Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport
Geschreven op 26-8-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV13 juni 2018: Zo er zijn 29 ingediende voorstellen goedgekeurd. Zie: Goedgekeurde DKTI-Transport Projectvoorstellen
30 maart 2018: Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft vanmiddag tijdens het congres van de Topsector Logistiek De winst van Duurzaamheid een bedrag van ruim 25 miljoen euro toegezegd voor de verduurzaming van de mobiliteitssector.
Daarnaast wordt 23 miljoen extra beschikbaar gesteld aan de Topsector Logistiek, om in de periode van 2018 – 2020 de transportsector slimmer en schoner te maken.
Een maand geleden heeft het kabinet de inzet voor het Klimaatakkoord vastgesteld. Hierover moeten voor de zomer een aantal concrete afspraken worden gemaakt. Binnen de sector mobiliteit is daarbij de ambitie om voor het vervoer over de weg, water, spoor, vracht en personen in 2030 een uitstoot van maximaal 25 Megaton CO2 te realiseren.
Het geld wordt onder andere gebruikt om een impuls te geven aan de bestaande Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Daarmee worden bedrijven gecompenseerd om elektronische bestelwagens te kopen, om de binnensteden te bevoorraden. Daarnaast wordt een impuls gegeven aan innovaties op het gebied van waterstof. Een groot deel van het extra budget gaat naar de bouw van zeven waterstoftankstations en schoner vrachtverkeer.
Bovenop de ruim 25 miljoen gaat het kabinet 23 miljoen investeren in de Topsector Logistiek. Dat geld is bestemd om de CO2-reductie binnen de sector te realiseren en kansen te benutten om de sector slimmer en schoner te maken. Staatsecretaris van Veldhoven: “Ik ga er van uit dat de sector dit extra budget gebruikt om het heft nog steviger in handen te nemen, om ervoor te zorgen dat Nederland als distributieland snel emissiearme en waar mogelijk emissieloos te maken.” Zie ook: Lean AnalytiX CO2-Effectiviteitsmethode Transportsector
19 oktober 2017: Het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakt 30 miljoen euro vrij voor bedrijven die innovaties ontwikkelen, zoals een vuilniswagen op waterstof, het opzetten van pakjesbezorging met elektrische busjes en het maken van biobrandstoffen met algen. Er is op dit moment nog 16,7 miljoen euro beschikbaar.
Samen met andere initiatieven, zoals de vorig jaar gesloten afspraak met vervoerders om vanaf 2025 alleen nog met elektrische ov-bussen te rijden, wil het ministerie met deze stimuleringsregeling zorgen voor een snellere overgang naar een duurzame transportsector met auto’s en vrachtwagens die minder uitstoten.
26 augustus 2017: Eind september gaat de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport van start. De nieuwe DKTI-Transport subsidieregeling heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021 en heeft het doel om duurzaam transport te stimuleren. Voor 2017 is ongeveer 17 miljoen euro beschikbaar.
De eerste ronde van de DKTI-Transport regeling richt zich op transportoplossingen met lage of geen CO2 uitstoot. Denk hierbij aan voertuigen maar ook aan de bijbehorende laadinfrastructuur. De gehele logistieke keten, dus fabrikant, verlader, vervoerder en ontvanger behoren tot de doelgroep van de regeling.
De DKTI-Transport werkt met technologie- en innovatieopgaven die jaarlijks worden vastgesteld. Voor 2017 is dat goederenvervoer over de weg, zoals elektrisch rijden, efficiënt wegverkeer, efficiënte schepen, rijden op waterstof, biobrandstoffen in luchtvaart, scheepvaart en zwaar wegverkeer.
