnaast werkt Astom ook aan een waterstof-variant van de Coradia Stream die in Italië ingezet zal worden.
Nick Crossfield, Alstom’s Managing Director, UK & Ireland zei: “De COP26 herinnert ons eraan hoe urgent de noodzaak is om onze wereld te decarboniseren. De trein is nu al het transportmiddel met de laagste uitstoot, maar het kan nog beter. Ik ben zeer tevreden met deze overeenkomst met Eversholt Rail, die zal leiden tot de eerste Britse vloot van waterstoftreinen ooit.”
Alstom en Eversholt Rail hebben al eerder samengewerkt aan een waterstofoplossing voor spoorwegmaterieel in Engeland. Beide bedrijven zie dat er een markt voor de Britten openstaat voor de bouw van deze nieuwe treinengenaratie. De brede en diepgaande kennis en ervaring die opgedaan is tijdens het Breeze-project, zijn volgens de bedrijven waardevol geweest voor het vormgeven van de productplanning.
De Aventra enkeldekstrein is ontwikkeld om aan te sluiten op de eisen van langeafstandstreinen, van metrosystemen met hoge capaciteit tot intercitydiensten. Aventra-treinen zijn ontwikkeld om het snelst, slimst en meest economisch te zijn binnen de moderne spoorwegensector. De treinen zijn modulair, van wagonlengte tot interieurindeling en ontwerp. Ze kunnen eenvoudig worden aangepast aan andere eisen van de klant, terwijl ze de belangrijkste voordelen, zoals een lichtgewicht carrosserie en lage levenscycluskosten, behouden.
Zie ook: De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland - The Breeze Fuel Cell Train by Alstom And Eversholt Rail: De Waterstoftrein In De UK - Solar Powered Trains Will be Here Sooner You Might Think by WEF - Groen Licht Voor De Waterstof Trein - De Solar-Train: Elektrische Trein Op Zonne-Energie In Australië by Byron Bay Railroad Company - Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System - Vloot Van Tien Elektrische Waterstoftreinen Voor De VK by Alsom En Eversholt Rail