De Nieuwe Toyota Prius Model 2016: De Zuinigste Hybride ter Wereld
Geschreven op 4-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
De nieuwe Prius is ontwikkeld op basis van de geavanceerde Toyota New Global Architecture (TNGA). Dit platform is een revolutie voor zowel de efficiënte productie van nieuwe Toyota’s, als voor de mogelijkheden voor vernieuwend design en dynamische rijeigenschappen.
De nieuwe Prius biedt een nieuwe dimensie aan hybride rijplezier, wat te danken is aan de nieuwe aandrijflijn, het lagere zwaartepunt, een stijvere carrosserie en de verbeterde wielophanging. In de stad is er geen rustgevender plek dan het interieur van een Prius.
Zelfs wanneer u accelereert, of met hogere snelheid op de snelweg rijdt, zult u aangenaam verrast zijn over hoe stil de nieuwe Prius is. Gecombineerd met de doordachte ergonomie, de gebruiksvriendelijke bediening en de comfortabele rijeigenschappen, maakt dat de Prius tot de aangewezen plek voor lange ritten.
Zonder cijfers vrij te geven, claimt Toyota dat de nieuwe Prius de zuinigste hybride ter wereld is. Vooral het verbruik op de snelweg is aanzienlijk verbeterd. De nieuwe Prius is direct te herkennen als het broertje van de Toyota Mirai.
Het opvallende uiterlijk van de nieuwe Prius trekt direct de aandacht. Door de zwarte C-stijlen lijkt het dak te zweven, terwijl het sportieve karakter wordt versterkt door de lagere daklijn, de verlaagde motorkap en elegante proporties. Samen met de opvallende LED verlichting aan voor- en achterzijde geeft de Prius zijn innovatieve uitstraling, terwijl de uitzonderlijk lage cW-waarde een belangrijke bijdrage levert aan de brandstofefficiency.
De nieuwe Prius fungeert tijdens het rijden als uw zesde zintuig, met sensoren die uw welzijn in de gaten houden en innovatieve hulpsystemen die het gebruiksgemak bevorderen. Het pakket actieve veiligheidssystemen is uitgebreid met voetgangersdetectie en Adaptive Cruise Control (ACC) en bestaat verder uit een Pre-Collision System (PSC), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA).
Het Pre-Collision System maakt gebruik van een camera en microgolfradar om voetgangers en andere voertuigen tijdig op te merken. Is er een kans op een aanrijding, dan wordt u als bestuurder gewaarschuwd met hoor- en zichtbare signalen. Tegelijkertijd treedt Brake Assistance in werking. Slaagt de bestuurder er niet in om tijdig te remmen, dan worden de remmen automatisch geactiveerd om een aanrijding te voorkomen, of om de gevolgen van een aanrijding zoveel mogelijk te beperken.
Adaptive Cruise Control maakt gebruik van de microgolfradar om automatisch een veilige afstand tot uw voorligger aan te houden. Zo maakt de Prius het u als bestuurder gemakkelijk tijdens lange ritten op de snelweg.
Lane Departure Alert registreert met behulp van een camera de wegmarkering en geeft de bestuurder hoorbare en zichtbare waarschuwingssignalen – en eventueel zelfs een stuurcorrectie – wanneer de auto buiten zijn rijbaan komt zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt. De bestuurder kan vervolgens corrigerende maatregelen nemen.
Automatic High Beam is een functie van Toyota Safety Sense, ontworpen om ‘s nachts het zicht voor alle weggebruikers te verbeteren. Een camera registreert de koplampen van tegemoetkomend verkeer en voorliggers, en meet ook de sterkte van de straatverlichting. Vervolgens schakelt het systeem automatisch tussen dimlicht en grootlicht, wat de veiligheid ten goede komt.
Road Sign Assist registreert verkeersborden en toont op het nieuwe TFT-display nuttige informatie zoals de maximum toegesane snelheid of inhaalverboden. Het systeem geeft ook waarschuwingssignalen wanneer u de aanwijzingen op de verkeersborden niet volgt.
See also: De plug-in Toyota FT-EV en de Toyota Prius III – Toyota Prius Plug-In Hybrid Roadtest by Autoweek – De Prius sport wagon SUV – Algea + plug-in Prius = The Algaeus: De eerste auto ter wereld op algenbrandstof – New Toyota Prius C Concept – De Toyota 1/X plug-in hybrid met LED ! – De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand – The Toyota Effect – Three Short Films: Coming Home – Saving Sight – 116 Innovators
Kees zegt:
26 juli 2017 om 14:08 | Permalink
De Eerste Volledig Elektrische Toyota met Solid State Batterij Komt Eraan in 2022
Toyota’s allereerste volledig elektrische auto moet als alles volgens plan verloopt in 2022 op de markt komen. De volledig elektrische Toyota zal worden voorzien van een solid state-batterij, die binnen enkele minuten opgeladen kan worden.
Reuters: Toyota Motor Corp is working on an electric car powered by a new type of battery that significantly increases driving range and reduces charging time, aiming to begin sales in 2022, the Chunichi Shimbun daily reported on Tuesday. Toyota’s new electric car, to be built on an all-new platform, will use all-solid-state batteries, allowing it to be recharged in just a few minutes, the newspaper said, without citing sources.