google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Stadslogistiek Op Koers: Meer Gemeenten Gaan Zero-Emission Zones Invoeren by N&M

Geschreven op 5-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Afgelopen jaar heeft een flink aantal gemeenten besloten om een zero-emissie zone voor stadslogistiek te invoeren maar veel steden kiezen daarbij wel voor een kleine zone.

Dat blijkt uit het onderzoek Stadslogistiek Op Koers (PDF) onderzoek van Natuur & Milieu naar de voortgang van de invoering van zero-emissie zones.

Deze uitstootvrije zones voor goederenvervoer door bestelbussen en vrachtwagens moeten de CO2-emissie in 2030 met 1 Mton verminderen. Dat veel steden kiezen voor een relatief kleine zone baart Natuur & Milieu zorgen. Grotere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen aantrekkelijker en zorgen voor meer CO2-reductie. 

Inmiddels hebben 27 gemeenten aangegeven dat zijn de ambitie hebben een zero-emissie zone voor stadslogistiek in 2025 of 2026 in te voeren. De ondergrens van het in het Klimaatakkoord afgesproken aantal van dertig tot veertig zero-emissiezones in 2025 lijkt daarmee binnen bereik. Eerder onderzoek in 2020 liet zien dat toen slechts acht gemeenten een plan voor een zero-emissiezone hadden. Alleen Amsterdam had op dat moment een formeel besluit genomen.

De verklaring voor deze toename is de totstandkoming van de landelijke Uitvoeringsagenda Stadslogistiek, en landelijke regels over toegang tot de zero-emissiezones, inclusief overgangsregelingen. De vraag is wel hoe zeker de invoering van deze 27 zones is omdat in vijf gevallen sprake is van een ambitie en nog geen principebesluit. In Zeeland, Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Drenthe en Friesland zijn bovendien nog geen zero-emissiezones aangekondigd. Hierdoor ontbreekt voor bedrijven en vervoerders in deze regio’s straks een dwingende reden om over te stappen op zero-emissie vervoer.

Opvallend is dat de aangekondigde zones vaak alleen voor het centrum gaan gelden en niet voor (delen van) omliggende wijken, terwijl dit wel was afgesproken in het Klimaatakkoord. Slechts een derde van de gemeenten, waarvan de omvang van de zone nu bekend is, kiest voor een grote zone. Dat is jammer. Kleinere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk en zorgen voor minder CO2-reductie.

Hoewel het aantal aankondigde zero-emissiezones dus flink is toegenomen, is het de vraag of de beoogde CO2-reductie van 1 Mton wordt behaald. De aangekondigde zones zijn niet alleen vaak klein, ook de extra overgangstermijn voor bestelwagens – die niet in Klimaatakkoord stond – vertraagt de overstap naar een zero-emissie vervoer. Natuur & Milieu adviseert de rijksoverheid daarom zo snel mogelijk vast te stellen of de nu voorgestelde zero-emissiezones de verwachte CO2-reductie uit het Klimaatakkoord opleveren. Als dat niet het geval is, kan nu nog bijgestuurd worden.

Gemeenten geven ook vaak nog weinig informatie over de wijze waarop zij de zero-emissie zone gaan invoeren. Zo is bij een kwart van de gemeenten die een zero-emissie zone wil in voeren nog niet bekend wat de locatie en de omvang van de zone zal zijn. Ook zijn gemeentes te vaak niet duidelijk over de te nemen stappen en de planning tot 2025, over de wijze waarop  lokale ondernemers worden betrokken en welke plannen er zijn voor de realisatie van laad- en tankinfrastructuur of andere stimuleringsmaatregelen. Dit is echter van groot belang voor ondernemers, zij moeten weten waar zij aan toe zijn. Natuur & Milieu roept gemeenten daarom op zo snel mogelijk een gedetailleerd uitvoeringsplan uit te werken.

Zie ook:De Vliegwijzer: Een Duurzaam Vliegbeleid In Vijf Concrete Stappen by Anders Reizen En N&M – Anders Reizen Coalitie: Bedrijven Willen in 2030 Helft Minder CO2-Uitstoot Door Zakelijke Reizen – Nieuwe Huisstijl en Website stichting Natuur en Milieu – Weinig Ambitie Voor Duurzame Mobiliteit In Collegeakkoorden by Natuur & Milieu (N&M)

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.738)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.740)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Netto Positief: Hoe Moedige Bedrijven Excelleren Door Meer Te Geven Dan Te Nemen by Paul Polman
  • De Beste Elektrische Auto Van 2022/2023: Poll by Mountox
  • Code Groen: Nederlander Maakt Zich Meer Zorgen Om Klimaat Sinds Corona by Essity
  • Links

    Milieunet op..