Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL
Geschreven op 17-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVVDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven, gaat 40 Citea’s SLFA Electric bussen leveren voor de concessie Zuidoost-Brabant, die werd gewonnen door Hermes.
Voor de eerste fase gaat VDL veertig elektrische bussen leveren. In december 2016 moeten de eerste bussen worden geleverd aan Hermes.
De aanbesteding werd uitgeschreven door de provincie Noord-Brabant met als doel om in de periode 2016-2025 een overgang te realiseren naar volledig zero emissie openbaar vervoer. Daarbij is de doelstelling dat de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zal zijn.
Personenvervoersbedrijf Hermes heeft de concessie Zuidoost-Brabant gewonnen en gaat gezamenlijk met de provincie en diverse partners, waaronder VDL, Tu/e, Fontys, Eindhoven Airport, Stichting Zet en Storeplay, deze ontwikkelconcessie verder vormgeven. Naast zero emissie omvat de concessie ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en mobiliteit. Hiermee is het een van de meest vooruitstrevende concessies in Europa.
De VDL Citea SLFA Electric is een elektrisch gelede bus met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een vernieuwd futuristisch BRT (Bus Rapid Transit) design. Met de levering van de Citea’s SLFA Electric voor de eerste fase, beschikt Zuidoost-Brabant over één van de grootste zero-emissie busvloten van Europa. Onder de naam ‘Evolans’ zullen de bussen op bepaalde lijnen zo vaak rijden dat een tramachtig systeem ontstaat. Deze hoogfrequent lijnen gaan naar de belangrijkste bestemmingen in Eindhoven zoals Eindhoven Airport en de High Tech Campus. Op deze verbindingen hoeven reizigers niet lang meer te wachten op de volgende bus, want er wordt gereden op een volwaardig ‘show up and go’ systeem.
De vervanging van het wagenpark in Zuidoost-Brabant zal in fases uitgevoerd worden. Gedurende de concessieperiode wordt er continu verder ontwikkeld en de resultaten worden meegenomen naar een volgende fase. Zo kan iedere fase uitgevoerd worden volgens de laatste stand der techniek en kunnen de VDL zero-emissie bussen met bijbehorende laadinfrastructuur, ook functioneel en economisch per fase geoptimaliseerd worden. Het op deze manier vormgeven van het openbaar vervoer is, qua duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en toepassing van innovaties, revolutionair te noemen.
Winner Busworld Awards 2017 Ecology Label: VDL Citea SLF-120 Electric
Zie ook: VDL Groep Wint Nederlandse Innovatieprijs 2019 – International Bus of the Year Award 2011: VDL Citea Low Floor Public Transport Bus – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Drie Elektrische Bussen voor De Lijn in Brugge: Inductie Opladen in 12 Minuten – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – Warren Buffet and Bill Gates Visiting BYD: The e12 K9 Full Electric Bus – De 100% Elektrische Proterra Catalyst Bus met een Actieradius van 412 Kilometer – De 100% elektrische bussen van FAW uit China – Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Voor Streekvervoer Regio Waterland by VDL – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Acht Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Inverted Pantograaf: Nieuwe Ontwikkelingen Voor VDL Citea Electric Range by VDL –
Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL – Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL – 30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL – Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland – Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland – Eerste Order Voor VDL Citea SLE Electric Bus by Tammelundin Liikenne Oy In Finland – Vijf Elektrische Citea SLE-129 Bussen Voor Fins openbaarvervoerbedrijf Pohjolan Liikenne by VDL – 25 VDL Citea’s LLE-120 voor ASEAG in Aken – Vierde Vervolgorder Voor Vier Elektrische Citea Bussen Voor Stadwerke Münster by VDL – Stadtwerke Osnabrück Bestelt 49 elektrische Citea’s SLFA-181 gelede bussen – 8 VDL Citea’s SLFA-181 Electric Dragen Bij Aan Ambitieuze Klimaatdoelstelling Oslo Airport – VDL Bus & Coach levert 36 Citea’s SLFA-187 Electric aan KVG Kiel – VDL Bus & Coach Levert 53 Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Aan KVB Keulen – VDL Bus & Coach Levert 21 elektrische Citea Bussen aan Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) –VDL Bus & Coach Levert 31 Eektrische Citea Bussen Aan Kuopion Liikenne Oy In Finland – Duitse Steden Plön, Völklingen En Neuss Kiezen Voor Elektrische Citea Bussen Van VDL Bus & Coach – VDL Bus & Coach Levert 51 Gelede Elektrische Citea’s SLFA-181 Electric Bussen Aan KVB Keulen: Vloot Uitgebreid Naar 113 Elektrische Citea’s – Eerste New Generation Electric Citea Bus van VDL Bus & Coach voor European Green Capital 2021 Lahti, Finland – Stad Kiel heeft nu 67 elektrische bussen: met nog eens 20 Citea’s Electric van VDL Bus & Coach – Twaalf Elektrische Citae Bussen Voor Drie Duitse Vervoerders by VDL Bus & Coach – Forse impuls voor verdere vergroening openbaar vervoer in Finland: 25 nieuwe generatie Citea’s voor havenstad Kotka – Zeven Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor TPER In Bologna Italië by VDL – 36 Gelede Citea Bussen Voor Openbaar Vervoer In Bordeaux Vanaf 2024 by VDL Bus & Coach – VDL Bus & Coach Levert Grootste Elektrische Busvloot In Europa – 24 Elektrische Citea Bussen Voor De Lijn In Vlaanderen by VDL Bus & Coach – 15 Elektrische New Generation Citea Bussen LF-122 Voor STOAG Stadtwerke Oberhausen in Duitsland by VDL Bus & Coach – VDL Levert 10 VDL Futura Bussen Aan Kupers Touringcarbedrijf – Zestien Nieuwe Generatie Citea’s Electric bussen Van VDL Bus & Coach Voor KVG Braunschweig
Erik van Erne zegt:
17 november 2017 om 15:23 | Permalink
Elektrische VDL Bussen In Eindhoven
VDL hat 43 Citea Electric-Gelenkbusse im Metro-Design nach Eindhoven geliefert. Eine beachtliche Zahl! Seit fast einem Jahr nun fahren diese Busse in der Stadt, nach einem ausgeklügelten Plan, störungsfrei. BUS TV hat sich dieses ganz besondere Projekt genauer angeschaut und präsentiert hier: Fakten, Fakten, Fakten!
Erik van Erne zegt:
2 februari 2018 om 11:00 | Permalink
Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL
Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’.
Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 van Stadtwerke Osnabrück tussen Düstrup en Haste. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 laadstations worden voorzien.
Erik van Erne zegt:
14 februari 2018 om 11:26 | Permalink
Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL
Het is voor VDL de eerste order voor e-bussen inclusief laadinfrastructuur in Luxemburg. Deze Citea’s LLE-99 Electric worden ingezet in de gemeente Bettembourg, dit is hiermee de grootste elektrische vloot die momenteel in Luxemburg rijdt.
Dagelijks gaan deze e-bussen een afstand van ongeveer 1.400 km afleggen.
Met een lengte van 9,9 meter is de capaciteit van de bussen goed afgestemd op de specifieke vraag van deze regio. Om de bussen overdag zo optimaal mogelijk in te zetten wordt gedurende de dag gebruik gemaakt van opportunity charging (snelladen). ’s Nachts worden de bussen langzaam geladen en via een pantograaf op het dak of een stekker opnieuw voorzien van energie. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations inclusief installatie en de implementatie van het project.
De VDL Citea LLE-99 Electric is speciaal ontwikkeld voor minder drukke stedelijke en regionale buslijnen zodat ook deze gebieden kunnen profiteren van zero emissie openbaar vervoer. Doorgaans is het gewicht van elektrische bussen, vergeleken met dat van conventionele dieselbussen, veel hoger. Een hoger gewicht betekent minder passagiers en meer verbruik. De VDL Citea LLE staat echter bekend als de lichtgewicht kampioen en VDL Bus & Coach is er in geslaagd om ook voor de elektrische variant het gewicht zeer laag te houden. Dit zelfs tot meer dan 1.000 kg minder dan een conventionele 12 meter dieselbus.
Erik van Erne zegt:
14 mei 2018 om 18:40 | Permalink
30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL
Eind 2018 worden de eerste Citea’s aan Unibuss geleverd, waarna de e-bussen in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen worden. Met deze order treedt VDL Bus & Coach definitief toe tot de Noorse openbaarvervoermarkt. Tevens is het voor VDL, Europees marktleider op het gebied van E-Mobility, de grootste order voor elektrische bussen in Scandinavië tot nu toe.
Unibuss heeft twee verschillende uitvoeringen van de VDL Citea’s Electric besteld. De 30 Citea’s SLFA-180 Electric met een 169 kWh batterijpakket gaan rijden in de binnenstad op de drukke lijnen 20, 21, 28, 34, 37 en 54. De 10 Citea’s SLF-120 Electric, voorzien van een 127 kWh batterijpakket, gaan rijden op lijn 74 tussen Mortensrud in het zuiden en Vika in het centrum van Oslo.
