Anders Bekeken

ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group

Geschreven op 15-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Ulstein Group heeft een door waterstof aangedreven scheepsontwerp gepresenteerd waarvan men beweert dat het marktklaar is en maritieme operaties zonder uitstoot aanbiedt.

Onlangs heeft DNV GL de vijf meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart geïdentificeerd , met waterstof als de ultieme nulemissie-oplossing.

Het eerste complete schip op waterstof is samengesteld door Ulstein Design & Solutions en Nedstack brandstofceltechnologie.

Het ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 bouwondersteuningsschip is Ulstein’s eerste waterstof aangedreven offshore-schip met een Nedstack brandstofcel-energiesysteem. Het DP2-schip is geschikt voor een groot aantal offshore ondersteuningsactiviteiten.

“De maritieme industrie moet zich afstemmen en ambitieus zijn in het aanbieden van groene oplossingen voor een duurzame toekomst. Met dit door waterstof aangedreven vaartuig streven we naar toekomstige zero-emissie-operaties met een lang uithoudingsvermogen ”, aldus Tore Ulstein, adjunct-CEO van Ulstein Group. Zeetests van een nieuwbouw ULSTEIN SX190 nulemissie zullen in 2022 plaatsvinden.

Met technologie die vandaag beschikbaar is, is het ULSTEIN SX190-ontwerp al in staat om 4 dagen in nulemissiemodus te werken. Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van waterstofopslag en brandstofceltechnologieën wordt echter gestreefd naar een toekomstbestendig nulemissieduur van maximaal twee weken.

Het ULSTEIN SX190 Zero Emission-ontwerp is gebaseerd op het bestaande SX190-vaartuigplatform van Ulstein en heeft een totaal geïnstalleerd vermogen van 7,5 MW, waarvan 2 MW wordt gegenereerd door een brandstofcel-energiesysteem, meestal Nedstack Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen, in een aparte, 2e machinekamer.

PEM-brandstofcellen zetten waterstof en lucht om in elektrische energie, warmte en water en produceren daarbij geen schadelijke emissies. Brandstofcelsystemen van Nedstack zijn al gebouwd en bewezen in de multi-megawatt vermogensbereiken en zijn nu klaar om te voldoen aan de eisen van de maritieme industrie, waaronder klasse-eisen en toeleveringsketens.

De PEM- brandstofcellen die in het SX190 Zero Emission-ontwerp worden gebruikt, worden gevoed door waterstof uit drukvaten in containers, een beproefde en gemakkelijk verkrijgbare technologie. Deze waterstofopslagcontainers kunnen worden geladen en gelost door normale containerhandling handelingen en apparatuur. Vandaar dat de behoefte aan dure bunkeringinfrastructuur wordt geëlimineerd en wereldwijde operationele flexibiliteit wordt geboden.

De waterstofcontainers kunnen worden bijgevuld op waterstofproductielocaties, hetzij uit bijproducten van de industrie, waterstof of groene waterstof uit elektrolyse, waardoor het vat wereldwijd inzetbaar is.

Zie ook: Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen – De PW 18: Het Eerste Elektrische Duurzaam Inspectieschip van Nederland by Provincie Groningen – Binnenvaart Waterstof Schip Gaat Zout Vervoeren Van Nouryon Delfzijl Naar Botlek In Rotterdam – De MPV 30: Duurzaam, Multifunctioneel Schip met Zonnepanelen en Accupakket by Rijksrederij – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by DamenHydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship -– Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Links

    Milieunet op..