google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

VK Gaat Verkoop Van Diesel- En Benzinewagens In 2030 Verbieden En Hybride Auto’s In 2035

Geschreven op 15-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Britse regering is van plan om de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens al in 2030 te verbieden. 

Premier Boris Johnson kondigde in februari al aan nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 te willen verbieden.

Volgens de Britse Financial Times gaat dit verbod waarschijnlijk al vijf jaar eerder in.

Boris Johnson zal de herziene plannen volgende week bekend maken tijdens een speech waarin aandacht is voor duurzaamheidsbeleid.

Het verbod zou in 2030 nog niet gelden voor hybride auto’s, deze worden waarschijnlijk vijf jaar later in de ban gedaan.

Het verkoopverbod zou een enorme impact hebben op de autoverkoop in het Verenigd Koninkrijk. Momenteel vormen diesel- en benzinewagens bijna drie kwart van de totale nieuwe autoverkoop.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    24 november 2020 om 04:33 | Permalink

    Landen Die Een Verkoopverbod Op Brandstofauto’s Willen Invoeren

    vanaf 2030 mogen er in het Verenigd Koninkrijk geen auto’s meer met brandstofmotor verkocht worden. Daarmee zet het land een stap waar veel andere landen nog over praten. E
    Hybridemodellen mogen volgens Johnson nog vijf jaar langer verkocht worden, maar alleen als ze een aanmerkelijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat.

    Ondanks dat de roep om een verkoopstop voor brandstofauto’s niet nieuw is, hebben nog weinig regeringen zich eraan gecommitteerd. Tot op heden waren het vooral lokale of regionale regeringen die vergelijkbare plannen ontvouwden, zoals in de Canadese provincie Quebec en de Amerikaanse staat Californië. In Californië moeten alle nieuw verkochte auto’s in de staat vanaf 2035 emissievrij zijn. Tien jaar later wordt diezelfde regel van kracht voor middelzware tot zware voertuigen, zoals bestelwagens en vrachtauto’s.

    In Nederland is in het regeerakkoord het streven uitgesproken om in 2030 geen nieuwe personenwagens met brandstofmotor meer toe te laten. In de zogeheten Energieagenda van de Rijksoverheid staat bovendien dat in 2035 alle nieuw verkochte personenwagens zonder uitstoot kunnen rijden. In 2050 zou het gehele wagenpark elektrisch kunnen zijn, aldus de in het Energieakkoord opgenomen sectordoelen. Er staat echter ook dat dit de ambitie is, niet een in beton gegoten doel.

    Frankrijk heeft als streefdatum 2040 in gedachte voor hun verbod op de verkoop van brandstofauto’s, terwijl men in Ierland dan pas wil beginnen met het uitfaseren ervan. Duitsland heeft meermaals aangegeven dat de door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ingeslagen koers te willen volgen maar heeft geen bepaalde datum in gedachten. De Duitse deelstaatregeringen hebben zich in 2016 echter al uitgesproken voor een verbod in 2030.

    In Zweden gaat een commissie de haalbaarheid van een verkoopverbod voor brandstofauto’s in 2030 onderzoeken. Denemarken zou een Europees verbod graag zien. In 2018 wilde het land namelijk al een verkoopverbod per 2030 invoeren, maar krabbelde uiteindelijk terug omdat dit niet strookte met Europese regelgeving.

    De regeringen van IJsland en Israël hebben eveneens voorgesteld om in 2030 te stoppen met het registreren van nieuwe brandstofauto’s. In Taiwan zet men in op een verbod per 2040. In Spanje en Noorwegen komt geen verbod, maar zullen voertuigen met benzine- of dieselmotor via wet- en regelgeving langzaam maar zeker onverkoopbaar worden.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (683)
  • Agenda (3.260)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (854)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (522)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.377)
  • Educatie (349)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.586)
  • Europa (29)
  • Evenementen (201)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (314)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (326)
  • Iets anders (390)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (140)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.704)
  • Licht (392)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (770)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (231)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.560)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • 3.000 Elektrtsche Bussen Voor VinBus In Vijf Grote Steden In Vietnam by VinFast
  • Drie Elektrische Auto’s Uit Vietnam: VF31, VF32 en VF33 SUV’s by VinFast
  • Extra Geld Voor Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) Voor Gemeenten
  • Minister Van Nieuwe Economie: Michel Scholte, Directeur True Price Institute
  • De Drentse Energie Driedaagse In Regio Drenthe by De Regionale Energiestrategie (RES)
  • Burgemeester Aboutaleb Van Rotterdam Presenteert 1000 Cities Adapt Now Plan Tijdens CAS2021
  • The Pravaig Extinction MK1: Luxury Electric Sedan From India by Pravaig Dynamics
  • Shopping Awards 2021 Voor (Web)Winkelbedrijven: De Duurzaamheid Award 2021
  • Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam
  • EU Produceerde In 2020 Meer Duurzame Stroom Dan Stroom Uit Fossiele Bronnen by Ember
  • Food Center Amsterdam: Transformatie Tot Nieuw, Duurzaam Foodcenter Amsterdam by RHDHV
  • Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth
  • ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri
  • De WRZV Hallen Van Zaalvoetbalvereniging WRZV In Zwolle: Energieneutraal, Duurzaam, Circulair
  • Energieneutrale Nieuwbouw Wilhelminaschool En kinderopvang Kind & Co In Woerden by Arcom
  • Effect Van COVID-19 Op De Wereldwijde Aandelenmarkt
  • Webinar Circulaire Elektronica by TU Delft & Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Nobelprijswinnaars Roepen Op Tot Aanpak Klimaatcrisis by Climate Adaption Summit CAS2021
  • Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
  • Slim Laadplein Met 108 Laadstations Geopend In Houthavens Amsterdamby BlueMarble Charging
  • Links

    Milieunet op..