Anders Bekeken

Rotterdammers krijgen tot 7000 euro korting op bio-auto

Geschreven op 11-6-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

rci.bmpRotterdammers die een auto op biobrandstof kopen, kunnen rekenen op duizenden euro’s korting.  Het gaat om een initiatief van het Rotterdam Climate Initiative (RCI), een samenwerkingsverband van gemeente en bedrijfsleven dat er alles aan doet om de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) in de stad en haven drastisch terug te brengen.

De korting kan oplopen tot bijna 7000 euro. Dat geldt voor een Ford Focus. Daarnaast zijn er fikse kortingen te krijgen op kostbare Mercedessen en Volvo’s, maar ook 500 euro op de toch al zuinige Citroën C1. Die komt ook nog in aanmerking voor het schrappen van wegenbelasting. Ook andere milieuvriendelijke auto’s vallen binnen de regeling. De korting wordt gegeven door de autobedrijven zelf. Die hopen vooral dat gemeentelijke diensten en andere grote bedrijven in Rotterdam gebruikmaken van de korting. De korting geldt evenwel ook voor de ‘gewone’ Rotterdammer.

biobrandstof-geen-goed-idee.jpgRotterdam probeert ook op andere manieren het gebruik van de milieuvriendelijke auto’s te stimuleren. Veel taxi’s van de Rotterdamse Taxicentrale gaan op biogas rijden. De auto’s van burgemeester Aboutaleb en zijn wethouders rijden op bio-ethanol. Op verschillende plaatsen in de stad staan al speciale pompen voor biobrandstof. Dat moeten er nog meer worden.

Auto’s op biobrandstof zijn doorgaans niet duurder in aanschaf dan die op gewone benzine. De biobrandstof is soms wel duurder. Autokopers die op korting uit zijn, hoeven zich daar niet per se door te laten tegenhouden. De milieuvriendelijke auto’s kunnen op beide typen brandstof rijden. Bron: AD

Tja, wat moet je hier nu van zeggen. Een enorme premie om de verkeerde brandstof te promoten. Bio-diesel en bio-ethanol, zo blijkt uit steeds meer onderzoeken, is helemaal niet zo goed voor het milieu en in feite levert het ook maar een hele, hele beperkte vermindering van de CO2-uitstoot op, tenminste als de hele productieketen wordt meegerekend. De Nederlandse overheid heeft niet voor niets de doelstelling voor biobrandstof verlaagd. Zie ook: Wouter Bos – Biobrandstof een misdaad tegen de mensheid !

Verder vraag ik mij af in hoeverre een combinatie van de Nationale Sloopregeling en deze Rotterdamse supersubsidie tot de mogelijkheden behoort. Overigens lijkt het mij veel beter om in Nederland massaal in te zetten op 100% elektrisch rijden. Dat biedt in elk geval perspectief voor de toekomst: helemaal zero-emission.

Zie ook: Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid Binnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland

4 Reacties

  1. Gregory zegt:

    14 juni 2009 om 16:30 | Permalink

    Biofuel Fail: Jatropha Requires Huge Amounts of Water

    The Jatropha shrub, which grows wild all over New Zealand, seemed like a really promising biofuel. It is grown on arid and marginal land in India, parts of Africa and other countries, and has been hailed as ‘green gold’. It was even used to power a commercial airliner in December. Unfortunately, despite its ability to grow wild in arid climates, it needs large amounts of water in order to produce adequate amounts of oil.

    http://e360.yale.edu/content/digest.msp?id=1919

    All Washed Up for Jatropha?
    The draught-resistant “dream” biofuel is also a water hog.

    Researchers from the University of Twente, in the Netherlands, report in a recent issue of the Proceedings of the National Academy of Sciences that jatropha requires five times as much water per unit of energy as sugarcane and corn, and nearly ten times as much as sugar beet–the most water-efficient biofuel crop, according to the same study.

    http://www.technologyreview.com/energy/22766/

    Biofuels and ‘Land Grabs’ in Poor Nations

    Olivier De Schutter, the United Nations special rapporteur on the right to food, warned on Thursday that biofuels remain an important driver behind big land acquisitions and land leases in poor countries that jeopardize local inhabitants’ food security.

    http://greeninc.blogs.nytimes.com/2009/06/12/biofuels-and-land-grabs-in-poor-nations/

