google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Utrecht Doet Aanvraag Voor 2,1 Miljard Euro Bij Groeifonds Voor Sneltram en Trein

Geschreven op 3-12-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

16 januari 2021: De Utrechtse aanvraag van 2,1 miljard euro bij het Nationaal Groeifonds is donderdag door de ministers voorgedragen bij de beoordelingscommissie.

Het Rijk heeft de aanvraag beoordeeld en vindt het belangrijk dat de regio Utrecht bereikbaar blijft, ondanks de verstedelijking. Daarvoor is volgens de regio een flinke investering nodig.

Het kabinet wil met het Nationaal Groeifonds meebetalen aan projecten die van nationaal belang zijn op het gebied van kennisontwikkeling, infrastructuur, onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

De aanvraag van Utrecht draait vooral om het ontlasten van Utrecht Centraal door de aanleg van het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg.

Utrecht wil twee nieuwe tramlijnen aanleggen als onderdeel van een grootstedelijk OV-netwerk dat de stad prettig, gezond en leefbaar moet houden voor iedereen. De Waterlinielijn loopt van Westraven/A12 in het zuiden van de stad, via het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg en Utrecht Science Park naar Zeist.

De Merwedelijn loopt van Utrecht Centraal via de Merwedekanaalzone naar Nieuwegein en IJsselstein, met halverwege een vertakking naar Papendorp. De aanleg van de tramlijnen en het IC-station zou zo’n 2,5 miljard moeten kosten, waarvan 380 miljoen euro reeds gereserveerd is. Om de rest te kunnen betalen, heeft Utrecht samen met de provincie en regiogemeenten een aanvraag van 2,1 miljard euro gedaan bij het Rijk in het kader van het groeifonds. De aanvraag wordt ondersteund door partners in de stad en regio, waaronder bedrijven en kennis- en zorginstellingen.

De aanleg van het OV-netwerk is onderdeel van het nieuwe mobiliteitsplan 2040, dat de gemeente per 8 december heeft vrijgegeven voor inspraak en daarna voorlegt aan de gemeenteraad. Belangrijke verandering in het nieuwe mobiliteitsplan is de uitwerking van het concept ‘wiel met spaken’ als ruggengraat van het OV-netwerk.

De twee nieuwe tramlijnen maken hier onderdeel van uit. Nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen komen vooral langs bestaande en nog te bouwen knooppunten in het OV-netwerk, zodat er minder gereisd hoeft te worden. Een netwerk van aantrekkelijke P+R-locaties in de regio moet ervoor zorgen dat reizigers gemakkelijk kunnen overstappen op openbaar vervoer, (deel)fiets of ander deelvervoer. Ook reizen buiten de spits wordt verder gestimuleerd, onder meer door spreiding van werk- en lestijden en thuiswerken.

Het geld is verder nodig om woningen te bouwen en banen te creëren, waardoor de stad en de regio ‘op een gezonde manier kunnen groeien’. De provincie, de gemeente Utrecht en de regiogemeenten zijn blij dat de aanvraag is voorgedragen aan de beoordelingscommissie.

“Dit is de beste investering die Nederland kan doen in gezonde mobiliteit”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “De OV-ring Utrecht maakt de bouw van 60.000 woningen en de komst van 50.000 banen mogelijk. Die moeten vooral komen rond deze ov-ring, zodat wonen, werken en voorzieningen samenkomen. Die nabijheid zorgt ervoor dat mensen minder hoeven te reizen.”

Ook gedeputeerde van de provincie Arne Schaddelee is blij met het nieuws. “Samen met Rijk en regio hebben we de schouders gezet onder dit plan en de gezamenlijke opgaven. Ik ben heel blij met deze goede samenwerking. Het feit dat de ministers ons nu voordragen, bevestigt dat we een goed plan hebben uitgewerkt.”

Utrecht zet in grotere mate in op het spreiden van het fietsverkeer over veilige en aantrekkelijke hoofdfietsroutes voor de omvangrijke stromen fietsers. Daarnaast zorgt de stad voor rustige routes die geschikt zijn voor alle doelgroepen. Doorgaand autoverkeer wordt beperkt op plekken waar de ruimte beperkt is en nu te weinig plek is voor lopen, fietsen en verblijven. Denk aan locaties als de Catharijnesingel, het Ledig Erf en Utrecht Science Park.

