google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

Geschreven op 9-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Zie ook: Vijf Elektrische Noordzeekanaal Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

Update 14 februari 2022: Op maandag 7 februari, is de elektrische NZK Pont 102 in Zaandam feestelijk gedoopt door wethouder Annette Baerveldt van de gemeente Zaanstad.

Dit is de verbinding tussen Amsterdam en Zaandam, de Hem-verbinding. Dit is het derde schip dat in gebruik wordt genomen binnen een reeks van vijf elektrische schepen.

Hiermee zijn alle drie de Noordzeekanaalverbindingen van GVB nu volledig elektrisch én varen we dus alle verbindingen volledig uitstootvrij.

Directeur Operatie, Ramon Rippens: “Het is mooie tussentijdse mijlpaal om bij stil te staan. We zijn over de helft met drie elektrische veerpoten, want we krijgen er in totaal vijf. Van de vijf worden er drie ingezet voor de exploitatie en twee als reserve voor exploitatie en onderhoud. We merken dat reizigers ontzettend enthousiast zijn over de schepen. Ze vinden het heel fijn om met deze schepen een oversteek te maken, omdat de schepen amper geluid maken. Ze gaan bijna geruisloos door het water. Ook het feit dat we het dek flexibel kunnen indelen al naar gelang er meer fietsers of auto’s zijn, vindt men prettig. Wat we ook gemerkt hebben is dat reizigers het liefste allemaal een eigen pont willen. Zo heeft Velsen de 100 ‘geclaimd’, en Buitenhuizen de 101. En hier bij de Hem-verbinding wil men graag dat de 102 vast komt varen. Die vraag wordt ons vaak gesteld. Helaas kunnen we de ponten niet vast op een oversteek inplannen, omdat de ponten ook weleens voor onderhoud naar de werf moeten. Daarom rouleren ze. Maar we vinden het fijn om te horen dat de elektrische ponten zo gewaardeerd worden.”

Jan-Willem Sluyters, ambtelijk opdrachtgever bij V&OR van de gemeente Amsterdam vindt het ook bijzonder om bij deze tussenmijlpaal stil te staan: “De tijd gaat snel en de technologie ontwikkelt zich in rap tempo. Waar we een aantal jaren nog twijfelden over de haalbaarheid van volledig elektrische veerponten, beren op de weg zagen, of zelfs ‘ijsbergen’ op het Noordzeekanaal, nemen we vandaag het derde plug in hybride veer in gebruik. We – en dat geldt met name voor exploitant GVB Veren; de gemeente is opdrachtgever – scoren hoge waarderingscijfers waar het gaat om de dienstverlening op het IJ en het Noordzeekanaal. Daar zijn we niet alleen trots op, we zijn er ook zuinig op. Mede daarom zijn we blij met deze nieuwe mijlpaal. Het oversteken van het Noordzeekanaal, waar jaarlijks toch zo’n 350 duizend mensen gebruik van maken, wordt steeds schoner.”

Wethouder Annette Baerveldt van de gemeente Zaanstad. “Als wethouder Duurzaamheid juich ik de ingebruikname van alweer de derde elektrische veerpont toe. De uitstootvrije pont draagt bij aan het terugdringen van de uitstoot in de onze regio en is een prachtige aanwinst voor het Noordzeekanaalgebied.”

9 februari 2018: Openbaarvervoerbedrijf GVB in Amsterdam gaat vijf elektrische 41-meter lange Ro-Ro veerponten in gebruik nemen.

De vijf duurzame auto- en passagiersveren zijn ontworpen door C-Job Naval Architects en gaan de veerponten vervangen, die momenteel die momenteel op drie verschillende routes ten westen van Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, varen.

Deze veerdiensten, geëxploiteerd door openbaarvervoerbedrijf GVB, worden op grote schaal gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens. De elektrische RoRo schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton. Wat dit ontwerp speciaal maakt is de beweegbare scheidings-railings tussen voetpassagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van dat moment.

De veerponten worden 100 procent elektrisch en zijn daarmee een emissievrije vorm van transport. C-Job heeft de veerponten zo ontworpen dat ze kunnen bijladen op het moment dat passagiers en voertuigen de veerpont verlaten. Het laadproces kost per keer maximaal vier minuten, wat genoeg moet zijn om 24 uur per dag te opereren, zonder dat de veerpont ’s nachts aan de stekker moet.

Het geraamte van de veerpont bestaat volledig uit aluminium, waardoor de veerponten een lager gewicht hebben dan de veerponten die momenteel in gebruik zijn. Dit verhoogt de actieradius van de vaartuigen.

De schepen zullen 100% op elektriciteit varen en zo een emissievrije oplossing voor stedelijk vervoer bieden. Amsterdam heeft zichzelf de doelstelling gesteld dat alle operationele veerponten vanaf 2025 emissievrij zijn.

