google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV

Geschreven op 17-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het consortium FLEX EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen uit de nationale subsidieregeling DKTI-Transport voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam. Het laadplein wordt showcase voor elektrische stadsdistributie en opportunity charging. 

Hier kunnen logistieke bedrijven hun elektrische voertuigen laden voor de stadsdistributie. Dit is een belangrijke stap in het realiseren van emissievrij pakketvervoer in en rondom de Rotterdamse binnenstad.

Om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren en wereldwijd klimaatverandering tegen te gaan, heeft de gemeente Rotterdam zich als doel gesteld dat de logistiek in de binnenstad voor 2025 emissievrij moet zijn. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, EMOSS en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium FLEX EV. Met een speciaal ontwikkeld snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.

FLEX EV gaat met een slimme mix van opportunity charging (laden wanneer het kan) en overnight charging (’s nachts laden) een nieuwe laadstrategie realiseren. Het snellaadplein heeft 8 opstelplaatsen met vermogens tot 350 kilowatt en er kunnen 4 voertuigen tegelijkertijd laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt onder andere een model voor slim laden van de vloot.

Via de subsidieregeling Demonstratie Klimaat technologieën en innovaties in Transport (DKTI-Transport) investeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ruim 30 miljoen euro in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve energiebronnen en de demonstratie van oplossingen voor duurzaam goederenvervoer, verdeeld over 29 projecten. RVO voert deze regeling uit. FLEX EV is als eerste uit de beoordeling gekomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verleent bijna 2 miljoen euro subsidie omdat verwacht wordt dat het project een bijdrage kan leveren aan de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van de uitstoot van CO2.

Zie ook: Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 november 2018 om 21:10 | Permalink

    Rotterdam Opent Laadplein Veerkracht aan de Veerhaven In Het Scheepvaartkwartier Voor Elektrische Auto’s

    De gemeente Rotterdam heeft aan de Veerhaven een laadplein voor elektrische auto’s geopend. Op het plein kunnen tien auto’s tegelijkertijd opladen, waarbij software de distributie verzorgt.

    Het openbare en slimme laadplein heeft de gemeente gerealiseerd in het Scheepvaartkwartier. Dit is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen. Bovendien gaven bewoners en ondernemers uit de omgeving expliciet aan behoefte te hebben aan meer laadvoorzieningen.

  2. Erik van Erne zegt:

    15 oktober 2019 om 15:49 | Permalink

    Rotterdam Passeert Grens Van 3000 Laadpunten

    Na Amsterdam is nu ook Rotterdam de grens van 3000 laadpunten voor elektrische auto’s gepasseerd, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Eind september stond de teller op 3032. De havenstad wil binnen vijf jaar de 10.000 aantikken.

    Rotterdam heeft 47 laadpunten per 10.000 inwoners en behoort daarmee tot de voorhoede, net als veel andere gemeenten in de Randstad. Het gaat hier om het aantal stekkers aan (semi-)publieke laadpalen, snellaadstations inbegrepen. In het noorden en oosten van het land staan aanzienlijk minder palen.

    Eind september telde Nederland zo’n 47.000 (semi-)publieke laadpunten. In het regeerakkoord staat de ambitie dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Daar zijn 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

    Alleen Amsterdam heeft meer laadpunten (4824) dan Rotterdam. Daarna volgen Den Haag (2580) en Utrecht (1718).

  3. Erik van Erne zegt:

    29 oktober 2020 om 15:52 | Permalink

    Rotterdam Breidt Netwerk Van Laadpalen Voor Elektrische Auto’s Uit

    Rotterdam gaat bij het plaatsen van openbare laadpalen voor elektrische auto’s samenwerken met 30 andere Zuid-Hollandse gemeenten*. Het plaatsen van laadpalen is een van de taken die Rotterdam we uitvoert in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In maart 2021 wordt bekendgemaakt welke partij de opdracht gaat uitvoeren.

    Rotterdam verwacht het aantal laadpunten, waaronder openbare, in de komende vijf jaar uit te breiden van de huidige 3.000 naar minimaal 10.000. In de nieuwe concessie wil de gemeente openbare laadpalen plaatsen op basis van de verwachte vraag, in plaats van af te wachten tot er een aanvraag wordt gedaan. Dit betekent dat Rotterdammers die overstappen op elektrisch rijden vaker terecht kunnen bij een openbare laadpaal en niet lang op plaatsing hoeven te wachten.

    Volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) worden elektrische rijders met de nieuwe concessie in de watten gelegd. Hij legt uit waarom. “Elektrische auto’s zijn schoon en zuinig. Ze dragen bij aan onze klimaatdoelstelling en aan een gezonde stad met schone lucht. We willen het daarom zo makkelijk mogelijk maken om over te stappen op een elektrische auto.”

    Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding haakten 18 andere gemeenten aan, nu zijn daar 12 gemeenten bijgekomen. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kWh, inclusief btw).

    Deelnemende gemeenten zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude en Zuidplas.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (678)
  • Agenda (3.228)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (834)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (514)
  • Design (237)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.356)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.531)
  • Europa (29)
  • Evenementen (199)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (311)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (323)
  • Iets anders (383)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (137)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.689)
  • Licht (387)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (751)
  • MVO (111)
  • Natuur (759)
  • Nederland (27)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (229)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.513)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging
  • De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
  • Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis
  • Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie
  • Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem
  • Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie
  • Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen
  • Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging
  • De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie
  • 11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS
  • Aantal Speedpedelecs Blijft Stijgen: Veel Snelle Elektrische Fietsen Voor 45 tot 65 Jarigen by CBS
  • Energieneutraal Gemeentehuis Zuidplas Met BREEAM Excellent Duurzaamheidsscore by Kraaijvanger
  • De Lokalist: Alles Van Jouw Lokale Winkeliers In Utrecht E.O. Met Één Bestelling In Huis
  • Paardenhouderij Stal C. De Bruijn In Wijk bij Duurstede Vervangt Dieselshovel Door Elektrische Shovel
  • De Elektrische Aiways U5 SUV Met Een Actieradius Van 400 Of 410 Kilometer by Aiways
  • How Do Windturbines Work?
  • Windsurfing Jaws: The Mother of All Waves With Windsurfing World Champion Jason Polakow
  • Down Wind: Ontario’s Rush Into Industrial Wind Farm Development
  • The Windmill Farmer by Joaquin Baldwin
  • Geoengeneering: Fine Tuning The Climate by DW Documentary
  • Links

    Milieunet op..