VK Gaat Verkoop Van Diesel- En Benzinewagens In 2030 Verbieden En Hybride Auto’s In 2035
Geschreven op 15-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Britse regering is van plan om de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens al in 2030 te verbieden.
Premier Boris Johnson kondigde in februari al aan nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 te willen verbieden.
Volgens de Britse Financial Times gaat dit verbod waarschijnlijk al vijf jaar eerder in.
Boris Johnson zal de herziene plannen volgende week bekend maken tijdens een speech waarin aandacht is voor duurzaamheidsbeleid.
Het verbod zou in 2030 nog niet gelden voor hybride auto’s, deze worden waarschijnlijk vijf jaar later in de ban gedaan.
Het verkoopverbod zou een enorme impact hebben op de autoverkoop in het Verenigd Koninkrijk. Momenteel vormen diesel- en benzinewagens bijna drie kwart van de totale nieuwe autoverkoop.
Erik van Erne zegt:
24 november 2020 om 04:33 | Permalink
Landen Die Een Verkoopverbod Op Brandstofauto’s Willen Invoeren
vanaf 2030 mogen er in het Verenigd Koninkrijk geen auto’s meer met brandstofmotor verkocht worden. Daarmee zet het land een stap waar veel andere landen nog over praten. E
Hybridemodellen mogen volgens Johnson nog vijf jaar langer verkocht worden, maar alleen als ze een aanmerkelijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat.
Ondanks dat de roep om een verkoopstop voor brandstofauto’s niet nieuw is, hebben nog weinig regeringen zich eraan gecommitteerd. Tot op heden waren het vooral lokale of regionale regeringen die vergelijkbare plannen ontvouwden, zoals in de Canadese provincie Quebec en de Amerikaanse staat Californië. In Californië moeten alle nieuw verkochte auto’s in de staat vanaf 2035 emissievrij zijn. Tien jaar later wordt diezelfde regel van kracht voor middelzware tot zware voertuigen, zoals bestelwagens en vrachtauto’s.
In Nederland is in het regeerakkoord het streven uitgesproken om in 2030 geen nieuwe personenwagens met brandstofmotor meer toe te laten. In de zogeheten Energieagenda van de Rijksoverheid staat bovendien dat in 2035 alle nieuw verkochte personenwagens zonder uitstoot kunnen rijden. In 2050 zou het gehele wagenpark elektrisch kunnen zijn, aldus de in het Energieakkoord opgenomen sectordoelen. Er staat echter ook dat dit de ambitie is, niet een in beton gegoten doel.
Frankrijk heeft als streefdatum 2040 in gedachte voor hun verbod op de verkoop van brandstofauto’s, terwijl men in Ierland dan pas wil beginnen met het uitfaseren ervan. Duitsland heeft meermaals aangegeven dat de door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ingeslagen koers te willen volgen maar heeft geen bepaalde datum in gedachten. De Duitse deelstaatregeringen hebben zich in 2016 echter al uitgesproken voor een verbod in 2030.
In Zweden gaat een commissie de haalbaarheid van een verkoopverbod voor brandstofauto’s in 2030 onderzoeken. Denemarken zou een Europees verbod graag zien. In 2018 wilde het land namelijk al een verkoopverbod per 2030 invoeren, maar krabbelde uiteindelijk terug omdat dit niet strookte met Europese regelgeving.
De regeringen van IJsland en Israël hebben eveneens voorgesteld om in 2030 te stoppen met het registreren van nieuwe brandstofauto’s. In Taiwan zet men in op een verbod per 2040. In Spanje en Noorwegen komt geen verbod, maar zullen voertuigen met benzine- of dieselmotor via wet- en regelgeving langzaam maar zeker onverkoopbaar worden.