google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Subsidie Van 5000 Euro Op Aanschaf Van Een Elektrisch Bestelbusje Door Ondernemers

Geschreven op 5-7-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

plug-in-smart.jpgUpdate 22 september 2021: Het demissionaire kabinet trekt volgend jaar 600 miljoen euro extra uit om de hogere kosten voor het stimuleren van elektrisch rijden op te vangen.

Ook worden de subsidiebudgetten voor emissievrije bestelauto’s personenauto’s verhoogd.

De precieze invulling van de hoogte van de subsidiebedragen zal het kabinet in de komende periode uitwerken.

Update 9 februari 2021: Ondernemers kunnen vanaf 15 maart maximaal 5.000 euro subsidie krijgen wanneer ze een volledig elektrisch aangedreven bestelbusje kopen, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag bekendgemaakt.

Eerder was al aangekondigd dat er een regeling zou worden opgetuigd om ondernemers over de streep te trekken. In totaal komt er 185 miljoen euro in de pot, waarvan 22 miljoen euro is bedoeld voor dit jaar.

De subsidie op schone bestelbussen hangt samen met de komst van zero-emissiezones in steden. Vanaf 2025 worden die volgens belangenorganisatie voor autofabrikanten en -importeurs RAI Vereniging ingevoerd in zo’n twintig steden. Voor de bevoorrading van winkels zijn dan schone voertuigen nodig. “De emissiezones maken deel uit van het klimaatakkoord”, aldus de vereniging.

zie: Subsidie Van 4000 Euro Aanschaf Elektrische Auto Vanaf 2020 by Mobiliteitstafel Klimaatakkoord – De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES): De Uitvoeringsagenda Stadlogistiek

De regering heeft bekend gemaakt dat bedrijven die een elektrische auto aanschaffen, 8.000 euro subsidie krijgen. Ook komen er subsidies voor praktijktests en komt er 20% fiscaal voordeel op oplaadpunten.

Nederland moet dé internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. In een plan van aanpak trekt het kabinet hiervoor 65 miljoen euro uit. Uitgangspunt is dat al volgend jaar elektrische auto’s financieel een flink stuk concurrerender worden, de eerste praktische barrières geslecht zijn en de eerste stappen voor een gestandaardiseerd laadsysteem zijn genomen.

Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, vlakke wegen en een goede stroomvoorziening. Ook zijn vele vooraanstaande toeleveranciers van elektrische auto’s Nederlandse bedrijven. Om die uitgangspositie ten volle te benutten wordt Nederland een proeftuin voor elektrisch rijden. Zo kan de marktintroductie van elektrische auto’s hier worden versneld.

Om dit te bereiken heeft het kabinet op voorstel van ministers Camiel Eurlings van V&W en Maria van der Hoeven van EZ een plan van aanpak opgesteld. Het uitgangspunt van het kabinet is dat de overheid de markt faciliteert en stimuleert en niet forceert. De hoofdpunten van de aanpak zijn:

  • Subsidie voor praktijktesten
  • Gemiddeld 8.000 euro subsidie/fiscale faciliteiten op de aanschaf van elektrische auto’s door bedrijven
  • 20% voordeel door fiscale faciliteiten op investeringen in laadinfrastructuur
  • Financiële impuls voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto’s en toeleveranciers
  • Vrijstelling van de BPM en wegenbelasting voor elektrische auto’s
  • Rijk en andere overheden zetten zich in als ‘launching customer’ door haar eigen wagenparken waar en zodra mogelijk te elektrificeren.

Verder gaat een zogenoemd formule E-team uitdagingen, kansen en dilemma’s op het gebied van elektrisch rijden opzoeken en aanpakken. Dit team zal bestaan uit toonaangevende mensen uit hun vakgebied, variërend van kennisindustrie, de markt en het maatschappelijk middenveld. Dit team gaat bijvoorbeeld lokale initiatieven verbinden opdat er in Nederland een gestandaardiseerd laad- en betaalsysteem voor elektrisch rijden komt.

Zie ook: Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid Binnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s MIA en VAMIL Milieulijst 2009: oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen en De AutoRai 2009: PowerMatcher by ECN

Geweldig plan en direct weer die toerenhoge ambitie om dé internationale proeftuin te worden. Wat een waanzin. Elders in de wereld in men al lang veel verder met elektrisch rijden. Ik zou eigenlijk willen voorstellen om daar eens een voorbeeld aan te nemen. Project Better Place: Teveel Windenergie in Denemarken ! Project Better Place: 250.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s in Australië Project Beter Place: Japan gaat ook voor de elektrische auto Duitsland gaat voor 1.000.000 elektrische auto’s in 2020

Bovendien hebben we in Nederland helemaal niet voldoende duurzame energie ter beschikking in tegenstelling tot een heel aantal landen die al ver zijn met het faciliteren van 100% duurzaam, elektrisch rijden, dus inderdaad op 100% groene stroom.

2 Reacties

  1. Jaap Burgstra zegt:

    5 juli 2009 om 21:33 | Permalink

    In het kader van dit artikel is het wellicht interessant om een overzicht te geven van subsidies en fondsen op het gebied van natuur en milieu:

    Ik denk overigens dat er wel degelijk een voorbeeldwerking uit gaat van dergelijke projecten. Ook al zal wellicht de internationale ambitie niet gehaald worden.

  2. Erik van Erne zegt:

    10 april 2010 om 12:25 | Permalink

    Formule E-team: Eén uniforme laadstekker voor elektrische auto’s in Nederland

    Straks kan iedereen in Nederland met één soort stekker een elektrische auto opladen. Dat hebben marktpartijen voor het elektrisch rijden onder voorzitterschap van het Formule E-team deze week besloten. Een standaard stekker is één van de belangrijke stappen die nodig zijn om in Nederland elektrisch rijden een succes te maken. Minister Van der Hoeven pleitte eerder al voor standaardisatie van laad- en betaalinfrastructuur.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.738)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.740)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Netto Positief: Hoe Moedige Bedrijven Excelleren Door Meer Te Geven Dan Te Nemen by Paul Polman
  • De Beste Elektrische Auto Van 2022/2023: Poll by Mountox
  • Code Groen: Nederlander Maakt Zich Meer Zorgen Om Klimaat Sinds Corona by Essity
  • Links

    Milieunet op..