Zie ook: Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport - Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Kilometerheffing Vrachtvervoer (Maut) by TLN - Technische Unie Neemt Elektrische 3,8 Ton Vrachtwagen in Gebruik in regio Amsterdam – De 100% elektrische vrachtwagen van 020stadsdistributie – De 100% elektrische Cargohopper start stadsdistributie Utrecht – The First Full Electric Heavy Duty Terminal Tracker, de Nautilus E30 – Center Parcs kiest voor elektrische bedrijfswagens – ABN AMRO gaat elektrische Mini inzetten als poolauto voor personeel – Advocaten- en Notariskantoor Kennedy Van der Laan Kiest Voor de 100% Elektrische Tazzari – ABS Autoherstel Zet Elektrisch Vervangend Vervoer In Voor Klanten Met Autoschade – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens – Duurzaam Diervervoer: 30 Elektrische Dierentranporters en 7 ARV’s voor de Dierenbescherming – De Elektrische Transporter: De Tuin-Tesla, het Ruwterreinvoertuig Leffert FM-50 by Frisian Motors – De Eerste 100% Elektrische Verhuiswagen Ter Wereld van Mondial Aad de Wit Verhuizingen – HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden - Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV - Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO
MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks en Elektrische Stadsbussen - De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland
Erik van Erne zegt:
13 juni 2018 om 16:42 | Permalink
Goedgekeurde DKTI-Transport Projectvoorstellen (PDF)
DKTI170001: H2Nodes: Waterstoftankstation Arnhem
DKTI170002: H2-tankpunt Green Planet Pesse
DKTI170003: Hydrogen Mobility Europe 2, HRS deployment and operation in The Hague
DKTI170004: Models for Economic Hydrogen Refueling Infrastructure (MEHRLIN) in Oude Tonge
DKTI170005: H2Benelux: Waterstoftankstation Schiphol
DKTI170006: H2Benelux: Waterstoftankstation Amsterdam
DKTI170007: Waterstofregio 2.0: Waterstoftankstation Breda
DKTI170008: H2Benelux: Waterstoftankstation Rotterdam
DKTI170009: H2Benelux: Waterstofstation Utrecht
DKTI170010: BIOLNG4EU “Heteren”
DKTI170011: BIOLNG4EU “Deurningen”
DKTI170016: H2WasteCollect – Grootstedelijke zero-emissie afvalinzameling o.b.v. circulaire waterstof
DKTI170018: H2GROw – Op weg met waterstof in Groningen
DKTI170021: Haalbaarheid Zero Emissie Stadslogistiek Rotterdam
DKTI170022: ‘HY-4-EVER’ - Ontwikkeling en demonstratie van een waterstof range extender aandrijving voor stadsreiniging (vuilniswagen)
DKTI170031 :Ontwikkeling en Demonstratie van een Schaalbaar Zero Emissie BatterijBrandstofcel Systeem voor Heavy-duty en Commerciële Voertuigen Locatie
DKTI170032: Jumbo Duurzaam Distribueren
DKTI170038: DUELL - Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics
DKTI170039: Proeftuin PHEV & BEV AH - Proeftuin elektrische en plug-in hybride trucks bij intensieve 24/7 supermarkt distributie Albert Heijn
DKTI170040: MAD-ET - MAnders-DHL Elektrisch Transport - De stille en emissieloze oplossing in een 24 uurs economie
DKTI170043: GREENFLEX – Generating REnewable ENergy for Freight & Logistics Experiments
DKTI170044: Emissie-loos -Wegvervoer Afvalinzameling STeden Elektrisch (E-WASTE)
DKTI170047: Elektrisch Thuistransport
DKTI170048: E-Concrete 2020 – Electrified Concrete Transport Rotterdam
DKTI170050: EVER - Electric Vehicle with Range Extender
DKTI170051: DME: Dé alternatieve brandstof voor medium/heavy duty
DKTI170052: FLEX EV – Flexibele elektrische pakket- en onderhoudslogistiek regio Rotterdam
DKTI170058: GROEN - Grootschalige Retail Operaties met Elektrische N1-bestelauto’s
DKTI170059: DPAW - Duwaal Proeftuin Amsterdam West