Anders Bekeken

Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2Getthere naar Singapore, Dubai en Brussel Zaventem

Geschreven op 18-6-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

21 augustus 2018: De automatische voertuigen die de gemeente Capelle aan den IJssel inzet op de verbinding tussen bedrijventerrein Rivium en station Kralingse Zoom worden door reizigers als veilig en betrouwbaar ervaren.

Dit blijkt uit een kwantitatief onderzoek naar het gebruiksgemak van de ParkShuttle. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat de bereidheid van reizigers om überhaupt met autonoom OV te reizen vooral wordt bepaald door de factor betrouwbaarheid.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Jochem van der Burg, student Sociale Geografie en Planologie aan de UU. Hij concentreerde zich op een zevental operationele factoren van de ParkShuttle: (1) veiligheid en beveiliging, (2) betrouwbaarheid, (3) reistijd, (4) informatievoorziening, (5) prijzen en betaalsysteem, (6) comfort en (7) integratie in het OV-netwerk. Het doel was te bepalen welke van deze operationele factoren het gebruiksgemak van het systeem beïnvloeden, en in hoeverre deze inzichten kunnen worden gebruikt voor zelfrijdend vervoer op andere locaties.

Uiteindelijk werd het gebruiksgemak van de ParkShuttle door 90% van de respondenten (N=109) positief beoordeeld, met een gemiddelde van een 7,2. Daarbij bleek vooral de factor betrouwbaarheid zwaar mee te tellen. Vier van de vijf respondenten gaven aan het systeem betrouwbaar te vinden, wat met name bepaald wordt door de punctualiteit en de frequentie van het rijden.

Volgens Robbert Lohmann, CCO van 2getthere (de ontwikkelaar van de shuttles) zal dit in de toekomst alleen maar beter worden. “We rijden nu nog met weliswaar goed onderhouden, maar toch 15 jaar oude autonome voertuigen. Met de aanstaande introductie van de nieuwe derde generatie shuttles zal de betrouwbaarheid verder toenemen, en zal het ervaren gebruiksgemak dus alleen maar verder stijgen. En dat geldt eveneens voor het comfort, een ander element hiervan.”

Hoewel de ParkShuttle in Rivium nog steeds uniek is omdat het de enige zelfrijdende shuttle is die permanent is opgenomen in een dienstregeling, kon Van der Burg de resultaten van het onderzoek toch vergelijken met verschillende tijdelijke demonstraties die wereldwijd worden uitgevoerd. Daaruit kwamen een aantal opvallende zaken naar voren.

Zo bleken reizigers de beveiliging van de ParkShuttle relatief hoog te waarderen (i.e. kleine kans om betrokken te raken bij een misdaad tijdens de reis), ondanks het feit dat er geen safety steward aan boord is. Die waardering staat in contrast met de minder positieve resultaten van een demonstratieproject in Vantaa (Finland), terwijl daar wél een safety steward aan boord was. Dit is mogelijk terug te voeren op de capaciteit van de ParkShuttle en de daarmee samenhangende sociale controle. Waar in Finland het voertuig slechts plaats bood aan 10 passagiers, kunnen in de zelfrijdende voertuigen in Capelle aan den IJssel 24 personen plaats nemen.

Lohmann hierover: “Uiteraard ligt het verschil ook in het feit dat de respondenten van het onderzoek op Rivium jarenlang dagelijks gebruik hebben gemaakt van het systeem, en dus op basis van werkelijke ervaring het onderzoek hebben kunnen beantwoorden. De Finse respondenten werd om een inschatting gevraagd na een rit in een tijdelijke demonstratie, waardoor de resultaten eerder een verwachting weergeven dan de werkelijkheid. Daaruit blijkt wat ons betreft de relatief geringe meerwaarde van demonstraties. Als we werkelijk iets willen leren over autonome vervoerssystemen zullen we moeten kijken naar permanente systemen in dagelijks gebruik. En die zijn er helaas nog maar zeer weinig.”

Hoewel de informatievoorziening relatief weinig invloed heeft op het ervaren gebruiksgemak, bleek deze factor het minst goed te scoren. Dit betreft zowel de informatie op de halte en in het voertuig, als de informatievoorziening bij vertraging of uitval.

