google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Spitsmijden Tel Uit Uw Winst: Uit de Spits, Uit de File

Geschreven op 12-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

SpitsmijdenSpitsmijden zocht, op meta niveau, een oplossing voor het verminderen van congestie via het verminderen van het weggebruik bij deelnemers tijdens spitstijden en zo mogelijk het vermijden van verplaatsingen per auto.

Het is uiteindelijk de bedoeling om de duurzaamheid van het mobiliteitssysteem te versterken (betere doorstroming, betrouwbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, betaalbaarheid en comfort).

Spitsmijden 1: Spitsmijden is een concept om de mobiliteit te verbeteren door (infra)gebruikers mede via een gedragsafhankelijke beloning te verleiden hun reisgedrag aan te passen. Gedurende 2006/2007 is de ‘Spitsmijden 1’ proef uitgevoerd op de A12 corridor tussen Zoetermeer en Den Haag. De resultaten waren verrassend goed: het totaal aantal ritten van de deelnemers in de spits halveerde, resulterend in 21% minder spitsritten bij de deelnemers per dag.

Spitsmijden 2: Het succes van Spitsmijden 1 heeft er toe geleid dat besloten werd om de proef in 2008 verder uit te rollen zoals in het oorspronkelijke plan verwoord was. Spitsmijden 2 zag het daglicht. In Spitsmijden 2 werd het concept verder uitgebouwd door proeven op de A12 . Hierbij werden aanvullende innovaties ingezet op zowel het vlak van gedragsonderzoek als technologisch onderzoek. Qua gedragsonderzoek werd er gekeken naar het effect van gedurende een veel langere termijn te belonen, waardoor Spitsmijden als concept een andere dimensie kreeg. Hiervoor werd de communicatie met de deelnemers, het monitoren van gedrag en het aanbieden van prikkels, herzien.

Het doel van Spitsmijden (als concept) was om te kunnen bijdragen aan de verbetering van (duurzame) mobiliteit. De doelstelling van deel 2A van Spitsmijden 2 (beloningsproef A12 Gouda – Zoetermeer – Den Haag) was het zoeken naar en ontwikkelen van zodanige sturingsinstrumenten met een beloningscomponent dat tijdsbestendige gedragsverandering ontstaat. Daarnaast werden volume-effecten onderzocht.

Spitsmijden in het OV:Een bijzondere toevoeging aan Spitsmijden 2A is de keuzemogelijkheid voor de deelnemers om een OV alternatief (NS Business Card) te kiezen. Spitsmijden 2C is ontstaan als leerervaring bij het ontwerp van 2A, waarbij bedacht werd dat volumereductie, en derhalve stimulering van OV gebruik, gebaat is bij voldoende capaciteit in het OV, om zodoende opschaling van 2A op langere termijn mogelijk te maken. Binnen dit project zijn huidige OV-reizigers verleid met een gedragsafhankelijke beloning om de spits in het OV te mijden.

Binnen het project Spitsmijden 2C zijn primair gedrags- en transitiegerelateerde componenten onderzocht. Het meest in het oog springende resultaat van deze praktijkproef Spitsmijden in het OV is dat vrijwel alle deelnemers tijdens de proef niet meer in de ochtendspits hebben gereisd. Dit is deels te verklaren door het feit dat ongeveer een derde van de deelnemers aan heeft gegeven doorgaans nooit tijdens de spits te reizen. Zij hebben hun reisgedrag dus niet hoeven aanpassen.

De deelnemers die doorgaans wel tijdens de ochtendspits reizen, hebben hun reistijdstip voornamelijk verplaatst naar vóór de ochtendspits. Dit hangt samen met het feit dat zij voorafgaande aan de proef, vooral op de rand van de spitsperiode (rond 7:30, maar net in de spits, of rond 9:00 maar net in de spits) reisden waardoor het relatief eenvoudig is om het gedrag aan te passen en de spits te mijden. Dit geeft aan dat er een groep reizigers bestaat waarvoor een product zoals het Dalurentrajectabonnement aantrekkelijk kan zijn. Bron: Transumo

Ontspits Tel Uit Uw Winst: Uit de Spits, Uit de File – De Week van Het Nieuwe Werken: De Campagne Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf – Creative Valley Utrecht: The Way We Work Today Manifest voor de Werkomgeving als Eco Systeem –Transitiedenken in de Praktijk: Energie Besparen is Eerst Denken en dan Doen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (674)
  • Agenda (3.215)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.340)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.495)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (380)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.685)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.478)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Ruim Een Vijfde Minder CO2-Uitstoot In Tweede Kwartaal 2020 Dan In Tweede Kwartaal 2019
  • Solar on Top: Tien Trailers Met Acht Zonnepanelen Op Het Dak by Vos Logistics
  • Grootste Drijvende Zonnepark Floating PV Van België Met 17.250 Zonnepanelen Op Zandgroeve De Schans Naast Sibelco Fabriek
  • Top 3 Autobanden by Autodoc NL
  • Project REFLOW: Gemeente Amsterdam Gaat Textielstromen In De Stad Verduurzamen
  • Rooftop Award Voor DakbosDepot Boijmans Van Beuningen
  • Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind
  • Welke Autoverzekering Kun Je Kiezen En Welke Aanvullende Autoverzekerig by Independer
  • Online Gokkasten Steeds Populairder In Nederland
  • Dwarsliggers Van Hergebruikt Plastic En Zwavelbeton Meest Duurzaam by RIVM
  • Gemeente Zeist Gaat 100 Gemeentelijke Panden Verduurzamen: 35% Energie Besparing
  • Coca-Cola Stapt In Nederland Volledig Over Op Flessen Van 100% Gerecycled Plastic
  • Zonnepanelenpark Met 3.122 Zonnepanelen Voor Coca-Cola Services in Anderlecht
  • Hoe Groen Zijn Online Casino’s? 
  • De Stroomtuin IJlst Met 7.300 Zonnepanelen by Energie Coöperatie IJlst En ENGIE
  • De Hernieuwbare Energiesubsidie Regeling (HER): HER+ Subsidieregeling Weer Geopend
  • Links

    Milieunet op..