In woonstraten ondersteunt de gemeente initiatieven van bewoners voor herinrichting. Hierbij maken parkeerplaatsen plaats voor meer ruimte voor groen, spelen of het stallen van fietsen. Parkeren op afstand wordt gestimuleerd. Een deel van de bezoekers kan gemakkelijk parkeren bij een ‘P+R 2.0’ buiten de snelwegring.

Het mobiliteitsplan 2040 moet de groei van Utrecht de komende jaren in goede banen leiden. De stad krijgt steeds meer inwoners, bezoekers en werknemers. Dat betekent ook dat meer mensen zich door de stad gaan bewegen. Tot nu toe groeit vooral het aantal fietsers, terwijl het autoverkeer binnen de (snelweg)ring de afgelopen jaren nauwelijks is toegenomen. Het mobiliteitsplan is erop gericht deze trend door te zetten.

De gemeente wil lopen, fietsen, OV en deelmobiliteit nog veel meer faciliteren. Dit zijn de vervoermiddelen die schoon zijn en de minste ruimte innemen. Op deze manier kunnen meer woningen en meer werkgelegenheid samengaan met meer ruimte voor groen, spelen en verblijven in een prettige en gezonde omgeving.

Van 8 december t/m 1 februari kan iedereen reageren op het mobiliteitsplan 2040 . Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor één van de digitale bijeenkomsten op dinsdag 15 december en maandag 11 januari. Op basis van de reacties past de gemeente het mobiliteitsplan aan. Daarna legt het college de plannen voor aan de gemeenteraad, inclusief een reactienota waarin staat wat gedaan is met de binnengekomen reacties.

3 december 2020: De provincie Utrecht heeft samen met de stad en regio een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim 2 miljard euro, voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen.

We zijn de snelst groeiende regio van het land. De komende twintig jaar zijn 104 tot 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen. Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het lastig – zo niet onmogelijk – om die woningen te bouwen. Een substantiële bijdrage uit het Groeifonds is essentieel. En een waar heel Nederland baat bij heeft.

De belangrijkste verkeersaders lopen van noord naar zuid (A1/A27) en van west naar oost (A12/A28/A1) door de regio Utrecht. Als deze wegen vastlopen, loopt het hele land vast. Met grote economische gevolgen voor de Nederlandse economie.

Het Centraal Station van Utrecht is het grootste  OV-overstapstation van Nederland, met zo’n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt centraal enorm ontlast. En het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar. De sneltramlijnen die van de westkant van de stad, via het zuiden van de stad naar het Utrecht Science Park (en op termijn doorgetrokken wordt naar Zeist) maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto. En ook bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen bij P+R bij het begin-/eindpunt van de tram om zo naar Utrecht Science Park of stad reizen.

Het Groeifonds richt zich op een duurzame en verantwoorde groei van economie, werkgelegenheid en BBP. Elke euro die het Rijk in het Openbaar Vervoer van de regio Utrecht stopt, komt dubbel en dwars ten goede aan het BBP. De investering maakt een gezonde groei van Utrecht Science Park mogelijk (hoogwaardige kennis- en innovatie-banen) en leidt volgens berekeningen tot een stijging van de BBP-groei van 0,2 procent per jaar. Dat is 16,2 miljard.

Zie ook: Kantorenpark Rijnsweerd Utrecht Wordt Getransformeerd tot Het Nieuwe Rijnsweerd – Weg tot de Wetenschap Onderzoeksgebouw voor RIVM en CBG met BREEAM Outstanding – Victor J. Koningsbergergebouw: Duurzaam Onderwijscentrum Biomedische Wetenschappen UU – Warmte-Koudeopslagsyteem Utrecht Science Park – Intro Utrecht Science Park – Virtuele Rit over de Uithoflijn van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof – Trams Tussen Utrecht en Nieuwegein Rijden Uiterlijk Eind Januari 2021 – Geopend: De Uithoflijn Tramlijn 22 Utrecht Centraal Naar Utrecht Science Park – Brainportijn: Brabant Wil 1 Miljard Euro Uit Groeifonds Voor Emissieloos Autonoom OV-Systeem