Lohmann: “Dit zal snel tot het verleden behoren. Als onderdeel van de vernieuwing en verlenging van het systeem voor Rivium 3.0, worden bij de haltes nieuwe informatiezuilen geplaatst met de status van het systeem en de aankomsttijd van het volgende voertuig. In het voertuig wordt de huidige, enkele informatiedisplay met drukknoppen vervangen door twee 19” verticaal geplaatste touchscreens met actuele informatie over de reistijd van het voertuig.”

Het uitgevoerde onderzoek kan volgens Lohmann zeker worden gebruikt bij de inrichting van toekomstige autonome OV-systemen. “Veel demonstraties worden uitgevoerd om uit te vinden of mensen geneigd zijn gebruik te maken van een autonoom OV-systeem”, aldus de 2getthere-bestuurder. “Op basis van dit onderzoek zijn dit soort demonstraties eigenlijk overbodig, aangezien blijkt dat als een systeem punctueel, veilig en betrouwbaar is, gebruikers het al snel omarmen. Met een sluitende business-case kan dan direct de stap worden gemaakt naar een permanente applicatie.”

20 april 2018: Mooi hoor. Het Utrechtse bedrijf 2getthere gaat vliegveld Brussel Zaventem voorzien van zelfrijdend vervoer. De volledig zelfrijdende shuttles zullen pendelen tussen de long-term parking en het vliegveld Zaventem. De shuttles moeten in 2021 rijden. Volgend jaar start eerst een pilot.

Zie ook: Brussels Airport Shuffles by 2getthere

12 maart 2018: De Parkshuttle in Capelle aan den IJssel wordt het eerste zelfrijdende openbaar vervoer op de openbare weg ter wereld. Om dit mogelijk te maken verleent de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de concessie Parkshuttle 2018-2033 aan Connexxion.  De eerste onbemande voertuigen van de Parkshuttle op de openbare weg gaan in 2020 rijden.

De Parkshuttle tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het kantorengebied Rivium in Capelle aan den IJssel rijdt al met Connexxion sinds 1999. Inmiddels hebben ruim zes miljoen reizigers van het systeem gebruik gemaakt. De huidige Parkshuttle zal komende tijd vernieuwd worden.

Het Utrechtse bedrijf 2getthere gaat hiervoor zes nieuwe shuttlevoertuigen leveren. Het traject wordt doorgetrokken tot aan de nog te realiseren halte van de waterbus aan de Rotterdamse Schaardijk bij de van Brienenoordbrug. De bedoeling is dat de nieuwe voertuigen vanaf de zomer van 2019 gaan rijden op het huidige traject en vanaf 2020 op het doorgetrokken traject, waarbij ze deels op de openbare weg zullen rijden.

18 juni 2017: Vandaag is vanaf Schiphol een nieuw ontwikkeld prototype van een Group Rapid Transit (GRT) voertuig vertrokken, geschikt om autonoom, zonder interventie van een chauffeur, passagiers te vervoeren. Het GRT-voertuig is een creatie van het Utrechtse tech-bedrijf 2getthere, gespecialiseerd in de ontwikkeling van oplossingen op het gebied van autonoom vervoer.

Het derde generatie voertuig wordt ingezet bij demonstraties op verschillende locaties in Singapore, waaronder het Kim Chuan Depot (KCD) en Nanyang Technical University in Singapore. Zie ook: Group Rapid Transit (GRT) autonomous vehicles for Nanyang Technological University in Singapore by 2getthere

De nieuwe GRT is ontworpen door de vermaarde ontwerpstudie Zagato uit Milaan (bekend van unieke auto-ontwerpen voor Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Aston Martin). Met een lengte van 6 meter, breedte van 2,1 meter en hoogte van 2,8 meter passen er in totaal 24 passagiers in het voertuig. Het nieuwe GRT-voertuig is gebaseerd op de nieuwste technologische ontwikkelingen; zo laden de batterijen van 30% naar 80% op in 10 minuten.

Daarnaast zal het voertuig straks ook in Nederland gaan rijden: 2getthere is namelijk ook het bedrijf achter de Parkshuttle in Capelle aan den IJssel. Die samenwerking werd eerder dit jaar verlengd, waarbij de inzet van de nieuwe GRT een wereldprimeur betekent: het eerste volledig autonome systeem op de openbare weg in Nederland.

