Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam
Geschreven op 25-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVRotterdam neemt deze week op vier locaties in de stad laadpleinen voor elektrische auto’s in gebruik.
Deze openbare slimme laadpleinen bieden in totaal ruimte aan 36 elektrische auto’s om gelijktijdig op te laden.
Het is onderdeel van het gemeentelijke beleid om elektrisch rijden te stimuleren.
De pleinen waar de laadpleinen zijn aangelegd zijn het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord, en de Stieltjesstaat. Ze liggen in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben of er binnenkort een grote groei van elektrische auto’s wordt verwacht.
De laadpleinen zijn slim omdat software zorgt voor verdeling van de beschikbare stroom over de elektrische auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen. Wanneer er weinig elektrische auto’s zijn aangesloten en er veel duurzame energie beschikbaar is (door bijvoorbeeld zon of wind) kan er maximaal geladen worden.
Op de piekmomenten in het stroomnet, bijvoorbeeld om 18:00 uur wanneer veel mensen gebruik maken van het net, kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen wat nodig is voor de energietransitie.
De laadpleinen dragen volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) bij aan de doelstelling om de lucht in de stad schoner te maken. “Met de laadpleinen willen we het voor mensen zo aantrekkelijk mogelijk maken elektrisch te rijden. Dat helpt ons bij het oplossen van het probleem van luchtvervuiling in de stad. Ook zorgen de laadpleinen voor een efficiënt gebruik van duurzaam opgewekte energie.”
Op de pleinen zijn een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.
De laadpleinen zijn onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en krijgen subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rotterdam loopt landelijk voorop in het realiseren van laadinfrastructuur. De gemeente werkt aan een dekkend netwerk van laadpunten om de overgang naar vervoer zonder uitstoot aantrekkelijk te maken.
Rotterdam heeft op dit moment vijf laadpleinen voor elektrische auto’s. Op deze openbare en slimme laadpleinen op het Cor Kieboomplein, aan de Nassauhaven Noord, aan de Schiedamse Vesthof, in de Stieltjesstraat en aan de Veerhaven kunnen meerdere auto’s tegelijkertijd opladen. De vakken met een kruis, stekkericoon en bijbehorend verkeersbord zijn alleen bestemd voor elektrische auto’s die aan het laden zijn.
De parkeervakken zonder markering zijn bestemd voor alle auto’s en zijn voorzien van een werkend laadpunt. Op de laadpleinen zorgt slimme software voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s. Dit heet load-balancing. De snelheid waarmee iedere auto laadt is afhankelijk van onderstaande punten: de hoeveelheid aangesloten auto’s; het beschikbaar vermogen van het elektriciteitsnet; de maximale laadsnelheid van iedere aangesloten auto (verschilt per merk en model).
Het maximale vermogen dat elk laadpunt biedt is 22 kW. Volg de instructies op de laadpaal om het laden van de elektrische auto te starten en te stoppen.
Rotterdam heeft ook verschillende snellaadpunten in de stad. Aan de Stadionweg is er een snellaadstation voor elektrische auto’s. Hier kunnen vier auto’s tegelijk opladen. Het station heeft twee zogeheten hyperchargers waar bestel- en personenauto’s tot 300 kilowattuur kunnen opladen.
Daarnaast zijn er nog vier snellaadpunten in de stad: City Rent aan het Couwenburg 58 (nabij Hofplein), Argos Oil tankstation aan de Colloseumweg 470, bij tankstation Shell aan het Hofplein en bij tankstation Shell aan de Stadionweg.
Schone mobiliteit is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een gezonde leefomgeving.
Zie ook: Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur - Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV - Rotterdam Opent Laadplein Veerkracht aan de Veerhaven In Het Scheepvaartkwartier Voor Elektrische Auto’s - Rotterdam Passeert Grens Van 3000 Laadpunten - Rotterdam Breidt Netwerk Van Laadpalen Voor Elektrische Auto’s Uit - Gemeente Rotterdam krijgt er de komende jaren honderden Total-laadpalen bij
Erik van Erne zegt:
27 januari 2021 om 12:49 | Permalink
Gemeente Rotterdam krijgt er de komende jaren honderden Total-laadpalen bij
De opdracht is het resultaat van een tender die werd uitgezet door de gemeente Rotterdam.
De gemeente en Total Nederland kwamen op 1 oktober vorig jaar tot een overeenkomst over de samenwerking. Total adviseert bovendien over de locaties van de toekomstige laadpalen. Volgens Marja Versleijen werkt het bedrijf hard aan de uitbreiding van het netwerk met laadvoorzieningen voor elektrische voortuigen. ‘’Het beheer van de vierhonderd tot vijfhonderd laadpalen in Rotterdam draagt bij aan de missie van Total om verder te verduurzamen’’, aldus de directeur Mobiliteit en Nieuwe Energie.
Met het plaatsen van de laadpalen wil de gemeente Rotterdam voldoen aan de groeiende vraag naar laadmogelijkheden. Daarnaast zijn de laders onderdeel van het verduurzamingsplan van de gemeente. Total kwam als winnaar van de aanbesteding uit de bus vanwege ‘de ruime ervaring met het inrichten van laadvoorzieningen op zowel eigen locaties als in de publieke ruimte’.