Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Geschreven op 22-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV16 juli 2021: Op donderdag 15 juli presenteerden Vereniging Elektrische Rijders (VER), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ElaadNL het Nationale Laadonderzoek 2021.
Met dit jaarlijkse onderzoek worden de ervaringen en meningen van meer dan 1800 elektrische rijders over het (slim) laden gepeild.Daarmee is dit het grootste laadonderzoek onder elektrische automobilisten in Nederland.
EV-rijders geven aan dat gemiddeld 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Dit komt mede door het thuiswerken door de COVID-19 pandemie. 79% van alle ondervraagde EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op. Driekwart van de EV-rijders heeft zonnepanelen (tegen 15% van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die gebruiken om slim te laden. En dat is belangrijk want 60% van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten.
VER-voorzitter Koos Burgman: ‘De dominantie van de thuislader biedt kansen. Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.’
Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk. Volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen andere voordelen meer aandacht krijgen: ‘Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.’
Er is dit jaar ook gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): ‘Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de vier grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn’.
Het laadonderzoek ondersteunt de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen zodat alle elektrische rijders in Nederland makkelijk, slim en overal hun auto kunnen laden. VER, RVO en ElaadNL zijn samenwerkingspartners binnen de NAL.
VER, ElaadNL en RVO organiseren samen met de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks het Nationale Laadonderzoek. Met dit onderzoek brengen ze jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan.
22 januari 2021: Elektrisch rijden is een serieus alternatief voor elk bedrijf, of het nu gaat om lease-voertuigen of een eigen vloot. Dit gaat op voor zowel personenauto’s als bestelwagens. Veel bedrijven die de overstap maken hebben vragen over het laden van de voertuigen. Welk type laadpalen zijn er?
Waarop moet ik letten bij het realiseren van laadpunten bij mijn bedrijfslocatie? Kan mijn netaansluiting dat aan? Wat zijn de kosten? En is het verplicht om eigen laadpunten aan te leggen?
De Startgids voor bedrijven zet de verschillende laadopties voor bedrijven uiteen en geeft aan wat de slimme keuzes hierin zijn.
De gids bevat een 9-stappenplan dat in één oogopslag laat zien welke stappen genomen moeten worden om laadpunten te realiseren. Vervolgens wordt dieper ingegaan op elke stap. Tenslotte is er een checklist die bedrijven kunnen gebruiken in gesprekken met mogelijke leveranciers.
Deze startgids, opgesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), is bedoeld voor bedrijven die elektrisch (willen) rijden en ondersteuning zoeken bij het realiseren van geschikte laadoplossingen bij de eigen bedrijfslocatie – zowel voor huurlocaties als eigen terrein.
De gids is niet alleen bestemd voor bedrijven die de eerste stappen naar elektrisch zetten, maar ook voor degenen die opschalen naar een groter aantal laadpunten. Tenslotte is de gids gericht op bedrijven met eigen wagenpark of lease-voertuigen en op logistieke bedrijven met een eigen vloot.
De focus ligt op plug-in en batterij-elektrische personenauto’s, bestelwagens en taxi’s. Hybride voertuigen zonder stekker vallen buiten de scope, evenals waterstof als energiedrager. Laadoplossingen voor zwaardere (vracht)voertuigen bevatten een grotere complexiteit en worden niet in deze gids behandeld. Hiervoor wordt verwezen naar de handreiking ‘Laden van elektrische voertuigen in de logistieke sector’.
Zie ook: 2020 Wordt Het Jaar Van De Elektrische Auto - Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest - Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief - De Ultieme Tweedehands Elektrische Auto Guide: Voordelen En Nadelen by Mountox - Mountox: Hét Grootste Online Platform Voor Elektrische Auto’s in Nederland – NewMotion: Elektrisch Rijden in Nederland en Europa tot in de Puntjes Geregeld – Ik Wil Elektrisch Rijden: Elektrisch Rijden Overstapservices by NL Mobility – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport
Erik van Erne zegt:
22 januari 2021 om 14:53 | Permalink
Afstand afleggen met een Elktrische Auto
Erik van Erne zegt:
22 januari 2021 om 14:56 | Permalink
Is een Elektrische Auto wel écht Groener
Erik van Erne zegt:
27 januari 2021 om 16:36 | Permalink
Is Elektrisch Rijden Goedkoper