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 december 2020 om 16:58 | Permalink

    Vernieuwde Tramlijn 60 Utrecht-Nieuwegein/Zuid Rijdt Vanaf 3 Januari 2021

    De nieuwe trams op lijn 60 gaan vanaf zondag 3 januari 2021 rijden met reizigers. Wie noodzakelijk gebruik moet maken van het openbaar vervoer tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein/Zuid is welkom aan boord van de nieuwe trams op de vernieuwde lijn.

    De afgelopen weken hebben U-OV en het trambedrijf van de provincie Utrecht alle registers opengetrokken om de nieuwe trams op deze lijn op de proef te stellen. Eerst werden de trambestuurders bekend gemaakt met de vernieuwde lijn, daarna volgde een periode dat de trams de gehele dag en avond stabiel moesten rijden op de klok van de dienstregeling. De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen. Nu is dan het sein op groen gezet om de deuren te openen voor de reizigers.

    Gedeputeerde Arne Schaddelee: “Onze prachtige, nieuwe trams gaan rijden op deze lijn. We doen het allemaal voor de reizigers die een behoorlijke tijd daarop hebben gewacht. Maar nu is het dan zover. Zodra de situatie rondom corona het toelaat, bieden we samen met U-OV een nadere kennismaking aan met gratis ritten.”

    Tramlijn 60 rijdt met ingang van 3 januari een dienstregeling met acht ritten per uur per richting van maandag tot en met zaterdag. Op zondag wordt een kwartierdienst gereden. Dit is een tijdelijke dienstregeling die geldt totdat tramlijn 61 Utrecht-IJsselstein in gebruik is genomen. Vanaf dat moment wordt op het traject tussen de tijdelijke tramhalte bij Nieuwegein-Centrum en de eindhalte Nieuwegein/Zuid van maandag tot en met zaterdag gereden op de oorspronkelijke frequentie van een kwartierdienst met vier ritten per uur per richting.

    Reizigers kunnen vanaf 3 januari op deze lijn kennismaken met de nieuwe 41 meter lange trams uit Spanje. Deze zijn door leverancier CAF in opdracht van de provincie Utrecht gemaakt en bieden niet alleen meer ruimte, maar ook extra comfort. Zo zijn de trams voorzien van een moderne airconditioning, vloerverwarming en een soepele vering. Onderweg kan de reis worden gevolgd op informatiepanelen en zijn er voor noodgevallen beveiligingscamera’s en een directe intercom verbinding met de bestuurder. De haltes zelf zijn aangesloten op een nieuw glasvezel datanetwerk waardoor meer mogelijk is met actuele reisinformatie en cameratoezicht.

    Om de lijn geschikt te maken voor de nieuwe trams zijn alle haltes aangepast. De perrons zijn niet alleen langer en lager geworden, maar met aanpassingen aan de haltes en de introductie van een speciale loopplank ook geschikt gemaakt voor gebruikers van rolstoelen en rollators. De trambaan is vernieuwd voor de komende dertig jaar. Daarbij zijn ook extra werkzaamheden uitgevoerd om de trambaan te stabiliseren door damwanden te plaatsen.

  2. Erik van Erne zegt:

    18 januari 2021 om 14:36 | Permalink

    Eerste Projectvoorstellen Nationaal Groeifonds Zijn Getoetst

    Het kabinet trekt via het Nationaal Groeifonds de komende 5 jaar in totaal 20 miljard euro uit voor investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling & innovatie. In de eerste, nu lopende, ronde zijn projecten verzameld die in aanmerking willen komen voor financiering vanuit het Groeifonds. De voorstellen zijn getoetst aan toegangspoortcriteria zoals de minimale omvang van 30 miljoen euro, de inhoudelijke focus van de projecten en het eenmalig karakter van de investeringen.

    Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat en minister Hoekstra van Financiën sturen de projectvoorstellen die voldoen aan de toegangspoortcriteria vandaag naar de beoordelingsadviescommissie. Geld wordt beschikbaar gesteld na een positief advies van de commissie en een besluit van het kabinet. Dit besluit verwacht het kabinet in het tweede kwartaal van 2021 te nemen.

    Niet alle projecten kunnen rekenen op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. De gevraagde bijdragen voor deze voorstellen tellen op tot 25,5 miljard euro en overstijgen dus ruimschoots het bedrag van 20 miljard euro dat voor de komende 5 jaar gereserveerd is. Niet alle ingediende projecten zijn door de toegangspoort gekomen. Dit zegt niets over het belang van die projecten, maar over de compleetheid van de voorstellen. De voorstellen kunnen na aanpassing desgewenst bij een volgende ronde opnieuw worden ingediend.

    Ook volgende generaties moeten kunnen wonen in een Nederland met goede zorg, goed onderwijs, een leefbare omgeving én zij moeten genoeg geld overhouden om zelf te kunnen besteden. Daarvoor is economische groei nodig. Het Nationaal Groeifonds is bedoeld voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan deze toekomstige economische groei. Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met het Nationaal Groeifonds voor investeringen die daaraan bijdragen. De beoordelingsadviescommissie buigt zich vanaf vandaag over de projectvoorstellen.

    Kennisontwikkeling:
    Transitie naar innovatief & toekomstgericht onderwijs
    Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
    Beleidsexperimenten voor kwaliteitsverhoging funderend onderwijs

    Onderzoek, ontwikkeling & innovatie:
    Kickstartvoorstel Life Sciences & Health ecosysteem (LSH)
    Quantum Delta Nederland
    Groenvermogen van de Nederlandse economie
    Foodswitch
    AiNed Strategisch Investeringsprogramma

    Infrastructuur
    Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking Zuidelijke Randstad
    Schaalsprong Metropolitaan OV-systeem OV Metropoolregio Amsterdam
    Brainportlijn Eindhoven
    Schaalsprong Metropolitaan OV en verstedelijking in regio Utrecht
    Aanleg buisleidingen van de haven van Rotterdam naar Chemiecomplex Chemelot Zuid-Limburg
    Vitale, robuuste, veilige en bevaarbare rivieren

  3. Change Inc. zegt:

    18 januari 2021 om 16:16 | Permalink

    Inzendingen Voor Groeifonds: Weinig Groen En Weinig Aandacht Voor Duurzaamheid

    Donderdag stuurde de inmiddels opgestapte minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer een brief over de voorstellen voor het Groeifonds. 14 projecten maken kans op een deel van de pot van 20 miljard, maar er is opvallend weinig aandacht voor duurzaamheid.

    Meer onderzoek naar AI, autonome bussen in Eindhoven en meer onderzoek naar goed onderwijs op elk niveau – de plannen komen uit een heleboel hoeken. Maar wat opvalt is dat weinig plannen echt met duurzaamheid te maken hebben. Daarmee lijkt de aanvankelijke kritiek op het Groeifonds, dat het eigenlijk een ‘groenfonds’ had moeten zijn, uit te komen.

    Er is een project voor de ontwikkeling van de waterstofeconomie en elektrificatie van de industrie, maar het kabinet had deze ontwikkeling al opgenomen in het beleid. Ook is er het project FoodSwitch, dat Nederland leider wil maken op het gebied van circulair, duurzaam voedsel. Nederland is nu ook al toonaangevend qua landbouwinnovatie en dit project zou helpen om die positie vast te houden.

    De rest van de projecten heeft minder direct met een groene toekomst te maken. Investereningen in OV voor de randstad zijn bijvoorbeeld vooral bedoeld om groei van de Randstad te faciliteren, en minder om autogebruik te verminderen. Hoewel dat mogelijk een bijeffect is. De autonome bussen rond Eindhoven’s Brainport worden elektrisch, maar elektrisch busvervoer is inmiddels al heel normaal en niet meer innovatief te noemen. En projecten voor AI en onderwijs, hoe nuttig ook voor de concurrentiepositie van Nederland, doen weinig om de CO2-uitstoot omlaag te brengen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..