Autonome vervoeroplossingen op basis van door 2getthere ontwikkelde technologie en systemen zijn naast milieuvriendelijk ook zeer kostenefficiënt. Ten opzichte van traditionele oplossingen (bijvoorbeeld monorail) kunnen besparingen gerealiseerd worden van 50% op infrastructuur en onderhoud. Om die reden zijn zelfrijdende vervoerssystemen zeer geschikt voor middelgrote luchthavens, bedrijfscampussen (tot 50.000 werknemers) en entertainment parken.

From 2018 2getthere’s autonomous ParkShuttle in the city of Capelle aan den IJssel will be transformed in the world’s first autonomous system operating on public roads without safety driver or steward. This world first, follows the first autonomous vehicle pilot (Schiphol Airport, 1997), the first urban autonomous vehicle application (Capelle aan den IJssel, 1999), the first mixed traffic demonstration with an autonomous vehicle (Delft, 2004) and the world’s first Personal Rapid Transit system (Masdar City, 2010).

Het is de bedoeling dat de nieuwe GRT in de toekomst zal worden ingezet in Dubai, waar 2getthere een groot contract heeft binnengesleept voor autonoom openbaar vervoer naar Bluewaters Island.

Dutch technology firm 2getthere has been awarded the contract to deliver a new automated vehicle system in Dubai that will link new waterfront lifestyle destination Bluewaters with the city’s network of metro stations. The innovative new transport system will have a capacity of 5,000 people per hour per direction, with the automated vehicle connection between Bluewaters and the metro set to become the largest of its kind in the world and is considered an example of the future of autonomous transport solutions.

Home to Ain Dubai, the world’s tallest and largest observation wheel in the world, Bluewaters is a destination under construction 500 metres  off the Jumeirah Beach Residence (JBR) coastline, opposite The Beach and near Dubai Marina, in Dubai, United Arab Emirates. The island is a colourful beacon adorning the city’s spectacular coastline and skyline, with a collection of townhouses, penthouses and apartments; retail and dining experiences and two hotels, linked to the shore by a multi-modal transport system ensuring easy access to the island.

9 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    18 juni 2017 om 14:52 | Permalink

    Dubai Harbour: Dubai’s new iconic development by Meraas

    Dubai Harbour; Dubai’s new iconic development by Meraas, is spread over an area of 20 million sq.feet. A world-class waterfront destination that adopts a culture of innovation and offers the highest standards of luxury.

  2. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2017 om 15:18 | Permalink

    Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2getthere Doorstaat Extreme Test in Woestijnklimaat Dubai

    Het nieuw ontwikkeld prototype Group Rapid Transit (GRT) autonome voertuig van 2getthere is deze maand voor het eerst operationeel getest in een gesimuleerd woestijnklimaat. Onder twee verschillende weersomstandigheden (‘hot dry weather’ en ‘hot humid weather’) zijn drie testen gedaan, waarbij de focus lag op de capaciteit van het aanwezig airconditioning systeem bij een volledige bezetting van 24 personen. Uit de testresultaten blijkt dat de batterij-aangedreven voertuigen ook in het slechtst denkbare scenario (52?C buitentemperatuur en 3% luchtvochtigheid) passagiers een binnentemperatuur van 23?C kunnen bieden. De extreme klimaattest is een van de testen die onderdeel zijn van de mega-order die het Utrechtse bedrijf eerder dit jaar ontving uit de Arabische Emiraten. In 2020 gaan daar 25 voertuigen autonoom rijden van en naar Bluewater Island in Dubai.

    Tijdens de testen werd zowel de hoogste temperatuur als de maximale zonnestraling, waar in Dubai zeer regelmatig sprake van is, gesimuleerd. Normaal gesproken is de piek in de zonnestraling (1040 Watt/m2) ter plekke rond 12:00 uur, en de piek van temperatuur (52?C) rond 15:30 uur. In de klimaatkamer zijn deze twee pieken tegelijk gesimuleerd. Dit is het meest extreme scenario dat in werkelijkheid zeer waarschijnlijk nooit gaat voorkomen.

