Anders Bekeken

Regio Utrecht Krijgt Netwerk met 1000 Slimme Laadpalen voor Elektrische Auto’s

Geschreven op 27-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Laadpaal LombokMooi hoor. Vijftien gemeenten in de regio Utrecht krijgen een energienetwerk met in totaal 1000 slimme laadpalen voor elektrische auto’s.

Nog mooier is natuurlijk dat er duurzame energie wordt gebruikt die wordt opgewekt met tienduizend zonnepanelen op daken van omliggende huizen, bedrijven en scholen.

De opgewekte zonne-energie kan worden opgeslagen in de laadpalen, maar ook in accu’s van elektrische auto’s. Eerder werd al een proef gedaan met zo’n laadpaal in de Utrechtse wijk Lombok. Daar staan er nu twintig. Volgens Stedin verlicht het duurzame netwerk de druk op het reguliere stroomnet en levert het banen en schone lucht op.

Samen met netbeheerder Stedin hebben vijftien wethouders van de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist het plan voor het energienetwerk ondertekend. Lijkt mij een goed plan als andere gemeenten in de provincie Utrecht ook allemaal gaan meedoen.

Zie ook: Lobby Voor Elektrisch Rijden in Lombok, Utrecht by LomboXnet – De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam – Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Prestige Taxicentrale en Wooloomooloo: Winterstop voor elektrische TukTuk in Utrecht – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    11 februari 2020 om 11:44 | Permalink

    Plannen Voor 2100 Extra Laadpalen Voor Elektrische Auto’s In Utrecht

    De komende jaren moeten er ruim 2100 extra laadpalen voor elektrische auto’s in de stad Utrecht bijkomen. Met de 500 laadpalen die Utrecht nu al heeft komt het totaal op 2600 in het jaar 2025. Er wordt steeds meer elektrisch gereden, en daarom moeten er ook steeds meer laadpalen komen.

    Er zijn prognoses opgesteld voor het aantal laadpunten per buurt in Utrecht tot 2025. Daaruit blijkt dat er zo’n 2100 laadpalen bij moeten komen. Het aantal is per wijk wel verschillend. Zo moeten er in de wijk Oost 433 nieuwe laadpalen komen en in de wijk West maar 203, de binnenstad heeft met 71 het laagste aantal.

    De aantallen zijn gebaseerd op een rekensom waarbij gekeken is hoeveel vervoerskilometers per buurt gemaakt worden en het verwachte percentage elektrische auto’s.

    Of er uiteindelijk zoveel laadpalen geplaatst worden is afhankelijk van de daadwerkelijke groei van de vraag naar publiek laden. Als automobilisten uiteindelijk meer op het werk, buiten de openbare ruimte of op snelladers gaan laden dan zijn er minder publieke laadpalen nodig.

    De gemeente laat weten dat de bezettingsgraad van de bestaande laadpalen leidend is voor uitbereiding van het netwerk. Volgens het plan moet een automobilist in elke subbuurt van Utrecht een vrije laadpaal kunnen vinden.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.202)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (506)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (195)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.443)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated
  • Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • Future of Charging Symposium: Who’s in charge?
  • Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory
  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Links

    Milieunet op..