Anders Bekeken

Vijf Elektrische Veerboten Voor Arriva Danmark in Kopenhagen by Damen Shipyards Group

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De Damen Shipyards Group gaat voor het Deense openbaar vervoersbedrijf Arriva Danmark vijf volledig elektrische veerboten bouwen: de Damen Ferry 2306 E3.

De Damen E3-schepen zijn ontworpen met de filosofie dat ze milieuvriendelijk moeten zijn, efficiënt in gebruik en economisch haalbaar om te maken.

Arriva gaat de veerboten exploiteren voor haar klant, het Deense openbaar vervoersbureau MOVIA, in de hoofdstad Kopenhagen.

Het interne engineeringteam van Damen heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de best mogelijke oplossingen. Een belangrijk kenmerk waren de milieuprestaties. Een volledig elektrische oplossing met nulemissies bood de beste resultaten op het gebied van duurzaamheid. Ook bleek dat dit gedurende de twaalf jaar van het project de meest kostenefficiënte oplossing was.

Een andere cruciale vereiste was dat de nieuwe schepen in het bestaande kader konden worden ingepast, inclusief gebruik van de huidige dienstregelingen en infrastructuur, en capaciteit om ten minste 60 passagiers te vervoeren. Met het ontwerp van Damen hebben de veerboten een capaciteit van 80 passagiers, en de schepen kunnen aan- en afmeren aan de bestaande aanlegsteigers. Aan de steigers worden snelle oplaadpunten geïnstalleerd. Opladen gebeurt bij elke reis en duurt maar 7 minuten.

De veerboten, zonder dieselmotoren, bieden een zeer laag geluidsniveau en trillingen. Het passagiersgebied, laag in het water voor bescherming tegen de wind, beschikt over grote ramen, en het dak is ook voorzien van glas. Het stuurhuis is verhoogd naar de hoogst mogelijke positie om bedieners een optimaal gezichtspunt te bieden.

Het ontwerp van de veerboten profiteert van het in eigen huis ontwikkelde R & D en innovatieprogramma van Damen, dat in de loop van de jaren tal van maritieme innovaties heeft opgeleverd. Recente voorbeelden zijn hybride en elektrische veerboten en deelname aan de productie van ‘s werelds eerste Class-goedgekeurde 3D-geprinte schroef. Een ander voorbeeld is Remote Monitoring. Een nuttige tool voor duurzame, efficiënte operaties zoals deze, om onder andere het brandstofverbruik en onderhoud te monitoren.

Zie ook: De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group – Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (578)
  • Agenda (3.017)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (752)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (460)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.206)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.107)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (361)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (107)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.114)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • BouwCirculair Congres: Beweging In Ketens En Samenwerken
  • De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw Groep
  • Prinsjesdag 2018: De Troonrede 2018 en de Miljoenennota 2019
  • Online Course Waste Management and Critical Raw Materials by TU Delft
  • Grote Zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ Beleggen Niet Duurzaam by Eerlijke Verzekeringswijzer
  • SBIR-Traject Energietransitie Vaarwegen: Competitie Energietransitie Vaarwegen In Zuid-Holland
  • NZKG Jaarcongres: Energietransitie Welke Kansen Kunnen Wij Benutten?
  • Circular Economy Research Symposium by Centre for Sustainability
  • Voorbij De Groene Horizon by VPRO Tegenlicht
  • Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
  • Future Grid Labs: Join the Frontier of the Energy Transition by SolarPlaza
  • Kenya’s Plastic Dhow: Traditional Fishing Boat Of Recycled Plastic – Plastic A Second Life
  • Seeing The Light: India’s Path To Energy Efficiency
  • MOOI-Festival in Antwerpen: Duurzame en Innovatieve Mode Van Morgen
  • Links

    Milieunet op..