    De passagiers (16 staande á 120 Watt per persoon en 8 zittend á 100 Watt per persoon) werden gesimuleerd door een warmtebron van 3000 Watt in het voertuig. Voor het gebruik in de praktijk was met name de transitietest van belang. Daarbij werd getest hoe snel het voertuig opwarmde tijdens het 6 minuten lang openen van de deuren, en hoe snel er weer sprake was van een aangename binnentemperatuur na het sluiten van de deuren voor vertrek. In praktijk zullen de deuren echter veel minder lang open staan om 24 passagiers in het voertuig te laten plaatsnemen Bovendien zal dat normaal gesproken in een gekoelde stationsomgeving gebeuren.

    Het airconditioning systeem voor de nieuwe generatie GRT is in nauwe samenwerking met leverancier DC Airco en NLR (Netherlands Aerospace Centre) ontwikkeld. Hierbij heeft NLR de simulatie van de warmtehuishouding in relatie tot de luchtstromen binnen het voertuig uitgewerkt om de airconditioning daar op in te kunnen richten. De resultaten van de klimaatkamertest overtreffen alle verwachtingen op basis van de specificaties die toegezegd zijn aan de opdrachtgever van 2getthere in Dubai. De ontwikkeling van het airconditioning systeem is mede gefinancierd door een MIT onderzoeksubsidie van de provincie Utrecht waar DC Airco en 2getthere gezamenlijk in zijn opgetrokken.

    Volgens 2getthere is met de geslaagde klimaattest weer een belangrijke stap gezet naar de operationele ingebruikname van het systeem. Die staat gepland voor 2019/2020.

  3. Erik van Erne zegt:

    7 november 2017 om 14:50 | Permalink

    Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland

    Een grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s in het huidig stadsverkeer is de komende 10 – 15 jaar geen haalbaar scenario. Dat concludeert het Utrechtse bedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de vandaag verschenen whitepaper ‘When will autonomous transit be a reality?’ In plaats van louter in te zetten op technologie die de auto zélf autonoom maakt, kan beter worden gewerkt aan een aanpaste stedelijke verkeersinfrastructuur waarin semi-autonome voertuigen zich stapsgewijs kunnen ontwikkelen tot volledig autonome voertuigen.

    Volgens de auteurs van de whitepaper (PDF), Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, is er in de wereld van autonoom vervoer sprake van een waterscheiding. Aan de ene kant staan de autofabrikanten, die grootschalig inzetten op technologie die auto’s binnen nu en enkele jaren in staat stelt volledig zelfstandig hun weg te vinden op de snelwegen. Aan de andere kant staan de ontwikkelaars van geautomatiseerde OV-vervoerssystemen, die autonome voertuigen koppelen aan omgevingstechnologie en aparte rijstroken. Dergelijke ‘semi-autonome’ systemen zijn al volop in gebruik. In Nederland is dat onder meer op het Rivium Businesspark in Capelle aan den IJssel en in Masdar City (Abu Dhabi). Vanaf 2019 heeft ook Dubai zo’n werkend systeem tussen het Dubai metronetwerk en het voor de kust gelegen Bluewaters Island. Deze laatste vervoert straks op duurzame en autonome wijze tot 5000 passagiers per uur per richting.

  4. Erik van Erne zegt:

    16 april 2018 om 13:20 | Permalink

    Group Rapid Transit (GRT) autonomous vehicles for Nanyang Technological University in Singapore by 2getthere

    Today, 2getthere, the Utrecht-based company specializing in autonomous transit systems, Nanyang Technological University (NTU Singapore) and SMRT Services have joined forces to deploy fully automated Group Rapid Transit (GRT) autonomous vehicles (AV) on the NTU Smart Campus by 2019.

    The three parties signed a Memorandum of Understanding (MoU) at a ceremony, paving the way for the GRT to be integrated into NTU’s transport network. The new GRTs will be tested on NTU’s campus in a few phases, which will start around the last quarter this year. The vehicles are expected to operate a service route that connects NTU’s halls of residences with the main academic areas, serving 200 to 300 passengers daily.

    The 2getthere silent roadster uses magnetic pellets on the road for autonomous navigation and can travel in both directions. It has a top speed of 40 kilometres per hour and can ferry 24 passengers with seating space for eight. The collaboration will also involve conducting research to improve autonomous vehicle technologies such as increasing the use of artificial intelligence, developing advanced sensors and sensor fusion algorithms, and improving fleet management technologies.

