google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht

Geschreven op 15-2-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 20 augustus 2020: Steeds meer elektrische bussen verschijnen op de wegen in het Utrechts openbaar vervoer.  Begin 2020 reden er nog 17 elektrische bussen bij vervoerders U-OV en Syntus Utrecht in de provincie.

Dat aantal wordt uitgebreid met nog eens 60 stuks: 55 voor het stadsvervoer in Utrecht en 5 voor het stadsvervoer in Amersfoort en de omliggende regio. Op dit moment zijn uit deze nieuwe serie de eerste 25 e-bussen succesvol in gebruik genomen.

In 2019 heeft de provincie Utrecht samen met de vervoerders belangrijke vervolgstappen gezet op weg naar de ambitie om 100 procent schoon en duurzaam openbaar vervoer te leveren in 2028. Vanaf dit jaar ging de teller van het aantal elektrische bussen in de Utrechtse concessies van U-OV en Syntus Utrecht verder omhoog en kwamen er 25 zero emissie bussen bij. Daarvan rijden er vijf elektrische Syntus Utrecht bussen van leverancier BYD in de stadsdienst Amersfoort. Vervoerder U-OV introduceerde dit voorjaar twintig elektrische bussen van leverancier Ebusco. Deze bussen worden ingezet in en rondom de stad Utrecht, rijden op batterij en worden in de stallingen in Bunnik, Zeist en Amersfoort geladen.

Vervoerder U-OV heeft daarnaast 35 elektrische bussen van het merk Heuliez besteld. Dit zijn langere, gelede bussen van achttien meter met voldoende capaciteit voor ruim 130 reizigers per rit. De bussen zullen worden ingezet op de stadslijnen in Utrecht. Vanwege de coronacrisis is deze leverantie vertraagd. De actuele planning is dat deze bussen eind 2020 gaan rijden. Voor deze bussen worden laadpalen gerealiseerd bij de stations Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten. De voorbereiding hiervan ligt op schema.

De provincie is in het voorjaar van 2020 gestart met de bouw van een nieuwe, duurzame busstalling en onderhoudswerkplaats bij de P+R Westraven in Utrecht. Deze voorziening bevindt zich vlakbij de uitvalswegen van Utrecht en wordt momenteel geschikt gemaakt voor het toekomstige onderhoud van elektrische bussen bij een verdere uitbreiding van de elektrische busvloot. Tot die tijd worden hier de stadsbussen gestald. De elektrische bussen worden gestald op de nabij gelegen tramremise, waarvoor het terrein momenteel wordt aangepast. Vanwege extra aandacht die nodig is voor brandveiligheid is voor de oplevering van deze busstalling meer tijd nodig. Deze nieuwe busstalling bij de tramremise zal najaar 2020 geschikt zijn om zowel de huidige elektrische bussen als de 35 nieuwe elektrische stadsbussen te stallen en bij te laden. De oude busstalling op de Europalaan komt vrij voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen.

De bekende museumlijn 2 van U-OV,die door de binnenstad van Utrecht rijdt, heeft afscheid genomen van de drie bussen. De bussen reden sinds 2013 en kampten de laatste tijd met te veel technische problemen om een goede service te garanderen. Deze bussen worden volgend jaar vervangen door drie nieuwe elektrische bussen die op batterij rijden.

De prestaties en betrouwbaarheid van de elektrische buslijn 1 is in 2019 sterk verbeterd. Daarmee voldoet de inzet van deze elf elektrische bussen aan de verwachtingen na de aanvankelijke opstartproblemen met deze bussen in 2018. De lessen uit deze introductie zijn meegenomen in de huidige, succesvolle uitrol van de nieuwe elektrische bussen.

Met de komst van deze nieuwe elektrische bussen komt de teller in 2022 uit op 75 e-bussen die worden ingezet in het Utrechts openbaar vervoer, zo’n vijftien procent van de totale busvloot binnen de provincie Utrecht.

15 februari 2019: De provincie Utrecht en vervoerder Qbuzz (U-OV) vervangen vanaf eind 2020 gefaseerd 125 dieselbussen door 55 elektrische bussen en 15 nieuwe Euro-VI-dieselbussen.

Oorspronkelijk zouden 142 diesels worden vervangen, maar de Uithoflijn vangt de capaciteit van lijn 12 op. Zodra de Uithoflijn rijdt, zal lijn 12 verdwijnen, vertelt woordvoerder Ron van Dopperen.

