Skoda Gaat Biobased Materialen Toepassen In Interieur: Gras, Suikerbieten En PET-Flessen
Geschreven op 28-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVAutomerken zijn al langer op zoek naar nieuwe manieren om hun voertuigen duurzamer te maken. Skoda heeft een paar nieuwe interieurmaterialen bedacht die gemaakt kunnen worden uit de bijproducten van andere industrieën.
Voor een eerste materiaal heeft het merk al een patentaanvraag ingediend. Sierlijsten kunnen gemaakt worden van geperste pulp van suikerbieten. Die wordt anders gewoon weggegooid, zegt Skoda. Een speciaal proces wordt vervolgens gebruikt om de pulp te verven. Bovendien worden de suikerbieten verwerkt in Dobrovice, in de buurt van het hoofdkantoor van Skoda in Mlada Boleslav. Ook het product naar de fabriek brengen, vergt dus minder CO2-uitstoot.
Een tweede product dat zich nog in de onderzoeksfase bevindt, is een kunststof die gemaakt is van vezels van een soort rietgras. Dat groeit snel en slaat tijdens de groei CO2 op. Het gras wordt gebruikt als grondstof voor biobrandstof, maar dat proces levert afval op dat verwerkt kan worden tot kunststof.
Tenslotte werkt de fabrikant samen met The Woolmark Company aan stoffen die gemaakt worden van gerecycleerde PET-flessen. Skoda noemt dat scheerwol. Het is minder innovatief dan de twee eerste materialen. Stof die uit gerecycleerd plastic wordt vervaardigd (en dus in essentie plastic is, ofschoon je dat er niet aan ziet), wint al een tijd aan populariteit.
Skoda wil zich afzetten tegen het gebruik van traditioneel plastic en leer en mikt naar eigen zeggen “op een voortrekkersrol op gebied van duurzaamheid”. Om te illustreren dat die interieurs net zo aantrekkelijk kunnen zijn als die van vandaag, bouwde het merk een demonstratievoertuig waarin die materialen gebruikt zijn.
Skoda test zijn milieuvriendelijke materiaal in een speciaal voor dit doel gebouwde OCTAVIA. De deurpanelen zijn bekleed met stof op basis van prachtriet en de sierstrips van suikerbietenpulp op de portieren en het dashboard fleuren het interieur op.
De vloer en de zijkant van de demonstratie-auto zijn verwijderd, zodat de ontwerpers en ingenieurs het interieur vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Ze laten de uitstraling van de eco-onderdelen op zich inwerken, laten hun vingers eroverheen glijden en testen de pasvorm. Het doel mag duidelijk zijn: een duurzaam materiaal vinden dat geschikt is voor gebruik in serieproductiemodellen.
De sierlijsten, deurpanelen en stoffen maken slechts een (zeer) klein deel uit van het totale gewicht van een hedendaagse auto.