google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV

Geschreven op 17-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 25 januari 2021: Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam en Gemeente Rotterdam krijgt er de komende jaren honderden Total-laadpalen bij

17 juli 2018: Het consortium FLEX EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen uit de nationale subsidieregeling DKTI-Transport voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam. Het laadplein wordt showcase voor elektrische stadsdistributie en opportunity charging. 

Hier kunnen logistieke bedrijven hun elektrische voertuigen laden voor de stadsdistributie. Dit is een belangrijke stap in het realiseren van emissievrij pakketvervoer in en rondom de Rotterdamse binnenstad.

Om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren en wereldwijd klimaatverandering tegen te gaan, heeft de gemeente Rotterdam zich als doel gesteld dat de logistiek in de binnenstad voor 2025 emissievrij moet zijn. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, EMOSS en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium FLEX EV. Met een speciaal ontwikkeld snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.

FLEX EV gaat met een slimme mix van opportunity charging (laden wanneer het kan) en overnight charging (’s nachts laden) een nieuwe laadstrategie realiseren. Het snellaadplein heeft 8 opstelplaatsen met vermogens tot 350 kilowatt en er kunnen 4 voertuigen tegelijkertijd laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt onder andere een model voor slim laden van de vloot.

Via de subsidieregeling Demonstratie Klimaat technologieën en innovaties in Transport (DKTI-Transport) investeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ruim 30 miljoen euro in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve energiebronnen en de demonstratie van oplossingen voor duurzaam goederenvervoer, verdeeld over 29 projecten. RVO voert deze regeling uit. FLEX EV is als eerste uit de beoordeling gekomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verleent bijna 2 miljoen euro subsidie omdat verwacht wordt dat het project een bijdrage kan leveren aan de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van de uitstoot van CO2.

Zie ook: Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 november 2018 om 21:10 | Permalink

    Rotterdam Opent Laadplein Veerkracht aan de Veerhaven In Het Scheepvaartkwartier Voor Elektrische Auto’s

    De gemeente Rotterdam heeft aan de Veerhaven een laadplein voor elektrische auto’s geopend. Op het plein kunnen tien auto’s tegelijkertijd opladen, waarbij software de distributie verzorgt.

    Het openbare en slimme laadplein heeft de gemeente gerealiseerd in het Scheepvaartkwartier. Dit is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen. Bovendien gaven bewoners en ondernemers uit de omgeving expliciet aan behoefte te hebben aan meer laadvoorzieningen.

  2. Erik van Erne zegt:

    15 oktober 2019 om 15:49 | Permalink

    Rotterdam Passeert Grens Van 3000 Laadpunten

    Na Amsterdam is nu ook Rotterdam de grens van 3000 laadpunten voor elektrische auto’s gepasseerd, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Eind september stond de teller op 3032. De havenstad wil binnen vijf jaar de 10.000 aantikken.

    Rotterdam heeft 47 laadpunten per 10.000 inwoners en behoort daarmee tot de voorhoede, net als veel andere gemeenten in de Randstad. Het gaat hier om het aantal stekkers aan (semi-)publieke laadpalen, snellaadstations inbegrepen. In het noorden en oosten van het land staan aanzienlijk minder palen.

    Eind september telde Nederland zo’n 47.000 (semi-)publieke laadpunten. In het regeerakkoord staat de ambitie dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Daar zijn 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

    Alleen Amsterdam heeft meer laadpunten (4824) dan Rotterdam. Daarna volgen Den Haag (2580) en Utrecht (1718).

  3. Erik van Erne zegt:

    29 oktober 2020 om 15:52 | Permalink

    Rotterdam Breidt Netwerk Van Laadpalen Voor Elektrische Auto’s Uit

    Rotterdam gaat bij het plaatsen van openbare laadpalen voor elektrische auto’s samenwerken met 30 andere Zuid-Hollandse gemeenten*. Het plaatsen van laadpalen is een van de taken die Rotterdam we uitvoert in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In maart 2021 wordt bekendgemaakt welke partij de opdracht gaat uitvoeren.

    Rotterdam verwacht het aantal laadpunten, waaronder openbare, in de komende vijf jaar uit te breiden van de huidige 3.000 naar minimaal 10.000. In de nieuwe concessie wil de gemeente openbare laadpalen plaatsen op basis van de verwachte vraag, in plaats van af te wachten tot er een aanvraag wordt gedaan. Dit betekent dat Rotterdammers die overstappen op elektrisch rijden vaker terecht kunnen bij een openbare laadpaal en niet lang op plaatsing hoeven te wachten.

    Volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) worden elektrische rijders met de nieuwe concessie in de watten gelegd. Hij legt uit waarom. “Elektrische auto’s zijn schoon en zuinig. Ze dragen bij aan onze klimaatdoelstelling en aan een gezonde stad met schone lucht. We willen het daarom zo makkelijk mogelijk maken om over te stappen op een elektrische auto.”

    Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding haakten 18 andere gemeenten aan, nu zijn daar 12 gemeenten bijgekomen. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kWh, inclusief btw).

    Deelnemende gemeenten zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude en Zuidplas.

  4. Erik van Erne zegt:

    27 januari 2021 om 12:52 | Permalink

    Gemeente Rotterdam krijgt er de komende jaren honderden Total-laadpalen bij

    De opdracht is het resultaat van een tender die werd uitgezet door de gemeente Rotterdam.

    De gemeente en Total Nederland kwamen op 1 oktober vorig jaar tot een overeenkomst over de samenwerking. Total adviseert bovendien over de locaties van de toekomstige laadpalen. Volgens Marja Versleijen werkt het bedrijf hard aan de uitbreiding van het netwerk met laadvoorzieningen voor elektrische voortuigen. ‘’Het beheer van de vierhonderd tot vijfhonderd laadpalen in Rotterdam draagt bij aan de missie van Total om verder te verduurzamen’’, aldus de directeur Mobiliteit en Nieuwe Energie.

    Met het plaatsen van de laadpalen wil de gemeente Rotterdam voldoen aan de groeiende vraag naar laadmogelijkheden. Daarnaast zijn de laders onderdeel van het verduurzamingsplan van de gemeente. Total kwam als winnaar van de aanbesteding uit de bus vanwege ‘de ruime ervaring met het inrichten van laadvoorzieningen op zowel eigen locaties als in de publieke ruimte’.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..