De 15 nieuwe Euro VI-bussen voor het regiovervoer gaan eind 2019 rijden en de 55 elektrische bussen worden vanaf eind 2020 gefaseerd ingezet. Daarvan worden er 35 ingezet op de stadslijnen 3, 7 en 8. Mooie actie van de provincie Utrecht en Qbuzz. Helaas begrijp ik er helemaal niets van waarom er gekozen wordt voor nieuwe dieselbussen. Die mogen maar een paar jaar blijven rijden want vanaf 2025 moeten alle bussen zero-emission zijn.

Volgens Van Dopperen zijn bij het elektrificatieproces lessen getrokken uit 2017: toen startte Qbuzz met 10 elektrische bussen van Ebusco op stadslijn 1, op de route Hoograven–Utrecht Centraal–Overvecht Noord. “Daar hadden we een krappe maand getest en dat bleek te kort.” Zo bleek de oplaadtechniek te haperen en werd er geen reservemateriaal achter de hand gehouden. Nu wordt een ruimere testperiode ingepland: de stadsbussen worden op zijn vroegst in voorjaar 2020 ingezet.

Andere lessen uit 2017 zijn dat alle bussen niet één op één moeten worden vervangen en dat de laadinfrastructuur goed moet worden getest. “We gaan nu voor een geleidelijke vervanging en houden reservemateriaal achter de hand”, zegt Van Dopperen.

De stadsbussen worden op de eindhaltes opgeladen, waarbij een pantograaf neerdaalt op de bus. De 20 streekbussen worden aan de stekker opgeladen op depots in Nieuwegein en Zeist.

Zie ook: Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    16 februari 2019 om 14:12 | Permalink

    Reactie Provincie Utrecht Over De Aanschaf Van Nieuwe Dieselbussen

    Geachte heer van Erne

    Naar aanleiding van uw vraag waarom ook bij de vervanging van de bussen van U-OV gebruikt wordt gemaakt van dieselbussen het volgende:

    De provincie Utrecht heeft als ambitie om vanaf 2028 volledig schoon te rijden, zonder uitstoot van uitlaatgassen. Deze doelstelling willen wij fasegewijs behalen. Deels vanwege financiële beperkingen. Met het beschikbare budget zetten we nu een vervolgstap door 3 drukke stadslijnen in Utrecht om te zetten naar elektrisch rijden. Bovendien introduceren we per 2020 voor het eerst elektrisch OV in de streekdienst van U-OV.

    Duidelijk is dat we op basis van onze tussentijdse ervaringen die we zullen opdoen hiermee ons ook zullen voorbereiden op de daaropvolgende stap. Dit betekent concreet dat we met ingang van de nieuwe concessie per 2023 zullen voorschrijven aan de nieuwe vervoerder hoeveel duurzame en milieuvriendelijke bussen gaan rijden om te voldoen aan de finale provinciale milieudoelstellingen.

    Ron van Dopperen
    Communicatie adviseur openbaar vervoer
    Provincie Utrecht

  2. Erik van Erne zegt:

    16 februari 2019 om 14:13 | Permalink

    Dag Ron,

    Dank u wel voor uw reactie. Geeft niet echt antwoord op mijn vraag waarom er naast de nieuwe elektrische bussen ook nog vervuilende dieselbussen worden aangeschaft. Ik maak uit uw antwoord op dat het een financiële afweging is. Mijn conclusie: triest.

    Snap niet goed waar u 2028 vandaan haalt. Ik lees overal dat er een afspraak is dat al het openbaar busvervoer in 2025 zero-emission moet zijn. Met dieselbussen lukt dat dus niet.

    Ik neem aan dat u voor de nieuwe concessie gaat voorschrijven dat ALLE bussen zero-emission moeten zijn.

    Met vriendelijke groeten, Erik van Erne
    Anders Bekeken Blog

  3. Erik van Erne zegt:

    16 februari 2019 om 14:15 | Permalink

    Nederlands OV Stapt Vanaf 2025 Over Op 100 Procent Uitstootvrije Bussen

    Dag Ron. Ik heb het nog even nagezocht, maar er is zoals ik al aangaf toch echt een afspraak gemaakt over emissieloos OV. Als ik het dus goed begrijp legt de provincie Utrecht de gemaakte afspraak naast zich neer. Vreemd dat dat zomaar kan of heeft de provincie Utrecht andere afspraken gemaakt. Graag uw reactie.

    Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) tekende op 15 april 2016 een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer.

    De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst, omdat busmaatschappijen uit deze twee provincies binnen een paar jaar al volledig elektrisch rijden. De landelijke afspraken met alle regio’s zijn vastgelegd tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.