    The trial would be gradually expanded campus-wide, running alongside other autonomous vehicles that have already been undergoing tests since 2012. This latest testbedding of autonomous vehicles is part of the university’s Smart Campus initiative to develop rapidly advancing transport technologies to benefit the NTU community and society.

    The GRT had undergone preliminary tests along a 350-metre route between two NTU halls of residences since November last year. During the trials, close to 4,000 passengers were ferried between the two stops.

    The GRT was introduced to NTU as part of the Mobility-as-a-Service testbed, a collaboration between NTU, JTC and SMRT last September. The testbed seeks to integrate multiple modes of transport, including shuttle buses, bike sharing systems, e-scooters and e-bikes, and the autonomous GRT into a single mobility platform called jalan-jalan, developed by mobilityX to improve connectivity and travel within NTU’s campus and JTC’s CleanTech Park in Jurong Innovation District, which will be the largest living lab in Singapore. Jalan-jalan is a Malay term for ‘going for a walk’.

    The smartphone application jalan-jalan received strong support during its pilot run between NTU’s campus and JTC’s CleanTech Park from last August. Just for e-scooters alone, the app was used to book over 67,000 trips, clocking a total mileage of over 80,000 kilometres.

    Currently serving 12 stops on NTU’s campus and the CleanTech Park area, the app will gradually include more stops and manage more mobility options based on users’ feedback and test results.

  5. Erik van Erne zegt:

    20 april 2018 om 13:05 | Permalink

    Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2getthere Gaat Vliegveld Brussel Zaventem Voorzien van Zelfrijdend Vervoer

    Het Utrechtse 2getthere gaat zelfrijdende shuttles leveren aan het vliegveld Zaventem in Brussel. Na grote opdrachten in Dubai en Singapore is dit weer een grote klant voor het innovatieve bedrijf.

    De volledig zelfrijdende shuttles zullen pendelen tussen de long-term parking en het vliegveld Zaventem. De shuttles moeten in 2021 rijden. Volgend jaar start eerst een pilot.

  6. Erik van Erne zegt:

    20 april 2018 om 13:11 | Permalink

    Brussels Airport Shuffle by 2getthere

    Following assignments by Bluewaters Island (Dubai) and Nanyang Technological University (Singapore), Brussels Airport and De Lijn have decided to partner with 2getthere for the Brussels Airport Autonomous Shuttle. 2getthere’s fully autonomous (self-driving) shuttles will link Brussels Airport with the long term parking area.

    Brussels Airport is the first European airport to use autonomous shuttles in fully mixed traffic. The vehicles are expected to hit the road in 2021, after an intensive pilot phase, starting in 2019.

    The board of directors of De Lijn and the management committee of Brussels Airport Company have given the go-ahead for the first phase with a self-driving electric bus on the airport. The vehicle that is being developed for this, will be one of the first to drive in Belgium in mixed traffic. After the summer of 2019, tests without passengers will begin at 2getthere’s testsite in Utrecht. The shuttle bus will arrive at Brussels Airport in the beginning of 2020 for further tests.

    2getthere will start the project in the coming weeks. The contract is divided into two phases. The first phase covers the development and thorough testing of the technology until the middle of 2020. In autumn 2019, 2getthere will be conducting the first vehicle tests at its testsite in Utrecht. Upon successful completion, the first self-driving bus will arrive at Brussels Airport in the beginning of 2020 for further test drives at the airport. The test route for this development stage is in the Brucargo business zone.

    The first phase with tests and development of the self-driving bus will take two years. In this period, De Lijn and Brussels Airport Company can perform all necessary safety tests in various weather conditions and traffic situations. During the test period, no passengers, visitors or staff will be on board.

  7. Erik van Erne zegt:

    2 mei 2018 om 15:40 | Permalink

    2getthere at Bluewaters Island Dubai at UITP Mena

    This video was featured during the 2018 UITP Mena exhibition in Dubai, promoting the GRT autonomous vehicles connecting to the Bluewaters Island development by Meraas.

  8. Erik van Erne zegt:

    19 maart 2019 om 16:05 | Permalink

    2getthere Uit Utrecht Overgenomen Door Het Duitse Conglomeraat ZF

    Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere (www.2getthere.eu) uit Utrecht, wereldmarktleider in het ontwikkelen van autonome voertuigen en vervoerssystemen, is overgenomen door het Duitse conglomeraat ZF.