De Citea SLF en SLFA Electric staan bekend om het modulaire concept, waardoor voor de verschillende inzetten en lokale eisenpakketten de juiste uitvoering beschikbaar is. Dit leidt tevens tot lage operationele kosten en een optimale ‘Profit of Ownership’. Daarnaast zorgen de stille en schone e-bussen voor een gezondere leefomgeving en meer comfort voor de inwoners.
De order van 40 VDL Citea’s Electric voor Unibuss sluit naadloos aan op de verkiezing van Oslo als Europese milieuhoofdstad van 2019. De ambitie van Oslo is om over 10 jaar al het openbaar vervoer in de stad emissievrij te hebben.
Erik van Erne zegt:
9 juni 2018 om 19:11 | Permalink
Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland
Door middel van deze pilot wil BVB een eerste praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden. Vanaf 2027 zal BVB 100% werken met hernieuwbare aandrijftechniek.
VDL Bus & Coach is voorloper in de transitie naar schoon en stil openbaar vervoer en was ook in 2017 weer Europees marktleider op het gebied van elektrische stadsbussen. VDL Bus & Coach houdt zich dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility. Op deze manier levert VDL in steeds meer Europese landen een bijdrage aan een schoner milieu.
Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) is een vervoersbedrijf in de Zwitserse stad Basel, met bijna 182 kilometer tram- en buslijnen. Openbaar vervoer is erg populair en belangrijk in Basel. Op 9 tramlijnen en 13 buslijnen vervoert BVB meer dan 130 miljoen passagiers per jaar. Meer dan 1200 medewerkers zorgen ervoor dat de passagiers dagelijks comfortabel en tijdig hun bestemming bereiken.
Erik van Erne zegt:
20 september 2018 om 15:12 | Permalink
Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland
Naast busleverancier is VDL in deze order ook systeemleverancier. De Citea SLF-120 Electric, uitgerust met 180-kilowattuurbatterijen, wordt zowel ’s nachts op het depot in Sarnen als overdag op treinstation Alpnach Dorf Bahnhof langzaam geladen door middel van stekkers (150 kilowatt). Station Alpnach Dorf Bahnhof is de laatste halte op de route, waar de bus gemiddeld een kwartier stilstaat om geladen te worden. Op deze manier is de bus gedurende de hele dag inzetbaar.
De Citea SLF-120 Electric voor PostAuto is een 12 meter lange bus met een lage vloer en een 3-deursconfiguratie. Hierdoor behoudt deze e-bus een optimale passagiersflow en is hij geschikt voor het drukkere stads- en streekvervoer.
Erik van Erne zegt:
21 september 2018 om 14:51 | Permalink
4 VDL Citea’s SLFA-181 Electric voor Keolis Sverige AB in Zweden
“Het is natuurlijk bemoedigend dat onze nieuwe bussen en de investering in een BRT geïnspireerde lijn internationaal opgemerkt worden. Er is hard gewerkt aan de specificaties, design en uitstraling van de bus. We zijn heel blij met het resultaat en laten de bus vol verwachting zien aan de inwoners van Karlstad’’, aldus Mathias Lindgren, Business Development Manager van Karlstadsbuss.
“Als voorloper op het gebied van elektrische bussen in West-Europa houden wij ons dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility om op deze manier een bijdrage te leveren aan een schoner milieu en gezondere leefomgeving voor de bewoners. Het is geweldig dat wij middels deze levering ook in Zweden een steeds grotere bijdrage kunnen leveren in de verduurzaming van openbaar stadvervoer”, Aldus Sami Ojamo, Business Development Manager Public Transport Nordics.
Erik van Erne zegt:
22 september 2018 om 14:51 | Permalink
Inverted Pantograaf: Nieuwe Ontwikkelingen Voor VDL Citea Electric Range by VDL
‘’Het blijven innoveren in E-Mobility is van groot belang om onze voorsprong op het gebied van zero emissie openbaar vervoer te behouden. Als transitiepartner streven wij continu naar het verder optimaliseren van de inzetbaarheid van de elektrische bussen en het verlagen van de totale operationele kosten. De introductie van de nieuwe batterijsystemen en de inverted pantograaf compatibiliteit zijn hier een duidelijk resultaat van’’, aldus Alex de Jong, Business Manager Public Transport VDL Bus & Coach bv.
VDL Bus & Coach innoveert met een verbeterde batterijtechnologie die wordt doorgevoerd in de VDL Citea Electric productrange. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de energiedichtheid hebben ertoe geleid dat de capaciteit van de basis batterijpakketten met circa 20% is toegenomen. Dankzij deze ontwikkelingen zijn 2 nieuwe luchtgekoelde batterijsystemen met een energie-inhoud van respectievelijk 216 en 288 kWh beschikbaar. Met een toelaatbare C-rate van 1,5C kunnen de pakketten met een vermogen van 300 kW tot 450 kW geladen worden. Tevens voldoen de nieuwe batterijmodules aan de R100.2 veiligheidseisen die aan batterijsystemen gesteld worden.
Met de introductie van de 288 kWh batterij op de VDL Citea solobussen is het mogelijk om een actieradius te creëren van 150-200 km zonder tussentijds bij te laden, waarbij het laden middels een CCS stekker volstaat. Door de bus te voorzien van een pantograaf met een 450 kW lader kan het voertuig tussentijds in 45 minuten herladen worden. De grotere actieradius biedt de operator de mogelijkheid om strategische laadmomenten te kiezen buiten de spits. Met deze nieuwe batterijoplossingen is het mogelijk om een afstand tot 500 kilometer per dag per voertuig te realiseren. Voor de operator betekent dit meer flexibiliteit in de operatie, laadmogelijkheden die specifiek op klantwens zijn afgestemd en uiteindelijk een gunstigere Total Cost of Ownership.
VDL Bus & Coach innoveert naast de nieuwe batterijtechnologie, ook met een laadconnectie voor de inverted pantograaf. Met de introductie van de laadconnectie voor de inverted pantograaf speelt VDL Bus & Coach in op de behoefte van de markt om aan te sluiten op de bestaande systemen. Een verdere standaardisatie binnen de markt maakt het mogelijk dat de inverted pantograaf op een bredere schaal toegepast kan worden. De laadconnectie voor de inverted pantograaf voldoet aan de, op komst zijnde, Europese standaard. De laadconnectie op de bus is geschikt voor laadvermogens tot 450kW. Afhankelijk van de operatie wordt bepaald welke type pantograaf, roofmounted of inverted, het meest geschikt is. Dankzij deze uitbreiding speelt VDL Bus & Coach nog beter in op de diverse behoeftes van de vervoerders en overheden. Voor het einde van het jaar gaan de eerste klanten gebruik maken van laden middels een inverted pantograaf.
Erik van Erne zegt:
5 december 2018 om 14:39 | Permalink
Eerste Order Voor VDL Citea SLE Electric Bus by Tammelundin Liikenne Oy In Finland
De bussen gaan vanaf augustus 2019 overdag rijden op lijn 90 en 96 in de regio Vuosaari in Helsinki en zijn hiermee een directe vervanging van de huidige dieselbussen op deze lijnen. Gedurende de avond en de nacht rijden de bussen naar het centraal station van Helsinki.
De Citea Electric uitgevoerd als Low Entry voertuig met een lengte van 12,9 meter, een stoelindeling van 40+3 en een ruime passagierscapaciteit van circa 80 passagiers is zeer geschikt voor de Finse markt. De Citea’s SLE-129 Electric voor Tammelundin Liikenne zijn uitgerust met het nieuwe batterijpakket van 216 kWh. Gedurende de dag worden de bussen ingezet op korte afstanden van 2 en 5 kilometer en bijgeladen op het metrostation van Vuosaari. In de avond en nacht rijden de bussen afstanden van 17 en 19 kilometer en worden ze bijgeladen op het centraal station van Helsinki.
Het bijladen van de bussen gebeurt gedurende de operatie middels een op het dak gemonteerde pantograaf met een vermogen van 300 kW. Daarnaast worden de voertuigen buiten de operatie met 50 kW depotladers langzaam opgeladen middels de CCS stekker op het depot van Tammelundin Liikenne. In totaal zijn de 2 VDL Citea’s SLE-129 Electric voor Tammelundin Liikenne 22 uur per dag in operatie.
Erik van Erne zegt:
8 februari 2019 om 14:44 | Permalink
Vijf Elektrische Citea SLE-129 Bussen Voor Fins openbaarvervoerbedrijf Pohjolan Liikenne by VDL
De order bestaat uit 5 Citea’s SLE-129 Electric en 10 Citea’s LLE-127 Diesel. VDL Bus & Coach heeft sinds 2013 reeds 142 voertuigen geleverd aan Pohjolan Liikenne. De bussen worden voor openbaarvervoersautoriteit HSL (Helsinki Region Transport) ingezet op verschillende lijnen. De Citea’s SLE-129 Electric gaan vanaf december 2019 rijden in de buitenwijken van Espoo en de Citea’s LLE-127 vanaf augustus 2019 in het regionale verkeer in Helsinki.
