The BMW H2R Hybrid Racecar: World’s Fastest Hydrogen Powered Racecar
Geschreven op 7-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVMooi hoor, wat er allemaal kan met een waterstofaangedreven auto heeft BMW laten zien door met de BMW H2R maar liefst negen records te breken.
Alhoewel de H2R een hybrid racewagen is de BMW H2R voor de recordritten ingesteld op monovalente aandrijving met alleen waterstof voor de waterstof-verbrandingsmotor.
Op het snelle circuit van Miramas in Frankrijk bewees BMW dat waterstof conventionele brandstoffen kan aflossen zonder dat automobilisten ook maar iets van de dynamiek van huidige automobielen hoeven in te leveren.
De technische gegevens van de H2R recordwagen zijn indrukwekkend. De 6.0 liter twaalfcilinder levert meer dan 285 pk/210 kW. Daarmee accelereert het prototype in ca. zes seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h op weg naar een topsnelheid van net iets meer dan 300 km/h. De waterstof-verbrandingsmotor is gebaseerd op de benzinemotor van de BMW 760i en beschikt daardoor over de modernste technologieën als de volledig variabele klepbediening Valvetronic.
De naam H2R staat voor H two Race Car, Hydrogen Race Car, of Hydrogen Research Car. Zie ook: InMotion Onthult Elektrische Race-Auto KP&T IM/e: Meedoen aan Le Mans 2018 – The BMW H2R Hybrid Racecar: World’s Fastest Hydrogen Powered Racecar – BEE Four – The First Full Electric Race Car – Australia’s First Hydrogen Powered Racing Car – West/Kleenspeed: The first all-electric sportsracer
The BMW HR2 race car has set 9 international and FIA-ratified land-speed records for hydrogen cars. The records were set at the Miramas Proving Grounds in France. The BMW HR2 is one of the few hydrogen cars developed with internal combustion engine (ICE) technology instead of fuel cell technology. The HR2 uses BMW’s top of the line 6.0-liter V12 gasoline engine modified for either hydrogen or gasoline and can achieve 285 hp and with a top speed on 185.5 mph. The HR2 can also accelerate from a standstill from 0 – 60 mph in about 6 seconds.