  2. Erik van Erne zegt:

    19 juni 2009 om 11:42 | Permalink

    Een gezamenlijke studie van Wageningen Universiteit en Research Centrum, Ecofys, ECN en het Planbureau voor de Leefomgeving concludeert dat bij een 10% bijmengdoelstelling door Nederland in 2020 niet aan alle duurzaamheidscriteria zal worden voldaan zoals vastgesteld door de commissie Cramer voor biobrandstoffen.

    http://www.wageningenuniversiteit.nl/NL/nieuwsagenda/nieuws/biobrandstoffen150609.htm

  3. Bert-Jan Wiegeraad zegt:

    20 mei 2010 om 22:36 | Permalink

    “Overigens lijkt het mij veel beter om in Nederland massaal in te zetten op 100% elektrisch rijden. Dat biedt in elk geval perspectief voor de toekomst: helemaal zero-emission.”

    Wat een dwaling!

    Hoe en waar wordt deze elektriciteit opgewekt? De elektrische auto’s hebben weliswaar geen emissie, maar de centrales waar deze afhankelijk van zijn, des te meer.

    Simpel gezegd: de uiteindelijke emissie-factor per kilometer van elektriciteit is hoger dan de emissie van brandstof per kilometer.

    Is er niemand die zich wil bedenken hoe de elektriciteit voor elektrische auto’s wordt opgewekt?

  4. Erik van Erne zegt:

    23 september 2010 om 09:31 | Permalink

    Driekwart Wagenpark gemeente Rotterdam is Groen

    De groots aangekondigde plannen voor biobrandstof in Rotterdam blijken twee jaar later in hoge mate hun vruchten af te werpen. Het gemeentelijk wagenpark in de havenstad bestaat voor meer dan 75 procent uit ‘groene’ auto’s en inmiddels kan bij zeven benzinepompen in de stad biobrandstof worden getankt. De gemeente zou dit jaar 1200 schone auto’s in haar eigen wagenpark hebben en er zouden tien biobenzinepompen geopend zijn. Dit jaar komen er nog nog twee biopompen bij. In de regio rijden ruim 3000 bio-auto’s. Dat zou een derde van het landelijke totaal zijn.

    Wethouder Alexandra van Huffelen (Duurzaamheid) meldde woensdag dat Rotterdammers met een elektrische auto een vergoeding krijgen voor een oplaadpunt op eigen terrein en een eenmalige vergoeding voor het jaarlijkse stroomgebruik van dat voertuig. Van Huffelen hoopt zo het bezit van elektrische wagens te stimuleren. Het stadsbestuur wil dat eind 2014 minimaal duizend elektrische wagens in de Maasstad rondrijden. Bron: Binnenlands Bestuur

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (644)
  • Agenda (3.120)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (796)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (488)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.304)
  • Europa (29)
  • Evenementen (162)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.306)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Water In Ethiopië
  • Tivoli Oudegracht Utrecht: Klankkast – Van Kraak Tot Muziekpaleis
  • Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
  • De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
  • Energie Voor Scholen: Collectieve Inkoop Energie Voor Ruim 6.000 Scholen
  • Nieuwe Energie Overijssel: 20% Nieuwe Duurzame Energie In 2023 – Energieneutraal In 2050
  • Het Vijverfestival In Dilbeek Gaat Herbruikbare Eetbakjes En Herbruikbare Bekers Gebruiken
  • Iedereen Kan Het Dak Op: Ook Zonnestroom Voor Sociale Huurders by Greenchoice En D2E
  • Kabinet Stelt 80 Miljoen Euro Extra Beschikbaar Voor Bevorderen Circulaire Economie
  • Causes and Effects of Climate Change by National Geographic
  • Zonnepark Rilland Met 45.000 Zonnepanelen In Reimerswaal by Unisun Energy
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power of Solar In Marokko
  • Stella Era De Opvolger Van De Stella Lux En De Stella Vie by Solar Team Eindhoven
  • De Eerste Elektrische Toyota: ProAce Electric 2020 En De Toyota ProAce City 2021 by Toyota
  • De Elektrische AppScooter Met Internet Verbinding Geproduceerd in Emmen by Etergo
  • De Eerste Offshore WaterstofFabriek Ter Wereld by Neptune Energy
  • Rotterdam Krijgt 150 Elektrische Deelauto’s by Share’ngo
  • Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
  • Belgian Solar Day 2019 by by APERe, Becquerel Institute, EDORA, ODE And Techlink
  • TED Talks: The First Secret Of Great Design by Tony Fadell
  • Links

    Milieunet op..