De Citea Low Entry Electric range is in het najaar van 2018 uitgebreid met de 12,9 meter lange Citea SLE-129 Electric. Voor Pohjolan Liikenne is gekozen voor een stoelindeling van 40+4+1 met een ruime passagierscapaciteit van circa 80 passagiers zeer geschikt voor de Finse markt. De Citea’s SLE-129 Electric voor Pohjolan Liikenne zijn uitgerust met het nieuwe batterijpakket van 216 kWh.
Het snel bijladen van de bussen gebeurt overdag met een vermogen van 300 kW middels een op het dak gemonteerde pantograaf bij Leppävaara terminal waar HSL een nieuwe laadinfrastructuur gaat bouwen. Daarnaast worden de voertuigen ‘s nachts langzaam opgeladen middels de CCS stekker en voorverwarmd op het depot van Pohjolan Liikenne.
De bussen beschikken over speciale onderhuidse vochtwerende bescherming op alle vloerdelen en het lichtgewicht en vochtwerend XPS zijwand isolatiemateriaal. Pohjolan Liikenne heeft hiervoor gekozen omdat de bussen van binnen onder hoge druk schoongemaakt worden. Op deze manier wordt vochtinwerking geminimaliseerd en de levensduur van het interieur verlengd.
Erik van Erne zegt:
19 maart 2019 om 14:59 | Permalink
25 VDL Citea’s LLE-120 voor ASEAG in Aken
“We zijn trots dat we onze samenwerking met overheidsbedrijf ASEAG verder kunnen uitbreiden en kijken ernaar uit om ook de 25 nieuwe VDL Citea’s LLE-120 in het stadsbeeld van Aken te zien in de toekomst,’’ aldus Boris Höltermann, directeur VDL Bus & Coach Deutschland GmbH.
De VDL Citea LLE-120/255 voor ASEAG beschikt over een stoelindeling van 30+2+1. In het geval van de VDL Light Low Entry zorgt de combinatie van een milieuvriendelijke motor met een zeer laag gewicht voor een toonaangevend gunstig brandstofverbruik en minder onderhoudskosten. Dit resulteert in een verdere reductie van de CO2-uitstoot. De bussen voldoen hiermee aan de hoogste veiligheidsnormen en de door de Duitse staat voorgeschreven grens voor CO2-uitstoot. De keuze voor het VDL-lichtgewichtconcept is een logische stap voor ondernemers die zich, gezien de huidige druk van het Duitse dieselrijverbod, ook tot doel hebben gesteld om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. De VDL Citea LLE-120 is hiermee niet alleen een aanwinst voor ASEAG, maar ook voor de inwoners van Aken.
Erik van Erne zegt:
13 juni 2019 om 18:22 | Permalink
Vierde Vervolgorder Voor Vier Elektrische Citea Bussen Voor Stadwerke Münster by VDL
De voertuigen worden vanaf het eerste half jaar van 2020 ingezet op lijn 11 in Münster en gaan daarmee een deel van de huidige dieselbussen op deze lijn vervangen.
Na de levering van drie lichtgewicht Citea’s LLE in 2013 heeft Stadtwerke Münster in 2015 de eerste order geplaatst van elektrische Citea’s voor de stad Münster. Deze bestelling van vijf Citea’s SLF-120 Electric was, samen met 8 VDL Citea’s SLFA-181 Electric voor Keulen, de eerste order voor elektrische VDL-bussen in Duitsland.
Na een testfase van bijna twee jaar van de eerste vijf elektrische voertuigen in het kader van de projecten SEB (Schnellladesysteme für Elektrobusse im ÖPNV – snellaadsystemen voor elektrische bussen in het stads- en streekvervoer) en ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) konden zowel Stadtwerke Münster als VDL waardevolle, praktische informatie en ervaringen verzamelen over het gebruik van elektrische bussystemen in een stedelijke omgeving.
In 2017 ontving VDL Bus & Coach de 2e order van Stadtwerke Münster voor weer vijf VDL Citea’s SLF-120 Electric. De 3e order van twee VDL Citea’s SLF-120 Electric gaat begin juli in operatie.
De 4 Citea’s SLFA-180 Electric gaan rijden op lijn 11 in Münster. Deze 15 kilometer lange route loopt van het stadsdeel Gievenbeck via het stadscentrum naar de woonwijk aan de Mondstraße. Aan de halte Dieckmannstraße in Gievenbeck wordt een snellaadstation gebouwd waar de bussen opgeladen worden. De voertuigen beschikken over een 2-2-2-0 deurconfiguratie en een totale capaciteit van 45+8+1 zitplaatsen en 72 staanplaatsen. De lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren maakt de bus uitstekend toegankelijk voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. Deze vier nieuwe VDL Citea Electric-bussen voor Stadtwerke Münster zijn uitgerust met een boven de vooras gepositioneerde pantograaf. De voertuigen worden uitgerust met een High Capacity 288 kWh batterijpakket.
Erik van Erne zegt:
5 juli 2019 om 16:36 | Permalink
Stadtwerke Osnabrück Bestelt 49 elektrische Citea’s SLFA-181 gelede bussen
Vandaag, vrijdag 5 juli 2019, is de handtekening gezet onder een nieuwe samenwerkings-overeenkomst. Hiermee is het startschot gegeven voor de bouw van de elektrisch gelede voertuigen. In het jaar 2021 rijden er in totaal 62 emissievrije openbaar vervoerbussen rond. “Pioniers als Stadtwerke Osnabrück heb je altijd nodig om nieuwe ontwikkelingen in praktijk te brengen”, zegt Boris Höltermann, directeur van VDL Bus en Coach Duitsland. “Wij zijn trots op de samenwerking die ook aantoont dat ons concept overtuigend is.”
De 49 elektrische VDL Citea gelede bussen zullen in totaal 14.000 km per dag afleggen. Ze reizen de klok rond. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept zijn de elektrische bussen maximaal inzetbaar. De accu’s hebben een energie-inhoud van 216 kWh en kunnen worden opgeladen met een maximaal vermogen van 320 kW.
De nieuwe vloot elektrische bussen is identiek aan de dertien bussen die nu in Osnabrück rijden. Ze zijn voorzien van de modernste techniek en design. Het comfort voor de passagiers staat voorop. Dat komt naar voren in het ontwerp van de stoelen, interieur, verlichting en de aanwezigheid van USB-aansluitingen. Er zijn twee belangrijke verschillen: de nieuwe voertuigen zullen worden uitgerust met grotere accu’s en zullen geen extra verwarming op fossiele brandstoffen meer hebben.
Naast Schaltbau-snelladers die verdeeld zijn over de strategische oplaadpunten in het toepassingsgebied, zijn er 49 Schaltbau-depotladers (50 kW) in het busdepot. Hier worden de bussen ‘s nachts langzaam opgeladen en voorverwarmd, zodat ze ‘s morgens met een volle accu en een voorverwarmde binnenkant kunnen worden gestart. Het opladen gebeurt met bus gemonteerde pantografen. Alle elektrische bussen worden uitgerust met de nieuwste accutechnologie, die voldoet aan de strengste Europese normen.
Sinds eind vorig jaar rijdt Osnabrück op lijn 1 tussen Haste en Düstrup volledig elektrisch. Lijn 2 tot en met 5 volgt, zodra de 49 gelede elektrische VDL-bussen in gebruik worden genomen. De volledige elektrificatie van het lokale vervoer is voor de gemeente Osnabrück een belangrijk onderdeel van het gezamenlijke project ‘Mobiele toekomst’ van de stad Osnabrück en haar gemeentelijke nutsbedrijven. Deze omvatten duurzame mobiliteitsconcepten, de bevordering van milieuvriendelijke lokale mobiliteit, de bevordering van e-mobiliteit, evenals de versterking van het fietsverkeer en de bevordering van het openbaar vervoer.
Erik van Erne zegt:
1 augustus 2019 om 16:11 | Permalink
8 VDL Citea’s SLFA-181 Electric Dragen Bij Aan Ambitieuze Klimaatdoelstelling Oslo Airport
“Er is gekozen voor de BRT-uitvoering (Bus Rapid Transit), waarmee we in 2017 de prestigieuze internationale Red Dot Award hebben gewonnen”, zegt Frank Reichel, Managing Director VDL Bus & Coach Norway AS. “Maar Avinor kijkt verder dan alleen het design. De keuze voor onze elektrische bussen zegt alles over de ambities voor het vliegveld. Het past naadloos in het totaalplaatje van Noorwegen als voorloper op het gebied van elektrisch rijden in Europa.”
1,2 miljoen passagiers worden jaarlijks vervoerd tussen de gates en de vliegtuigen op het vliegveld van Oslo. Avinor Oslo Airport ontving in juni 2018 ongeveer 1,6 miljoen euro aan financieringssteun van het Noorse overheidsbedrijf Enova, dat eigendom is van het ministerie van Klimaat en Milieu. Enova heeft als missie de ontwikkeling van klimaattechnologie en duurzame energiesystemen te ondersteunen.
