Anders Bekeken

Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

Geschreven op 9-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Openbaarvervoerbedrijf GVB in Amsterdam gaat vijf elektrische 41-meter lange Ro-Ro veerponten in gebruik nemen.

De vijf duurzame auto- en passagiersveren zijn ontworpen door C-Job Naval Architects en gaan de veerponten vervangen, die momenteel die momenteel op drie verschillende routes ten westen van Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, varen. 

Deze veerdiensten, geëxploiteerd door openbaarvervoerbedrijf GVB, worden op grote schaal gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens. De elektrische RoRo schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton. Wat dit ontwerp speciaal maakt is de beweegbare scheidings-railings tussen voetpassagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van dat moment.

De veerponten worden 100 procent elektrisch en zijn daarmee een emissievrije vorm van transport. C-Job heeft de veerponten zo ontworpen dat ze kunnen bijladen op het moment dat passagiers en voertuigen de veerpont verlaten. Het laadproces kost per keer maximaal vier minuten, wat genoeg moet zijn om 24 uur per dag te opereren, zonder dat de veerpont ’s nachts aan de stekker moet.

Het geraamte van de veerpont bestaat volledig uit aluminium, waardoor de veerponten een lager gewicht hebben dan de veerponten die momenteel in gebruik zijn. Dit verhoogt de actieradius van de vaartuigen.

De schepen zullen 100% op elektriciteit varen en zo een emissievrije oplossing voor stedelijk vervoer bieden. Amsterdam heeft zichzelf de doelstelling gesteld dat alle operationele veerponten vanaf 2025 emissievrij zijn.

Zie ook: De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group  – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen –Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam –E-Harbour Amstelkwartier in Amsterdam: Ligplaatsen Voor Elektrische Passagiersvaartuigen – Marijke Vos Wil Elektrische Rondvaartboten in Amsterdam – Elektrohaven Oud West en Westerpark in Amsterdam in Gebruik: Gratis Groene Stroom – C-Job Naval Architects Announces Partnership With The Ocean Cleanup

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    14 maart 2018 om 10:45 | Permalink

    Contant Geld Verdwijnt Op 26 maart 2018 Helemaal Uit Openbaar Vervoer GVB Amsterdam

    Het GVB in Amsterdam maakt vanaf 26 maart de trams, bussen en veren vrij van contant geld. Reizigers kunnen vanaf dat moment alleen nog inchecken met een OV-chipkaart of betalen met hun pinpas. Daarnaast is het ook mogelijk vooraf een kaartje te kopen bij een verkooppunt.

  2. Erik van Erne zegt:

    4 oktober 2018 om 16:32 | Permalink

    Maritime Designer Award 2018 nomination for C-Job Data Scientist Roy de Winter

    C-Job Naval Architects is pleased that Data Scientist Roy de Winter has been nominated for the 2018 MaritimeDesigner Award for his work on the ground-breaking ship design methodology called ‘Accelerated Concept Design’. The Maritime Designer Award will be awarded during the Maritime Awards Gala on 12 November 2018.

    The Maritime Designer Award is a way for individual designers, PhD students, recent graduates and startups to highlight their work for the maritime industry.

    On being nominated for the prestigious award, Roy says: “I’m incredibly honoured the panel considered my work for the Maritime Designer Award. My research shows that when you combine different disciplines you can come up with innovative new methods for the maritime industry.”

  3. Erik van Erne zegt:

    2 februari 2019 om 17:10 | Permalink

    Nieuwe IJveer 63 Van GVB Amsterdam Vernoemd Naar Eberhard van der Laan

    Amsterdam heeft er weer een nieuw IJveer bij. Het schip is vernoemd naar burgemeester Eberhard van der Laan. Femke van der Laan onthulde de naam en doopte het nieuwe IJveer officieel op maandag 28 januari 2019. IJveer 63 is het vierde schip in een reeks nieuwe, grotere en schonere, IJveren. Het is voor het eerst dat GVB een voer- of vaartuig vernoemt naar een persoon. Het nieuwe IJveer 63 is dinsdag 29 januari officieel in de vaart genomen.

    Dit is in een periode van ruim twee jaar de vierde nieuwe aanwinst op de vloot van GVB. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen, in maart 2017 volgde IJveer 61 en in augustus 2018 werd IJveer 62 in gebruik genomen. Met een lengte van 33,60 en breedte van negen meter zijn deze schepen groter dan de eerdere modellen Er kunnen 310 mensen overgezet worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner, een grote wens van stad en GVB. De 60-serie vaart met een( serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij.

    Zodra de technologie de mogelijkheid biedt om veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, zullen deze schepen worden omgebouwd en kan daarmee volledig uitstootvrij worden gevaren.

  4. Erik van Erne zegt:

    5 november 2019 om 17:13 | Permalink

    Niels de Vries van C-Job Naval Architects wint Maritime Designer Award 2019

    De Maritime Designer Award 2019 is toegekend aan Niels de Vries (C-Job Naval Architects) met zijn studie naar toepassing van ammoniak als maritieme brandstof. Niels de Vries gebruikt in zijn onderzoek een ammoniak tanker die vaart op zijn eigen lading om het concept van het gebruik van ammoniak als scheepsbrandstof te bestuderen. Door toepassing van ammoniak kunnen schadelijke emissies in de scheepvaart significant worden verminderd. Volgens De Vries kan ammoniak gebruikt worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen opgenomen zijn in het ontwerp.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.161)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.302)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.397)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.667)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (739)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (222)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.374)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief
  • BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel
  • Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen
  • Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel
  • Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L
  • Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel
  • Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam
  • Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri
  • Negen Grootste Afnemers Van Laagcalorisch Gas Gaan Uiterlijk In 2022 Van Laagcalorisch Gas Af
  • Meer Milieuwinst Met Recycling #Hoedan: Recyling Verbeteren In Nederland by CPB
  • BiWa: The Bike Washing Machine Encourages You to Conserve Energy And Get Fit
  • Duitse Subsidie Voor Elektrische Auto’s Omhoog: Op Weg Naar 10 Miljoen Elektrische Auto’s
  • Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
  • Meeste Afval En Hergebruik Van Materialen In Bouwsector by CBS
  • Duurzame Groene StadsOase Spinozahof In Stationsbuurt Den Haag Voorzien Van Zonnepanelen
  • Gemeente Utrecht Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice
  • HEMA Start Verkoop Milieuvriendelijke Biobased Speelgoedlijn by BiOBUDDi
  • Vlaamse Regering Wil Meer Windenergie En Zonne-energie Met Minder Subsidie
  • Links

    Milieunet op..