Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 (U-OV) in Utrecht
Geschreven op 18-10-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV15 februari 2019:Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
18 oktober 2017: Mooi hoor. Ik had het even gemist, maar sinds enige tijd rijdt Qbuzz met 10 elektrische bussen op lijn 1 in Utrecht.
Na zeven retourritten worden ze via een neerdalende pantograaff, een laadarm waarmee via een bovenleiding in een aantal minuten elektriciteit kan worden bijgetankt, aan het eindpunt in Utrecht Noord opgeladen.
Door regelmatig tussentijds te laden hoeft Qbuzz geen extra bussen in te zetten. De frequentie op lijn 1 is 10 minuten. Qbuzz rekent er op dat de 10 e-bussen van Ebusco, die 10 dieselbussen vervangen, in de winter hun mannetje staan als ook de verwarming op elektriciteit draait. Utrecht wilde geen dieselkacheltje, die de Eindhovense e-bussen aan boord hebben.
’s Avonds kunnen de bussen energie terugleveren voor de verlichting en de wasstraat in de remise aan de Europalaan. De bussen rijden ongeveer 200 ritten per dag en vervoeren zo’n 2 miljoen reizigers per jaar. Provincie, stad en vervoerder investeerden 4 miljoen euro in het project. Als de bussen bevallen is de kans groot dat een serie van 142 dieselbussen die in 2019 worden vervangen, eveneens e-bussen worden.
Zie ook: De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam – Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Regio Utrecht Krijgt Netwerk met 1000 Slimme Laadpalen voor Elektrische Auto’s – Luchtpost voor minister Jacqueline Cramer en de Milieuzone in Utrecht
Erik van Erne zegt:
18 oktober 2017 om 16:08 | Permalink
Virtuele Rit over de Uithoflijn van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof
U-OV gaat het tramvervoer voor de Uithoflijn op zich nemen. Vanaf medio 2018 kunnen reizigers met de tram van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof (en andersom).
De Uithoflijn moet in december 2019 volledig gaan rijden. De extra kosten voor het project bedragen 84 miljoen euro, waarvan 25 miljoen voor de rekening van de gemeente Utrecht is. De totale kosten van de Uithoflijn bedragen nu 485 miljoen euro. De tramlijn wordt in de tweede helft van 2019 al wel voor een gedeelte in gebruik genomen.
Erik van Erne zegt:
18 oktober 2017 om 16:24 | Permalink
De Eerste Elektrische Stadsbus in Utrecht
De GVU 3143 was een elektrische stadsbus die op proef op lijn 2 door de Utrechtse binnenstad rijdt. Bijzonder aan deze bus is dat deze kan worden opgeladen via laadplaten in het wegdek. Als deze laadplaten in onder de laadplaten onder de bus liggen, kunnen de batterijen worden opgeladen middels inductie. Het busje was een tweedehandsje afkomstig uit Genua (Italie).
Erik van Erne zegt:
18 oktober 2017 om 16:26 | Permalink
De Rijdende Batterij: Proef Elektrische Bus van Start
In samenwerking met het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht is U-OV gestart met een innovatieve proef: De Rijdende Batterij.
Een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. Deze unieke vorm van elektrisch busvervoer kan relatief snel worden ingevoerd, omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt.
Erik van Erne zegt:
5 november 2017 om 15:11 | Permalink
People not buses: 100% Electric bus by Ebusco