“De introductie van elektrische shuttlebussen is een belangrijke maatregel om de uitstoot van broeikasgassen door de luchthaven te verminderen”, geeft Stine Ramstad Westby, executive vice-president voor operaties en infrastructuur van Avinor, aan. Avinor streeft naar een halvering van zijn eigen totale beheersbare broeikasgasemissies tegen 2022, in vergelijking met 2012. “De steun van Enova maakt het voor ons mogelijk om milieuvriendelijke oplossingen sneller in te voeren. Hoewel elektrische bussen bij aanschaf duurder zijn dan de dieselvariant is deze investering een bewuste keuze, omdat de elektrische voertuigen op langere termijn rendabeler zijn.”
VDL Bus & Coach maakt gebruik van een hoge capaciteit 216 kWh Li-Ion batterijsysteem op de Citea’s SLFA-181 Electric. Dit biedt de flexibiliteit van een hogere energie-inhoud met behoud van de voordelen van snel opladen. Het batterijsysteem wordt luchtgekoeld en elektrisch verwarmd zodat de batterij altijd in optimale gebruiksconditie gehouden wordt.
Voor de laadapparatuur werkt VDL Bus & Coach wederom samen met het Nederlandse bedrijf Heliox. Voor tussentijds snelladen komt er bij de gate een 300 Kw snellader. Middels de pantograaf op het dak van de bus wordt de batterij in korte tijd volgeladen. Om het energieverbruik van de bus te verlagen kan tijdens het snelladen een extra impuls aan de interieurtemperatuur gegeven worden. In het depot komen 8 laadpalen met een vermogen van 30 Kw. Hier worden de bussen ’s nachts volledig opgeladen en, indien gewenst, voor geconditioneerd.
Erik van Erne zegt:
8 oktober 2019 om 14:47 | Permalink
VDL Bus & Coach levert 36 Citea’s SLFA-187 Electric aan KVG Kiel
“In Kiel rijden nu al hybridebussen”, zegt Boris Höltermann, Managing Director van VDL Bus & Coach Duitsland. “Het getuigt van durf en visie dat de gemeente Kiel nu overstapt naar elektrische bussen. In Duitsland zien we steeds meer initiatief van overheden op het gebied van duurzame mobiliteit. Wij dragen met onze kennis en jarenlange e-mobility ervaring in Europa graag bij aan het succesvol maken van dit project. Met de eerste levering, gepland in augustus 2020, zetten we onze doelstelling ‘Aiming for zero’ samen met Kiel kracht bij.”
De elektrische bussen voor Kiel gaan rijden op 5 lijnen in de stad. Ze worden ’s nachts niet geladen op het depot, maar enkel op de eindhaltes van de diverse lijnen. De bussen worden aan het einde van de dag, bij de laatste halte, voor bijna 100% opgeladen. In de ochtend wordt voor aanvang van de dienst ook nog een aantal minuten geladen, waardoor de bus een rit helemaal opgeladen kan aanvangen. VDL werkt in dit project samen met Schaltbau Refurbishment, dat de 450 kW-laders gaat leveren.
Höltermann: “Door de keuze voor de 18,7 meter lengtevariant kunnen we vier extra zitplaatsen creëren. Dat betekent meer comfort voor de passagiers. De bussen worden bovendien volledig elektrisch geklimatiseerd.” De gelede VDL Citea is met zijn volledig vlakke vloer ideaal voor het vervoer van grote aantallen passagiers. De lagevloerconstructie maakt de instap extra makkelijk en biedt reizigers met een kinderwagen of een rolstoel optimale toegang. Dit geldt zowel voor het voorste gedeelte van de bus als voor het gedeelte na de geleding. Bij de inrichting van de Citea SLFA is veel aandacht besteed aan de doorstroming van en naar de in- en uitstapdeuren.
De elektrische bussen van VDL Bus & Coach zijn hard op weg naar 50 miljoen elektrische afgelegde kilometers. Bijna 500 bussen rijden gemiddeld 75.000 kilometer per dag in 11 landen. In vergelijking met conventionele dieselbussen betekent dit een CO2-reductie van 70 ton per dag, wat resulteert in een betere luchtkwaliteit. Elektrische bussen zorgen ook voor een aanzienlijke geluidsreductie, met een stillere en gezondere leefomgeving tot gevolg.
Voor VDL Bus & Coach is Kiel het vijfde volledige e-mobility project in Duitsland. Het eerste project in april 2015 was de levering van 5 Citea’s SLF-120 Electric in Münster. Inmiddels rijden ook in Osnabrück, Köln en Oberhausen/Bottrop elektrische VDL-bussen.
Met 36 lijnen en 5 nachtbuslijnen bedient KVG (Kieler Verkehrsgesellschaft mbH) 24 uur per dag meer dan 770 haltes in het stadsgebied van Kiel en de omliggende gemeenten. In 2017 werden meer dan 9,8 miljoen kilometers afgelegd en meer dan 33 miljoen passagiers vervoerd. Met ongeveer 650 medewerkers – waarvan bijna 500 buschauffeurs – neemt KVG in Kiel een belangrijke positie in als werkgever.
KVG-directeur Andreas Schulz: “De praktijkervaring van VDL Bus & Coach in het gebruik van volledig elektrische gelede bussen zal ons zeer helpen bij de implementatie van het e-mobiliteitsconcept in Kiel.”
Erik van Erne zegt:
23 januari 2020 om 16:13 | Permalink
VDL Bus & Coach Levert 53 Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Aan KVB Keulen
Het gaat om 48 gelede bussen van het type Citea SLFA-181 Electric, uitgevoerd in BRT-design, en 5 Citea’s SLF-120 Electric. Met deze order zet KVB een nieuwe stap in de richting van volledige elektrificatie van hun busvloot. De eerste leveringen staan gepland voor het laatste kwartaal van 2020.
De samenwerking tussen KVB Keulen en VDL Bus & Coach op het gebied van elektrische bussen gaat vele jaren terug. Reeds in 2016 leverde VDL voor het eerst 8 VDL Citea’s SLFA-181 Electric aan KVB. Hiermee was KVB de allereerste vervoerder in Europa die beschikte over gelede e-bussen. De 8 Citea’s SLFA Electric rijden sinds december 2016 op de eerste volledig elektrische buslijn van Duitsland: lijn 133 van het Keulse treinstation naar stadsdeel Zollstock. Dit maakt KVB een van de voorlopers in Duitsland op het gebied van e-mobiliteit.
De lijnen 141, 145 en 149 aan de linkerkant en lijnen 150, 153 en 159 aan de rechterkant van de Rijn worden door de komst van de 53 Citea’s Electric geëlektrificeerd. Ook op lijn 126, van Böcklemund naar Chorweier en vice versa, worden de nieuwe bussen ingezet. Door deze nieuwe order heeft KVB in 2021 een kwart van hun dieselvloot vervangen door elektrische voertuigen. De volledige energiebehoefte van de 53 Citea’s Electric wordt door de accu afgehandeld, wat betekent dat ook de verwarming, airconditioning, verlichting en ticketautomaat elektrisch aangedreven zijn. De bussen zijn dus 100% emissievrij. Dit leidt tot een schonere lucht in de stad en dus meer comfort voor de inwoners van Keulen.
De Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB), het vierde grootste gemeentelijke personenvervoersbedrijf van Duitsland, verzorgt het openbaar vervoer in Keulen en omgeving. Het wagenpark bestaat uit 382 treinen en trams en 330 bussen. Ruim 3.400 medewerkers zorgen ervoor dat op de ruim 60 bus-, tram- en spoorlijnen iedere dag alles functioneert. KVB vervoert dagelijks bijna 800.000 mensen.
Inmiddels rijden 450 VDL-bussen dagelijks 100.000 kilometers in vele Europese steden en regio’s. Het aantal elektrisch gereden kilometers bedraagt inmiddels bijna 50 miljoen. Deze mijlpaal wordt in het eerste kwartaal van 2020 bereikt.
Alleen al in Nederland rijden ruim 300 elektrische VDL-bussen. Die dragen bij aan een schoner milieu door een besparing aan CO2-uitstoot van meer dan 20.000 ton per jaar.
Erik van Erne zegt:
10 mei 2020 om 21:35 | Permalink
VDL Bus & Coach Levert 21 elektrische Citea Bussen aan Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB)
“Al in 2018 heeft de Raad van Commissarissen van LVB besloten om geleidelijk over te gaan tot de aanschaf van elektrische bussen. We zijn blij dat we nu deze belangrijke stap kunnen zetten en zo, samen met VDL Bus & Coach bv, een verdere actieve bijdrage kunnen leveren aan de milieudoelstellingen van de stad Leipzig”, aldus Ronald Juhrs, Managing Director Technology and Operations bij LVB.
Boris Höltermann, Managing Director VDL Bus & Coach Deutschland GmbH, voegt daar trots aan toe: “Een samenwerking die al in 2012 is begonnen, heeft zijn tussentijdse hoogtepunt bereikt. We zijn erg blij met het vertrouwen dat in ons wordt gesteld! Ons netwerk van elektrische voertuigen wordt uitgebreid met een sterke partner, namelijk LVB”.