    Staatssecretaris Dijksma: ‘Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie. We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak.’

    Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

    Gedeputeerde Vermeulen namens de 12 provincies: “Ik ben er trots op dat alle provincies deze doelstelling hebben onderschreven. De provincies hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de totstandkoming van dit akkoord. We moeten nu samen met vervoerders en fabrikanten vol inzetten om de transitie en de komende maanden te realiseren en de gezamenlijkheid die we hier vandaag uitstralen de komende jaren ook in de praktijk brengen.”

    Pex Langenberg (voorzitter vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en Pieter Litjens (portefeuillehouder OV namens de Stadsregio Amsterdam): ‘In onze regio’s is de luchtkwaliteit op sommige plekken nog ondermaats. Door zonder uitstoot te rijden draagt het busverkeer bij aan de oplossing. We werken hierin stevig samen met de vervoerders en zullen de resultaten van pilots delen. Zo maken wij de overstap naar zero-emissie bussen tot een succes!’

    Voordeel van het vergroenen van de busmarkt is ook dat door de marktwerking ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. De Nederlandse bedrijven VDL en Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. Het Chinese bedrijf BYD die ook elektrische vervoersmiddelen maakt, heeft sinds kort ook een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoeren.

  4. Erik van Erne zegt:

    29 januari 2020 om 12:07 | Permalink

    In 2028 Moeten Alle Bussen In De Provincie Utrecht Rijden Zonder Uitstoot

    De provincie Utrecht wil dat al het openbaar vervoer in de regio in 2028 rijdt zonder uitstoot van uitlaatgassen. De 500 dieselbussen vervangen voor elektrische bussen is echter een hele klus. Daarom doet de provincie samen met de Hogeschool Utrecht mee aan het Europees project eBussed.

    Er zijn nog een aantal jaar te gaan maar dan moet de uitstoot van dieselbussen verleden tijd zijn. De provincie staat daarmee voor een uitdaging en gaat samen met de Hogeschool Utrecht meewerken aan het Europese project eBussed.

    In het project eBussed bundelen zes Europese regio’s kennis. Zij willen de beste voorbeelden uit de praktijk verzamelen om zo makkelijker over te schakelen naar milieuvriendelijk openbaar vervoer. De Universiteit van Turku in Finland heeft de leiding bij het project. Andere partijen zijn onder andere Hamburg en het Italiaanse Livorno. Elke Europese regio levert in 2022 een actieplan in. Daarin staan de belangrijkste bevindingen en leerpunten rondom de overgang naar elektrisch openbaar vervoer.

    In totaal rijden er nu al 17 elektrische bussen in de regio Utrecht. Vanaf begin 2020 komen daar nog eens 60 nieuwe elektrische bussen bij. Vervoerder U-OV zet 55 nieuwe elektrische bussen in voor het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht en Syntus Utrecht zet 5 nieuwe bussen in voor de stad en regio Amersfoort.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (678)
  • Agenda (3.230)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (836)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (514)
  • Design (237)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.356)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.531)
  • Europa (29)
  • Evenementen (199)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (311)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (323)
  • Iets anders (383)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (137)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.692)
  • Licht (387)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (751)
  • MVO (111)
  • Natuur (759)
  • Nederland (27)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (229)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.515)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Ontbossing Amazone Gebied Stijgt Naar Recordhoogte
  • Climate Adaptation Summit (CAS 2021): Online Klimaattop En Adaption Action Agenda
  • Eureka!: De Nieuwe Duurzame, Klimaatadaptieve, Autovrije Stadswijk in Breda by MIX
  • Houtbouw Vakbeurs: Innovatieve Oplossngen In Hout- En Hybride Bouw
  • Uitstoot Broeikasgassen In De EU In 2019 Gedaald Met 3,7 Procent
  • The Electric Emergency Bikes for Doctors: The New City-Proof Medical Vehicle by Ecox
  • Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Bestelbus Voor Ondernemers
  • MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging
  • De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
  • Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis
  • Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie
  • Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem
  • Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie
  • Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen
  • Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging
  • De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie
  • 11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS
  • Aantal Speedpedelecs Blijft Stijgen: Veel Snelle Elektrische Fietsen Voor 45 tot 65 Jarigen by CBS
  • Energieneutraal Gemeentehuis Zuidplas Met BREEAM Excellent Duurzaamheidsscore by Kraaijvanger
  • De Lokalist: Alles Van Jouw Lokale Winkeliers In Utrecht E.O. Met Één Bestelling In Huis
  • Links

    Milieunet op..