Scania En SCA Ontwikkelen De Eerste Elektrische 80 Tons Houtvrachtwagen
Geschreven op 13-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVIn een volgende stap op weg naar een fossielvrije samenleving ontwikkelen SCA en Scania samen de eerste elektrische houtvrachtwagen met een technisch vermogen tot 80 ton totaalgewicht.
Het voertuig is een duurzame transportoplossing die mogelijk wordt gemaakt door een nauwe samenwerking tussen Scania en een vooruitstrevende klant.
Met zware elektrische transporten is het mogelijk om langere afstanden te rijden. Scania en SCA bewijzen dat met een nieuw elektrisch voertuig op batterijen met een totaalgewicht tot 64 ton op de openbare weg en 80 ton op particuliere wegen. De elektrische vrachtwagen zal vanaf 2022 hout vervoeren in de Zweedse regio Västerbotten, tussen de terminal van SCA in Gimonäs en de papierfabriek in Obbola buiten Umeå.
Voor SCA, de grootste particuliere boseigenaar van Europa en maker van gezaagde houtproducten, verpakkingsmaterialen en pulp, is het elektrificeren van het wegvervoer een belangrijk onderdeel van het werk om de impact op het milieu te verminderen. Jaarlijks vervoert SCA ongeveer 8,5 miljoen kubieke meter hout naar industrieën, met behulp van 265 houtvrachtwagens in samenwerking met 87 transportaannemers.
”De samenwerking met Scania is voor ons een belangrijke manier om samen innovatieve oplossingen te vinden voor duurzaam transport. Elektrische houtvrachtwagens zullen een sterke bijdrage leveren aan het werk van SCA op het gebied van duurzaamheid, waarbij we deel uitmaken van de oplossing voor een fossielvrije wereld. Door slechts één elektrische vrachtwagen tussen Gimonäs en Obbola te laten rijden, kunnen we onze CO2-uitstoot met ongeveer 55.000 kg per jaar verminderen”, zegt Hans Djurberg, Head of Sustainability, SCA.
“Omdat we nu aantonen dat het ook mogelijk is om zeer zwaar transport te elektrificeren, is er een groeiende behoefte om laadinfrastructuur voor zware voertuigen uit te bouwen. SCA kan de bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering verder vergroten, maar er moeten serieuze inspanningen worden geleverd om laadinfrastructuur uit te bouwen. Deze verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de overheid”, zegt Jörgen Bendz, Head of Wood Supply, SCA.
De voertuigoplossing die Scania in nauwe samenwerking met SCA en onderzoeksinstituut Skogforsk ontwikkelt, maakt deel uit van de verschuiving naar duurzaam transport, waar Scania al lang voor pleit, niet in het minst samen met vooruitstrevende klanten.
”De sleutel tot het bereiken van nulemissie in het transport is elektrificatie en we zullen daar samen met klanten en andere belanghebbenden die onze waarden delen, komen. Partnerschappen zoals deze met SCA, waar we er vroeg bij zijn en laten zien wat mogelijk is, is een duidelijk teken van een verandering van tempo die nodig is om fossielvrij te zijn en de doelstellingen van de overeenkomst van Parijs te halen”, zegt Fredrik Allard , Hoofd E-mobility bij Scania.
Bij Scania worden toekomstige oplossingen gesimuleerd samen met verschillende partners en door middel van diepgaande analyse. Als het op SCA aankomt, ontwikkelt Scania een voertuig dat is geoptimaliseerd voor de specifieke transportopdrachten van SCA.
“Een elektrische houtvrachtwagen staat symbool voor iets heel gaafs. Er is specifiek gesproken over vervoer van hout als iets dat misschien nooit geëlektrificeerd kan worden. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren, samen met wat we nu met SCA presenteren, laten zien hoe snel het gaat op het gebied van zowel voertuigen als batterijen”, zegt Allard.
Zie ook: Elektrische LZV Voor Jula Logistics: Extra-Long Electrified Truck by Scania - Eerste Elektrische Scania Vrachtwagen Voor Lidl Verona, Italië - Drie Elektrische Distributietrucks met Waterstof Brandstofcel voor Asko in Noorwegen by Scania – Scania Fabriek in Zwolle Met 22.000 Zonnepanelen op het Dak: Grootste Zonnedak van Nederland - Tien Elektrische Scania Citywide LF Bussen Voor Vy Buss In Östersund, Zweden - SCA Packaging Design Challenge 03: LEGO and Tempo Finalist Selected - EdetHelpt, LibresseHelpt, TorkHelpt: Samen Voor Een Beter Leven in Soedan by SCA En Oxfam Novib
Erik van Erne zegt:
24 december 2021 om 14:33 | Permalink
Electric Winter! Scania 64 tonne electric truck in the snow