De 21 VDL Citea’s SLF-120 Electric zijn 12 meter lang en worden voorzien van een 216 kWh batterijpakket. De voertuigen zijn uitgevoerd met een 3-deursconfiguratie. Hierdoor verkrijgt deze e-bus een optimale passagiersflow en is daardoor uitermate geschikt voor het drukkere stads- en streekvervoer. De voertuigen worden middels de pantograaf op het dak overdag snel bijgeladen. ’s Nachts worden de bussen op het laaddepot bijgeladen. Door het lichtgewichtconcept van de Citea Electric zijn de operationele kosten zeer laag en blijft een maximale ‘Profit of Ownership’ gewaarborgd. Tevens is er geen uitstoot van uitlaatgassen en rijdt de e-bus erg stil, wat de leefbaarheid van de omgeving ten goede komt. Dat is niet alleen prettig voor passagiers, maar ook voor de omwonenden van het gebied.
Erik van Erne zegt:
13 oktober 2020 om 17:26 | Permalink
VDL Bus & Coach Levert 31 Eektrische Citea Bussen Aan Kuopion Liikenne Oy In Finland
Het gaat om 13 Citea’s LLE Electric die aan Kuopion Liikenne Oy worden geleverd. Zij verzorgen het openbaar vervoer in Kuopio, een stad in het binnenland van Finland. In Lahti gaan 18 Citea’s LLE Electric rijden. Koiviston Auto Oy is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Lahti, gelegen ruim honderd kilometer ten noorden van hoofdstad Helsinki.
De Citea Light Low Entry Electric is een innovatief, lichtgewichtconcept met verlaagde instap, speciaal ontworpen voor de veeleisende omstandigheden van het stads- en streekvervoer. De innovatieve constructiemethode resulteert in een zeer laag gewicht met grote voordelen, zoals het laagste energieverbruik in zijn klasse alsmede lage onderhoudskosten.
De Citea’s in Lahti en Kuopio zijn uitgerust met stoelindeling 35+4, waarbij plaats is voor een rolstoel of twee kinderwagens. De bussen zijn uitgerust met een High Energy 282kWh batterijpakket. Het laden gebeurt middels een CCS2 stopcontact in Kuopio en een pantograaf in
Lahti. De lage temperaturen in de winter, als het -30 graden of nog kouder kan worden, stellen hoge eisen aan de voertuigen.
Erik van Erne zegt:
21 december 2020 om 16:10 | Permalink
Duitse Steden Plön, Völklingen En Neuss Kiezen Voor Elektrische Citea Bussen Van VDL Bus & Coach
Managing Director Boris Höltermann van VDL Bus & Coach Deutschland GmbH ziet een duidelijke trend. “Doordat meer subsidies beschikbaar komen, is de keuze om zero emissie-bussen aan te schaffen eenvoudiger geworden. Hierdoor kunnen niet alleen de grote steden, maar ook de kleinere sneller en effectiever hun gewenste vergroening doorzetten. Dit is voor VDL Bus & Coach vanwege de continuïteit en spreiding een belangrijke ontwikkeling. Wij zetten onze ervaring als Europees frontrunner op het gebied van elektrisch openbaar vervoer graag zo breed mogelijk in.”
Tot en met oktober 2022 levert VDL Bus & Coach elektrische bussen aan Plön, een stad in de Duitse noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein. Het gaat om zeven Citea’s SLF-120 Electric die ’s nachts in het depot worden opgeladen. De batterijen hebben een capaciteit van 350 kWh.
De komende drie jaar gaan er tevens 6 Citea’s rijden in Völklingen. Deze stad in Saarland krijgt de beschikking over 5 Citea’s SLF-120 Electric en 1 SLFA-180 Electric. Ook deze bussen worden niet op de route geladen, maar op het depot.
VDL Bus & Coach levert twee Citea’s SLF-120 Electric en één Citea SLFA-180 Electric aan Stadtwerke Neuss, vlakbij Düsseldorf. Hoewel ook deze bussen in het depot worden geladen, zijn de voertuigen wel uitgerust met een pantograaf. Op termijn behoort opportunity charging tot de mogelijkheden.
Plön, Völklingen en Neuss voegen zich bij de steden Münster, Keulen, Osnabrück, Oberhausen-Bottrop, Leipzig en Kiel die in Duitsland al dagelijks een bijdrage leveren aan het uitgangspunt van VDL Bus & Coach: ‘Aiming for Zero’. Na de eerste vijf VDL Citea’s SLF-120 Electric voor Münster in 2015 zijn er tot nu toe al meer dan 100 voertuigen in Duitsland afgeleverd die volledig elektrisch rijden, samen goed voor ervaring met meer dan 4 miljoen elektrische kilometers in het openbaar vervoer.
Erik van Erne zegt:
11 januari 2021 om 16:21 | Permalink
VDL Bus & Coach Levert Grootste Elektrische Busvloot In Europa
“We willen onze kennis en ervaring als Europese frontrunner op het gebied van elektrisch openbaar vervoer graag inzetten om bij te dragen aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Oslo”, zegt Frank Reichel, Managing Director VDL Bus & Coach Norway. “Onze 40 elektrische Citea’s die al in Oslo rijden en de 8 Citea’s Electric die als shuttlebus worden ingezet op Avinor Oslo Airport hebben al bijna 2 miljoen elektrische kilometers gereden. Wij zijn bijzonder trots dat de grootste e-bus vloot van Noorwegen bijna helemaal zal bestaan uit VDL-bussen. Dat is tevens ook het bewijs dat onze strategie om de markt in Noorwegen proactief te benaderen, succesvol is.”
Norgesbuss voert operatie uit.
De operatie in Oslo wordt vanaf 9 januari 2022 uitgevoerd door Norgesbuss. De 83 VDL-Citea’s SLFA-180 Electric zijn uitgerust met een op het dak gemonteerde pantograaf en de 19 Citea’s SLF-120 Electric hebben een CCS-laadpunt. De bussen worden voornamelijk op het depot geladen via een laadoplossing die veel flexibiliteit biedt. De elektrische Citea’s gaan rijden ten zuiden van Oslo, in de districten Søndre Nordstrand, Nordstrand en delen van Nordre Follo. Sommige voertuigen zullen 24/7 worden ingezet.
“Norgesbuss is een van de toonaangevende personenvervoersbedrijven in Noorwegen. We werken er voortdurend aan om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken voor de passagiers”, zegt Atle Rønning, CEO van Norgesbuss AS. “Wij bieden solide, toekomstgerichte oplossingen. Met de voortdurende overgang naar meer emissieloze operaties zijn we trots dat we voor deze aanbesteding met VDL samenwerken. Met hun staat van dienst op het gebied van grote e-busoperaties en onze ervaring kijken we ernaar uit om nog meer passagiers in Oslo milieuvriendelijk te vervoeren.”
Op dit moment is 10% van de 1200 stadsbussen, die door het openbaar vervoerbedrijf Ruter worden gerund, elektrisch. Oslo, in 2019 European Green Capital, heeft een aantal van de meest effectieve klimaat- en milieumaatregelen in Europa genomen. In 2030 wil Oslo de eerste hoofdstad ter wereld zijn zonder uitstoot van broeikasgassen. De stad is een laboratorium geworden voor het testen van nieuwe elektrische vervoersoplossingen terwijl zij transformeert in een stad waar voetgangers en fietsers belangrijker zijn dan de eigen auto. Vanaf 2023 moeten alle taxi’s in Oslo emissieloos zijn.
Erik van Erne zegt:
18 januari 2021 om 21:02 | Permalink
Eerste New Generation Electric Citea Bus van VDL Bus & Coach voor European Green Capital 2021 Lahti, Finland
“Dit is een hele mooie en belangrijke stap”, zegt Sales Director Henrik Mikkola van VDL Bus & Coach Finland Oy. “Eerst en vooral omdat hiermee de ambities van Lahti als European Green Capital op een krachtige manier worden onderstreept. Het betekent ook een verdere versnelling van de overgang naar elektrisch en duurzaam openbaar vervoer in Finland. Daarnaast is dit de bevestiging van de goede samenwerking die we sinds 2014 met Koiviston Auto Group hebben. In totaal hebben wij, tegen het einde van 2021, meer dan 200 bussen geleverd voor hun activiteiten in Finland. Voor ons was de volgende stap natuurlijk de gezamenlijke introductie van de nieuwe generatie Citea op de Scandinavische markt.”
In oktober 2020 maakten VDL Bus & Coach en Koiviston Auto Group bekend dat in Lahti 18 Citea’s LLE Electric gaan rijden. De Nieuwe Generatie Citea wordt onderdeel van deze operatie. Koiviston Auto Oy, onderdeel van Koiviston Auto Group, is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Lahti, gelegen ruim honderd kilometer ten noorden van hoofdstad Helsinki.
Met de behoeften van de Scandinavische markt en de soms zeer extreme klimaatomstandigheden is al in het begin van het ontwerpproces rekening gehouden. Dit resulteert voor de openbaar vervoeroperatie in Lahti in een ruime capaciteit van 43+3 zittende passagiers en een ongeëvenaard comfort, zowel voor de passagiers als voor de bestuurder.