Zie ook: De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group  – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen –Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam –E-Harbour Amstelkwartier in Amsterdam: Ligplaatsen Voor Elektrische Passagiersvaartuigen – Marijke Vos Wil Elektrische Rondvaartboten in Amsterdam – Elektrohaven Oud West en Westerpark in Amsterdam in Gebruik: Gratis Groene Stroom – C-Job Naval Architects Announces Partnership With The Ocean Cleanup

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    14 maart 2018 om 10:45 | Permalink

    Contant Geld Verdwijnt Op 26 maart 2018 Helemaal Uit Openbaar Vervoer GVB Amsterdam

    Het GVB in Amsterdam maakt vanaf 26 maart de trams, bussen en veren vrij van contant geld. Reizigers kunnen vanaf dat moment alleen nog inchecken met een OV-chipkaart of betalen met hun pinpas. Daarnaast is het ook mogelijk vooraf een kaartje te kopen bij een verkooppunt.

  2. Erik van Erne zegt:

    31 maart 2018 om 12:40 | Permalink

    IJveer 60 Nieuwe GVB Pont Amsterdam centraal Station-Buiksloterweg

    De nieuwe GVB-pont, IJveer 60, is vandaag in gebruik genomen op de dienstregeling tussen het Centraal station en de Buiksloterweg in Noord. Het schip is ruim 4 meter langer dan de andere ponten, namelijk 33 meter. Er kunnen zo’n 200 personen op, inclusief fietsen, brommers en scootmobielen.

  3. Erik van Erne zegt:

    4 oktober 2018 om 16:32 | Permalink

    Maritime Designer Award 2018 nomination for C-Job Data Scientist Roy de Winter

    C-Job Naval Architects is pleased that Data Scientist Roy de Winter has been nominated for the 2018 MaritimeDesigner Award for his work on the ground-breaking ship design methodology called ‘Accelerated Concept Design’. The Maritime Designer Award will be awarded during the Maritime Awards Gala on 12 November 2018.

    The Maritime Designer Award is a way for individual designers, PhD students, recent graduates and startups to highlight their work for the maritime industry.

    On being nominated for the prestigious award, Roy says: “I’m incredibly honoured the panel considered my work for the Maritime Designer Award. My research shows that when you combine different disciplines you can come up with innovative new methods for the maritime industry.”

  4. Erik van Erne zegt:

    2 februari 2019 om 17:10 | Permalink

    Nieuwe IJveer 63 Van GVB Amsterdam Vernoemd Naar Eberhard van der Laan

    Amsterdam heeft er weer een nieuw IJveer bij. Het schip is vernoemd naar burgemeester Eberhard van der Laan. Femke van der Laan onthulde de naam en doopte het nieuwe IJveer officieel op maandag 28 januari 2019. IJveer 63 is het vierde schip in een reeks nieuwe, grotere en schonere, IJveren. Het is voor het eerst dat GVB een voer- of vaartuig vernoemt naar een persoon. Het nieuwe IJveer 63 is dinsdag 29 januari officieel in de vaart genomen.

    Dit is in een periode van ruim twee jaar de vierde nieuwe aanwinst op de vloot van GVB. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen, in maart 2017 volgde IJveer 61 en in augustus 2018 werd IJveer 62 in gebruik genomen. Met een lengte van 33,60 en breedte van negen meter zijn deze schepen groter dan de eerdere modellen Er kunnen 310 mensen overgezet worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner, een grote wens van stad en GVB. De 60-serie vaart met een( serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij.

    Zodra de technologie de mogelijkheid biedt om veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, zullen deze schepen worden omgebouwd en kan daarmee volledig uitstootvrij worden gevaren.

  5. Erik van Erne zegt:

    5 november 2019 om 17:13 | Permalink

    Niels de Vries van C-Job Naval Architects wint Maritime Designer Award 2019

    De Maritime Designer Award 2019 is toegekend aan Niels de Vries (C-Job Naval Architects) met zijn studie naar toepassing van ammoniak als maritieme brandstof. Niels de Vries gebruikt in zijn onderzoek een ammoniak tanker die vaart op zijn eigen lading om het concept van het gebruik van ammoniak als scheepsbrandstof te bestuderen. Door toepassing van ammoniak kunnen schadelijke emissies in de scheepvaart significant worden verminderd. Volgens De Vries kan ammoniak gebruikt worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen opgenomen zijn in het ontwerp.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (459)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Plastic Wegwerp Draagtasjes Versus Herbruikbare Draagtasjes
  • Verhuizen? Regel Regel Deze Drie Dingen Vooraf
  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Links

    Milieunet op..