Anders Bekeken

Subsidie Van 4000 Euro Aanschaf Elektrische Auto Vanaf 2020 by Mobiliteitstafel Klimaatakkoord

Geschreven op 6-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 5 maart 2020: Zo, we zijn weer wat verder en wat blijkt?

De eerder min of meer aangekondigde subsidie van 6000 euro op de aanschaf van een elektrische auto, wordt een stuk minder, slechts 4000 euro.

Vierduizend euro subsidie voor een nieuwe en tweeduizend voor een gebruikte elektrische auto. Particulieren kunnen dat naar verwachting vanaf 1 juli 2020 aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen.

Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat schrijft minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag aan de Tweede Kamer.

Van Veldhoven: “Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een schone tweedehands. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid komt over de batterij”.

De regeling is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de duur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Om mensen meer zekerheid over hun batterij bij aanschaf is nu afgesproken dat de BOVAG werkt aaneen uniforme batterijcheck.

In het Klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is, er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.

Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit, en dragen daarmee bij aan het klimaat en de schone lucht. Ook wordt er hard gewerkt aan de andere voorwaarden om elektrisch te kunnen rijden. Er komen veel laadpalen bij en er wordt geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.

Om de regeling zo veel mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen van particulieren, is deze opgesteld op advies van het Formule E-team, waarin verschillende branchepartijen zijn vertegenwoordigd. Daarnaast is gekeken naar regelingen in het buitenland en naar eerdere ervaringen met het stimuleren van elektrisch rijden. Daardoor is er bijvoorbeeld voor gekozen om dure modellen uit te sluiten en de regeling niet te openen voor hybride auto’s.

Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom hun ideeën of opmerkingen over de regeling mee te geven. Deze is vanaf vandaag open voor consultatie. Ideeën zijn tot eind maart welkom, en kunnen er toe leiden dat de regeling nog wordt aangepast. De regeling wordt naar verwachting in mei of begin juni definitief wordt vastgesteld en gepubliceerd. Elektrische auto’s die vanaf dat moment gekocht of privé geleaset worden komen in aanmerking voor de subsidie, die vanaf 1 juli aangevraagd kan worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

6 december 2018: Er moeten belastingvoordelen en subsidies komen om elektrisch rijden verder te stimuleren. Rijden op benzine en diesel moet daarentegen juist duurder worden.

Dat staat in plannen van de Mobiliteitstafel. Dat is een van de vijf overleggroepen die werken aan het Klimaatakkoord.

Om te zorgen dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s nieuw worden verkocht komt er in 2020 een aanschafsubsidie van 6000 euro. In 2030 is die subsidie teruggebracht tot 2200 euro.

Voor de zakelijke auto wordt dat bedrag 3430 euro, aflopend naar 1830 euro in 2024. Elektrische auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.

Tot slot willen de overleggende partijen maatregelen om tweedehands elektrische auto’s zo veel mogelijk in Nederland te houden. Hierbij moet worden gedacht aan de mogelijkheid een tweedehands elektrische auto te kunnen leasen. Ook moeten de accupakketten ingeleverd kunnen worden voor hergebruik.

Het gebruik van fossiele brandstoffen wordt duurder. De partijen aan de Mobiliteitstafel stellen voor de accijns op benzine en diesel per 2020 met 1 cent te verhogen en twee jaar later met nog eens hetzelfde bedrag. Ook gaat de motorrijtuigenbelasting voor deze auto’s omhoog.

Zie ook: Startschot Voor Klimaatakkoord Nederland: Uitstoot Van Broeikasgassen Met 49% Verminderen

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    30 januari 2019 om 18:18 | Permalink

    Subsidie Op Elektrische Auto’s Gaat Vooral Naar Rijke Nederlanders

    De belastingkorting van 700 miljoen die de overheid in 2018 aan kopers van elektrische auto’s gaf is vooral bij rijke autobezitters terechtgekomen. De verkoop van dure Tesla’s steeg met maar liefst 260 procent.

    De helft van de verkochte elektrische auto’s waren Tesla’s en Jaguars met een cataloguswaarde tussen de 80.000 en 120.000 euro. Het kabinet ging uit van een gemiddelde cataloguswaarde van 43.000 euro.

    Door deze subsidies is er sprake van een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, al moet de Tweede Kamer daar nog over geïnformeerd worden. Het was de angst van CDA-leider Sybrand Buma dat vooral prosecco drinkende Tesla-rijders profiteren van subsidies voor elektrische auto’s en dat dit ten koste zou gaan van de gewone man. De subsidies voor elektrische auto’s worden vooral opgebracht door hogere autobelastingen op benzine- en dieselauto’s.

  2. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2019 om 16:05 | Permalink

    Rekenmodel Subsidie Elektrisch Rijden Ongeschikt Voor Klimaatakkoord by TNO

    TNO heeft serieuze bedenkingen bij de mobiliteitsplannen in het klimaatakkoord. Het gebruikte rekenmodel zou op lange termijn niet geschikt zijn voor de doorrekening van het beleid voor elektrische auto’s. Dat zegt onderzoeks- en adviesbureau TNO na vragen van mediaplatform Follow the Money (FTM). Het kabinet wil tot en met 2030 12 miljard euro uitgeven aan de fiscale stimulering van elektrische auto’s.

    FTM meldde donderdag al dat de subsidie op elektrisch rijden niet wetenschappelijk gecontroleerd zou worden door TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verdedigde de ‘Tesla-subsidie’ in februari juist in de Kamer door dit wel te beweren.

    Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) vroeg om opheldering naar aanleiding van het artikel van FTM dat donderdag verscheen en noemde de zaak zeer ernstig. Hij stelde al eerder vragen over enorme subsidies voor het leasen van elektrische auto’s en over de prognose die er 120 procent naast zat.

    TNO verklaart in gesprek met FTM nu dat het bureau het model voor de korte termijn wel geschikt acht, maar niet tot 2030. “Op de lange termijn moet de groei van het gebruik van elektrische auto’s met name komen van nieuwe en tweedehandsvoertuigen in particulier eigendom of in gebruik via bijvoorbeeld private lease”, aldus het onderzoeksbureau.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..