“De meest geavanceerde elektrische bus gaat rijden in de European Green Capital 2021”, zegt Michael Andersson, Technical Director van Koiviston Auto Group. “Dit is een duidelijk en belangrijk signaal als het gaat om de verdere elektrificatie van het Finse openbaar vervoer. Doordat de New Generation Citea onderdeel is van de operatie met de Citea’s LLE Electric kunnen we precies zien hoe dit nieuwe voertuig zich verhoudt tot de huidige generatie elektrische stadsbussen van VDL Bus & Coach. Dat levert ons belangrijke informatie op, waarmee we onze e-mobility ambities kunnen blijven waarmaken.”
Vanuit de VDL-visie is een busconcept ontwikkeld, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, dat klaar is voor de toekomst en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is. Meer details maakt VDL Bus & Coach de komende maanden in een speciale campagne bekend.
Tijdens Busworld, van 9-14 oktober in Brussel, zijn de bussen voor het eerst te zien. De nieuwe generatie stadbussen zal bestaan uit 4 lengtevarianten.
VDL Bus & Coach introduceert onder meer een innovatieve composiet zijwandconstructie die 15% lichter is ten opzichte van een conventionele zijwand. Het batterijpakket is standaard in de vloer verwerkt. Dit zorgt voor een betere verdeling van het gewicht, meer stabiliteit (veiligheid) en het verhoogt de passagierscapaciteit. Door de keuze van efficiënte componenten, een lichtgewicht constructie, een goede isolatie, een aerodynamisch ontwerp en optimaal energiebeheer wordt het energieverbruik van het voertuig tot maar liefst 30% gereduceerd.
Erik van Erne zegt:
9 februari 2021 om 21:53 | Permalink
Twaalf Elektrische Citae Bussen Voor Drie Duitse Vervoerders In Braunschweig, Verdener En Goslar by VDL Bus & Coach
Kraftverkehrsgesellschaft mbH Braunschweig, Verdener Verkehrsgesellschaft mbH en Stadbus Goslar GmbH onderstrepen op deze manier hun duurzame ambities op het gebied van elektrisch regionaal openbaar openbaar openbaar vervoer.
“Wij kijken zeer positief naar de huidige ontwikkelingen in Duitsland”, zegt Managing Director Boris Höltermann van VDL Bus & Coach Deutschland GmbH. “Er komen steeds meer subsidies beschikbaar, waardoor de keuze om zero emissie-bussen aan te schaffen eenvoudiger is geworden. Als vervoerders gericht gaan samenwerking, is de slagkracht natuurlijk nog groter en zijn steden sneller en effectiever in staat hun gewenste vergroening door te zetten. Als Europees frontrunner op het gebied van elektrisch openbaar vervoer en als duurzame samenwerkingspartner kunnen wij deze projecten versterken.”
VDL Bus & Coach levert in totaal 12 Citea’s SLF-120 Electric aan 3 vervoerders: 9 Citea’s aan Kraftverkehrsgesellschaft mbH Braunschweig, 2 aan Verdener Verkehrsgesellschaft mbH en 1 aan Stadtbus Goslar GmbH.
“Het regio-breed invoeren van elektrische mobiliteit is een groot, toekomstgericht project voor onze regio’s Verden, Goslar en Braunschweig”, verklaart Axel Gierga, Geschäftsführer van Kraftverkehrsgesellschaft mbH Braunschweig namens de samenwerkende vervoerders. “Dit kan alleen worden bereikt met sterke partners. Daarom kijken we uit naar de samenwerking met VDL Bus & Coach. Zij brengen een schat aan ervaring met zich mee. Hun expertise is heel belangrijk bij de uitvoering van dit toekomstige project. Met stille, schone en emissievrije bussen in ons wagenpark dragen we bij aan het behalen van de Europese richtlijn voor schone voertuigen en aan de verbetering van de kwaliteit van het leven in onze regio’s.”
De 12 VDL-Citea’s worden in december van dit jaar geleverd. De voertuigen bieden de oplossing voor elektrisch openbaar vervoer op buslijnen met hoge passagiersaantallen. De Citea’s SLF-120 Electric hebben een CCS-laadpunt en worden voornamelijk op het depot geladen. De batterijen hebben een capaciteit van 350 kWh.
De bestelde Citea’s zullen hoofdzakelijk worden ingezet in het stadsvervoer. Verdener Verkehrsgesellschaft mbH zal de elektrische bussen inzetten op de routes in Verden (Aller) en op momenten van piekbelasting in de Verdense steden en dorpen tot aan de naburige gemeente Kirchlinteln. Stadtbus Goslar GmbH zal haar Citea SLF-120 Electric inzetten op alle lijnen van het stadsvervoersysteem van Goslar en daarmee ook door het stadscentrum en het voetgangersgebied rijden. KVG Braunschweig zal de 9 VDL-Citea’s gebruiken voor stadsvervoer in de vervoersgebieden Salzgitter, Helmstedt en Wolfenbüttel.
De steden Münster, Keulen, Aken, Osnabrück, Osnabruck, Oberhausen-Bottrop, Leipzig en Kiel leveren in Duitsland al dagelijks een bijdrage leveren aan het uitgangspunt van VDL Bus & Coach: ‘Aiming for Zero’. De komende jaren worden ook Plön, Volklingen en Neuss aan dit lijstje toegevoegd, zo maakte VDL Bus & Coach in december 2020 bekend.
Na de eerste 5 VDL Citea’s SLF-120 Electric voor Münster in 2015 zijn er tot nu toe al meer dan 100 voertuigen in Duitsland afgeleverd die volledig elektrisch rijden, samen goed voor ervaring met meer dan 4 miljoen elektrische kilometers in het openbaar vervoer.
Erik van Erne zegt:
9 maart 2021 om 22:19 | Permalink
Stad Kiel heeft nu 67 elektrische bussen: met nog eens 20 Citea’s Electric van VDL Bus & Coach
De samenwerking tussen KVG Kieler Verkehrsgeselschaft en VDL Bus & Coach, die op 8 oktober 2019 werd bekrachtigd, krijgt met deze vervolgorder wederom een nieuwe impuls. “Wij zijn erg trots op het vertrouwen dat Kiel in ons stelt, op basis van onze jarenlange kennis en ervaring op het gebied van e-mobiliteit”, zegt Boris Höltermann, Managing Director van VDL Bus & Coach Duitsland. “Kiel heeft een duidelijk klimaatdoel, dat naadloos aansluit bij onze doelstelling ‘Aiming for Zero’. Wij hopen door het intensiveren van onze relatie samen nog vele mijlpalen te bereiken.”
De 20 Citea’s SLF-120 Electric gaan rijden op 5 lijnen in de stad. Ze worden niet alleen ’s nachts geladen op het depot, maar ook op de lijnen waar de nodige laadinfrastructuur aanwezig is bij de eindhaltes voor snelladen. Sinds de ingebruikname van de eerste Citea, in september vorig jaar, zijn ruim 160.000 elektrische kilometers afgelegd. Inmiddels heeft KVG 19 elektrische bussen in operatie genomen. KVG-directeur Andreas Schulz: “Wij hebben de doelstelling om in 2030 volledig elektrisch openbaar vervoer aan te bieden. De ervaringen met VDL Bus & Coach zijn zeer positief. Met deze elektrische bussen, waarmee we jaarlijks circa 87 ton CO2 per bus besparen, draagt KVG bij aan een betere en stillere leefomgeving. Daarnaast stellen wij de gemeente Kiel in staat om haar ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen.”
KVG
Met 29 lijnen en 9 nachtbuslijnen bedient KVG 24 uur per dag meer dan 886 haltes in het stadsgebied van Kiel en de omliggende gemeenten. In het jaar 2019 werden meer dan 10,4 miljoen kilometers afgelegd en meer dan 33,7 miljoen passagiers vervoerd. Met ongeveer 740 medewerkers – van wie bijna 520 buschauffeurs – neemt KVG in Kiel een belangrijke positie in als werkgever.
Erik van Erne zegt:
1 april 2021 om 17:43 | Permalink
VDL Bus & Coach Levert 51 Gelede Elektrische Citea’s SLFA-181 Electric Bussen Aan KVB Keulen: Vloot Uitgebreid Naar 113 Elektrische Citea’s
“Deze nieuwe bestelling bij VDL Bus & Coach onderstreept de daadkracht van KVB Keulen, toch al een van de voorlopers in Duitsland op het gebied van elektrische mobiliteit”, zegt Boris Höltermann, Managing Director van VDL Bus & Coach Deutschland GmbH. “Wij zijn trots op dit hernieuwde bewijs van vertrouwen. We kunnen hierdoor onze samenwerking op het gebied van e-bussen, die we in 2012 zijn gestart, voortzetten. Het toont tevens aan dat we in de Champions League spelen als het gaat om de elektrificatie van het openbaar vervoer in Duitsland.”
VDL Bus & Coach levert voor de eerste keer 51 gelede Citea’s met haar grootste batterijpakket: 525 kWh. De volledige energiebehoefte van de Citea’s SLFA-181, inclusief het klimaatsysteem, wordt door de accu afgehandeld. De bussen zijn daarmee 100% emissievrij. Het BRT-design geeft de Citea’s een innovatief karakter, waarmee de voertuigen een bijdrage leveren aan een modern stadsbeeld.
De nieuwe Citea’s worden ingezet op de lijnen 126, 142 en 146 op de linkeroever van de Rijn en de lijnen 151, 152, 155 en 196 op de rechteroever. Op deze manier worden vanaf 2022 in Keulen nog eens zeven buslijnen omgeschakeld naar e-mobiliteit. De Citea’s SLFA-181 worden via een pantograaf op het dak ’s nachts geladen op het depot en, vanwege de zware stadsinzet, ook onderweg bij laadstations.
Zie ook: VDL Bus & Coach Levert 53 Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Aan KVB Keulen
Erik van Erne zegt:
21 september 2021 om 23:09 | Permalink
Forse impuls voor verdere vergroening openbaar vervoer in Finland: 25 nieuwe generatie Citea’s voor havenstad Kotka
Met deze bestelling breidt Oy Pohjolan Liikenne Ab haar VDL-vloot uit naar bijna 200 Citea’s. Managing Director Sami Ojamo van VDL Bus & Coach Finland Oy: “De overgang naar elektrisch en duurzaam openbaar vervoer in Finland gaat in onverminderd snel tempo door. Onze klant, met wie wij een lange en goede samenwerking hebben, is een prachtig voorbeeld van deze trend. Begin 2019 bestelden zij bij ons de eerste 5 elektrische Citea’s en nu kiezen zij voor onze nieuwe generatie stadsbussen. Als een van de frontrunners op het gebied van e-mobiliteit in Finland, onderstrepen zij met deze nieuwe order hun ambities. Wij kijken uit naar de introductie van de nieuwe generatie Citea’s in Kotka en op de Scandinavische markt.”
Kotka is een havenstad in het zuiden van Finland, ongeveer 130 kilometer van hoofdstad Helsinki, niet ver van de Russische grens. De 25 nieuwe generatie Citea’s worden ingezet in het stadsverkeer en op het streekvervoer naar Hamina, dat 20 kilometer oostwaarts ligt. Op deze lijn rijden nu voornamelijk Citea’s LLE Diesel, maar dit traject wordt straks afgelegd door emissievrije VDL Citea’s van de nieuwe generatie. Deze zijn van het type LE-122. De 12,2 meter Low Entry, uitermate geschikt voor zowel stads- als streekvervoer, beschikt over een batterijpakket van 490kWh en 39+4+1 zitplaatsen.
Erik van Erne zegt:
29 september 2021 om 12:44 | Permalink
Zeven Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor TPER In Bologna Italië by VDL
TPER, een van de grootste openbaarvervoersbedrijven van Italië, zet met de aanschaf van zeven VDL Citea’s een belangrijke eerste stap in de elektrificatie van het openbaar vervoer in Bologna.
De samenwerking van TPER en VDL Bus & Coach is gericht op de langere termijn, waarbij uitbreiding naar 20 elektrische stadsbussen tot de mogelijkheden behoort.
Voor VDL Bus & Coach is de levering van de 7 Citea’s SLF-120 Electric aan TPER in Bologna haar tweede e-mobility project in Italië. Sinds afgelopen mei rijden 2 elektrische Citea’s tussen de parkeerplaatsen en de terminals van vliegveld Milaan Malpensa. “We zien dat steden in Italië steeds vaker en sneller de transitie naar duurzaam openbaar vervoer maken”, zegt Massimiliano Costantini, Managing director van VDL Bus & Coach Italia.
“Wij zijn er trots op dat TPER onze expertise als frontrunner in Europa op het gebied van e-mobiliteit gaat inzetten. De ruim 125 miljoen kilometers die onze elektrische bussen inmiddels hebben afgelegd, is daarbij natuurlijk een belangrijke proeve van bekwaamheid geweest. We vergroten onze voetafdruk in de markt, wat in lijn is met onze ambities om een belangrijke rol te spelen in de overgang naar emissievrij openbaar vervoer in Italië.”
De VDL Citea’s zijn vanaf 2022 in het straatbeeld van Bologna te zien. De hoofdstad van de Italiaanse regio Emilia-Romagna behoort tot de 10 grootste steden van Italië met bijna 400.000 inwoners. Voor de laadapparatuur werkt VDL Bus & Coach wederom samen met het Nederlandse bedrijf Heliox uit Best. In het TPER-depot staan laders, waar drie bussen tegelijk geladen kunnen worden. Het betreft een turn key project.
Zeven Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor TPER In Bologna Italië by VDL, waarbij VDL Bus & Coach verantwoordelijk is voor de levering en implementatie van de laadinfra. De Citea’s SLF-120 Electric beschikken over een 350kWh batterijpakket en 31+2 zitplaatsen. Er is ook capaciteit voor 49 staande passagiers. In Bologna gaan de bussen rijden op lijn 28 en T1.
Andrea Bottazzi, manager onderhoud en logistiek van TPER: “Wij hebben grote ambities als het gaat om het verduurzamen van het openbaar vervoer en het aanschaffen van emissievrije voertuigen. In het verleden hebben we ervaring opgedaan met elektrische minibusjes met een actieradius van de batterij tot 100 kilometer. Dit is de eerste stap die we zetten op het gebied van elektrische bussen en we waren op zoek naar een betrouwbare partner met veel ervaring, vooral op het gebied van laadinfrastructuur. We zijn er trots op dat VDL Bus & Coach de aanbesteding heeft gewonnen en we kijken uit naar de samenwerking en de start van de operatie in Bologna.”
Erik van Erne zegt:
26 november 2021 om 12:07 | Permalink
36 Gelede Citea Bussen Voor Openbaar Vervoer In Bordeaux Vanaf 2024 by VDL Bus & Coach
In Bordeaux is reeds een begin gemaakt met de aanleg van de buslijn die vanaf het jaar 2024 door de nieuwe generatie Citea’s zal worden bediend. Het gaat om een volledig nieuwe operatie, die twee bestaande reguliere buslijnen vervangt. Bordeaux wil een betrouwbare en hoogwaardige openbaarvervoersdienst bieden voor stedelijke pendelaars van de commune Saint-Aubin de Médoc naar het treinstation Saint-Jean Central in het historische centrum van de stad. Langs de 21 kilometer lange lijn zullen busstroken met verkeerslichtprioriteit worden aangelegd.
De metropool Bordeaux telt 800.000 inwoners, verdeeld over de 28 gemeenten, en is daarmee een van de grootste metropolen van Frankrijk. Het TBM-net (Transports Bordeaux Métropole) omvat 4 tramlijnen en 78 buslijnen waarop meer dan 400 voertuigen rondrijden die bijna 30 miljoen kilometer per jaar afleggen.
Naast de busvloot zal VDL Bus & Coach ook de complete laadinfrastructuur leveren en tevens verantwoordelijk zijn voor het complete vlootmanagementsysteem. De levering van de nieuwe generatie Citea’s staat gepland voor het eerste kwartaal in 2024. De e-bussen hebben een batterijpakket van 552 kWh en zijn uitermate geschikt voor stadsvervoer met een hoog serviceniveau. De range van de nieuwe generatie Citea’s is aanmerkelijk verbeterd: de Citea LF-181 heeft een actieradius tot 600 kilometer, afhankelijk van de gekozen configuratie.
Erik van Erne zegt:
3 december 2021 om 16:40 | Permalink
24 Elektrische Citea Bussen Voor De Lijn In Vlaanderen by VDL Bus & Coach
Het is ook voor het eerst dat De Lijn de nieuwe generatie Citea’s heeft besteld. Het betreft het type Citea LF-122 in een twee- en een driedeurs variant. De nieuwe stadsbussen van VDL Bus & Coach zijn volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn en hebben trendsettende kenmerken. De e-bussen hebben een batterijpakket van 490 kWh en zijn uitermate geschikt voor stads- en streekvervoer met een hoog serviceniveau.
Filip Malefason, directeur VDL Bus & Coach Belgium: ‘‘VDL Bus & Coach is trots om samen met De Lijn de transitie naar elektrische bussen te continueren. We zetten onze kennis en ervaring als innovatieve partner op het gebied van elektrisch openbaar vervoer graag in om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Vlaanderen. Het is zeer bijzonder dat we met deze overeenkomst een mijlpaal bereiken van 1.000 geleverde bussen sinds 2015. Dat is kenmerkend voor onze goede, jarenlange samenwerking. De nieuwe order wordt geproduceerd bij VDL Bus Roeselare, waar recent gestart is met de bouw van een nieuwe energie neutrale vestiging voor de productie van onze nieuwe generatie Citea.’’
De nieuwe generatie Citea’s zijn vanaf 2023 te zien in Vlaanderen. Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: “Duurzaamheid, en duurzame mobiliteit in het bijzonder, vormt een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van De Lijn. We willen onze ecologische footprint verminderen door in te zetten op een integrale vergroening van onze vloot en een duurzame aanpak van onze activiteiten. Deze bestelling van elektrische bussen bij VDL Bus & Coach is dan ook een volgende belangrijke stap in het vergroeningstraject van De Lijn. Wij kijken uit naar de levering van deze bussen in het najaar van 2022 om ze klaar te stomen voor inzet in 2023.”
Erik van Erne zegt:
16 februari 2022 om 14:14 | Permalink
15 Elektrische New Generation Citea Bussen LF-122 Voor STOAG Stadtwerke Oberhausen in Duitsland by VDL Bus & Coach
Met 6 trams en 131 bussen zorgt STOAG momenteel voor milieuvriendelijke mobiliteit in Oberhausen. Er rijden al 4 elektrische VDL Citea’s op lijn 979 tussen Oberhausen en Bottrop. Boris Höltermann van VDL Bus & Coach Deutschland GmbH: “In Duitsland zijn wij een van de marktleiders op het gebied van elektrisch openbaar vervoer en onze expertise wordt breed gewaardeerd. Uiteraard heb je altijd partners nodig die visie en ambitie tonen om de duurzame inrichting van het openbaar vervoer te stimuleren. Dat we onze samenwerking met STOAG in de toekomst verder kunnen uitbouwen, maakt ons oprecht trots.”
De nieuwe generatie Citea’s is al in verschillende landen verkocht en zal vanaf dit jaar in een aantal steden en gebieden worden ingezet: Nederland (Eindhoven), Finland (Kotka en Lahti), België (geheel Vlaanderen) en Frankrijk (Bordeaux).
De levering van de nieuwe generatie Citea’s is gepland voor december 2022. De e-bussen hebben een batterijpakket van 429 kWh en zijn uitermate geschikt voor zowel stads- als streekvervoer. De actieradius van de nieuwe generatie Citea’s is aanmerkelijk verbeterd: de LF-122 (Low Floor) kan met deze batterij onder alle weersomstandigheden 200 tot 300 kilometer afleggen op zuiver elektrische energie, zonder tussentijds opladen. De voertuigen beschikken over pantografen voor meer operationele flexibiliteit.
“Met de 15 nieuwe Citea’s van VDL breiden we onze elektromobiliteit aanzienlijk uit”, zegt STOAG-directeur Werner Overkamp verheugd. “Met VDL Bus & Coach hebben we een partner met wie we al goede ervaringen hebben op het gebied van elektrisch openbaar vervoer. We kijken erg uit naar deze nieuw ontworpen voertuigen.”
Erik van Erne zegt:
25 februari 2022 om 18:08 | Permalink
VDL Levert 10 VDL Futura Bussen Aan Kupers Touringcarbedrijf
De relatie tussen Kupers en VDL gaat al lange tijd terug en gedurende deze periode heeft Kupers in meer dan 350 VDL-bussen en- touringcars geïnvesteerd. “Een jarenlange samenwerking om trots op te zijn”, concluderen Romers en Bert Fonteijn, directeur van Kupers Touringcars. “Na een moeilijke periode, met name voor de toerismesector, gloort er licht aan het einde van de tunnel”, zegt Fonteijn. Kupers geeft met deze investering aan weer klaar te zijn voor de toekomst. “Na de reisbeperkingen die we de afgelopen tijd hebben ervaren, zien we de markt weer herstellen. Mensen blijven mobiel, hebben behoefte aan flexibiliteit en willen graag weer mooie reizen maken. Wij zijn marktleider in de regio Eindhoven en juist daarom is de relatie met VDL, als Eindhovense organisatie geworteld in de regio, erg bijzonder. Kwaliteit leveren is voor ons het allerhoogste goed en daar sluit de werkwijze van VDL naadloos bij aan.”
Romers: “Wij zien de touringcarmarkt tekenen van herstel tonen. Dat is een positieve ontwikkeling. VDL Bus & Coach heeft de afgelopen periode de productie van touringcars weer opgestart, waardoor wij goed in kunnen inspelen op de behoeftes en vragen vanuit de Europese markt. De VDL Futura range heeft zich ruim bewezen als het gaat om betrouwbaarheid en rentabiliteit. Met name is de competitieve kilometerkostprijs door het lage gewicht en de hoge capaciteit uitermate belangrijk, zeker in een tijd waar de prijs voor brandstof torenhoog is. De zuinige Euro 6 aandrijflijn is goed voor het rendement en belast het milieu minimaal.”
De geleverde Futura’s aan Kupers bestaan uit 2 lengtevarianten: 8 Futura’s FHD2-129 met 53+1+1 zitplaatsen en 2 Futura’s FHD2-139, één voertuig is uitgerust met 61+1+1 zitplaatsen en het andere met 57+1+1. Alle Futura’s beschikken over uiterst comfortabele VDL Class 300 en 500 stoelen. Dit type touringcars is bij uitstek geschikt voor het maken van luxereizen: comfort, veiligheid, techniek en design zijn optimaal op elkaar afgestemd. De hoogstaande technologie die zich al miljarden kilometers heeft bewezen in combinatie met zuinige, milieuvriendelijke en krachtige motoren, zorgt voor een maximale ‘Profit of Ownership’.
Kupers heeft verder gekozen voor een complete uitvoering met onder andere koelkasten, koffievoorziening, lcd-schermen en USB-aansluitingen bij iedere zitplaats. Daarnaast is er ook gekozen voor diverse veiligheidssystemen om de veiligheid van zowel de passagier als de chauffeur te waarborgen.
Erik van Erne zegt:
9 april 2022 om 23:20 | Permalink
Connexxion neemt 106 extra VDL elektrische bussen in gebruik in de regio Amstelland-Meerlanden
Dat betekent een fikse-uitbreiding van het emissieloze wagenpark van Connexxion. In maart 2018 werden in deze regio de eerste honderd elektrische bussen ingezet. In totaal rijden nu 206 elektrische bussen rond in het gebied ten zuiden van Amsterdam waar Connexxion het openbaar vervoer verzorgt.
Erik van Erne zegt:
10 april 2022 om 23:40 | Permalink
Zestien Nieuwe Generatie Citea’s Electric bussen Van VDL Bus & Coach Voor KVG Braunschweig
De elektrische bussen hebben een batterijpakket van 429 kWh. De actieradius van de nieuwe generatie Citea’s is aanmerkelijk verbeterd: de LF-122 (Low Floor) kan met deze batterij tot 300 kilometer puur elektrisch afleggen zonder tussentijds laden, zelfs onder barre weersomstandigheden. In de nieuwe generatie Citea’s is niet alleen de zitpositie van de chauffeur sterk verbeterd, ook de stuurkolom met een groter verstelbereik en lagere stuurkrachten leidt tot meer comfort. Daarnaast beschikken de voertuigen over een grotere passagierscapaciteit en een zeer efficiënt klimaatsysteem met warmtepomp zonder extra dieselverwarming.
Als regionaal openbaarvervoersbedrijf vervult Kraftverkehrsgesellschaft Braunschweig jaarlijks met bijna 200 bussen de mobiliteitswensen van ongeveer 13 miljoen passagiers. Meer dan 400 medewerkers zorgen ervoor dat klanten hun bestemming op een betrouwbare, comfortabele, veilige en goed geïnformeerde manier bereiken. Passagiers vertrouwen al sinds 1909 op de diensten van Kraftverkehrsgesellschaft mbH Braunschweig.
Met de oriëntatie van het bedrijf op klimaatvriendelijk openbaar vervoer, ligt de nadruk op de geleidelijke omschakeling van de busvloot op alternatieve aandrijvingen, en in het bijzonder op elektrische mobiliteit. “We willen onze CO2-uitstoot sterk verminderen”, benadrukt algemeen directeur van KVG Braunschweig, Axel Gierga.
Nieuwe generatie Citea VDL Bus & Coach is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in Europa op het gebied van e-mobiliteit. Sinds de introductie van de eerste Citea SLF-120 Electric in Genève, tijdens de UITP Mobility & City Transport beurs in 2013, heeft VDL Bus & Coach zich sterk gericht op elektrische mobiliteit. In 2021 heeft VDL Bus & Coach de nieuwe generatie elektrische Citea’s gepresenteerd. Vanuit de VDL-visie is een busconcept ontwikkeld, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, dat klaar is voor de toekomst en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is.
Batterijen in de vloer, een composiet zijwand uit één stuk, slim energiemanagement, een uitgekiend klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. Met deze 5 belangrijke innovaties introduceert VDL Bus & Coach het nieuwe generatie Citea productgamma, bestaande uit 4 lengtevarianten en 5 types. De range van de nieuwe generatie Citea’s is aanmerkelijk verbeterd.
De nieuwe generatie Citea’s is al in verschillende landen in gebruik en zal vanaf dit jaar in een aantal steden en gebieden worden ingezet: Nederland (Eindhoven), Finland (Kotka en Lahti), België (geheel Vlaanderen), Duitsland (Oberhausen) en Frankrijk (Bordeaux). Momenteel rijden in 11 landen meer dan 1.000 elektrische VDL Citea’s, geleverd tussen 2015 en het eerste kwartaal van 2022. VDL Bus & Coach is hard op weg naar de 200 miljoen elektrische kilometers.