    Het Duitse concern verwerft een meerderheidsbelang van 60% in het Nederlandse bedrijf. Het niet aan de beursgenoteerde Duitse ZF is onder meer gespecialiseerd in aansprekende producten zoals versnellingsbakken voor de Formule 1 en elektrische aandrijfsystemen voor Formule-E. Het concern richt zich in toenemende mate ook op de ontwikkelingen van autonome mobiliteitsdiensten en -ondersteuning. Met een omzet van €36 miljard en bijna 150.000 werknemers is het wereldwijd actief in meer dan 40 landen.

    2getthere blijft als onderneming zelfstandig en in Nederland gevestigd. Ook zullen alle R&D activiteiten in Nederland plaats blijven vinden. Zowel het huidige management als de andere aandeelhouders t.w. SMRT in Singapore en UTS uit Verenigde Arabische Emiraten blijven aan.

    Dichtbij huis is 2getthere de leverancier van het zelfrijdende vervoerssysteem op het Rivium bedrijvenpark in Capelle aan de IJssel dat al sinds 1999 operationeel is en vanaf 2020 voor het eerst ook op de publieke weg gaat rijden. Daarnaast werkt 2getthere aan een nieuwe autonome vervoersoplossing voor de luchthaven Zaventem in België.

  9. Erik van Erne zegt:

    13 mei 2019 om 13:23 | Permalink

    Zelfrijdende Shuttlebus Van 2GetThere Rijdt Voor Het Eerst Op Brussels Airport

    De zelfrijdende elektrische bus van 2 getthere heeft zijn eerste meters afgelegd op Brussels Airport. De komende 3 dagen maakt de shuttle naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord, zodat de technologie getest wordt in een echte omgeving. Het ambitieuze proefproject van De Lijn en Brussels Airport schakelt zo een versnelling hoger. In 2021 moet de zelfrijdende bus autonoom pendelen tussen de terminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen. “Dit wordt het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Buitenlandse bezoekers zullen ons meteen leren kennen als een innovatieve regio”.

    Brussels Airport is het decor van een ambitieus proefproject met een zelfrijdende shuttlebus van De Lijn. In de komende dagen maakt het voertuig van constructeur 2getthere zijn eerste demonstratieritten langsheen de terminal, zodat passagiers die even halt houden aan het lenteterras de bus kunnen zien rijden. Voorlopig rijdt de bus nog zonder passagiers.

    In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding, maar bij het proefproject op Brussels Airport is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle uiteindelijk autonoom door gemengd verkeer navigeert.

    “Deze zelfrijdende shuttle is spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Met dit proefproject maken we de verbeelding tastbaar. We zetten innovatie in om het aanbod van De Lijn verder te versterken. Dit is een investering in de toekomst, in efficiëntie, in imago en in de verleidingskracht van ons openbaar vervoer. Vlaanderen en De Lijn nemen hier echt een voortrekkersrol op”.

    “In het kader van onze duurzame ontwikkeling is ‘intelligente mobiliteit’ één van onze strategische prioriteiten voor de komende jaren, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “We willen passagiers en werknemers stimuleren om meer met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen. Dit gezamenlijk project met De Lijn, gestart in 2015, is een van de concrete projecten om deze doelstelling te halen. We onderzoeken nu hoe zelfrijdende busjes ingezet kunnen worden om het reizigersvervoer op het luchthaventerrein efficiënter te laten verlopen”.

    De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continue zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

    Carel C. van Helsdingen, CEO van constructeur 2getthere geeft aan: “De Lijn en Brussels Airport zetten met dit project wereldwijd een nieuwe standaard. De selectie op basis van specifieke betrouwbaarheids- en veiligheidseisen, alsmede het eerst bewijzen hiervan via testen, vereist een gedegen benadering op basis van innovatieve technologie. Het is een uitdagend project en wij zijn trots geselecteerd te zijn als constructeur. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking, de uitrol van het systeem en het vervoeren van de passagiers.”

    De technologie kan ook helpen om chauffeurs te ondersteunen op het vlak van verkeersveiligheid. En toeristisch is er een voordeel, want buitenlandse bezoekers leren Vlaanderen meteen kennen als een eigentijdse regio, waar geïnvesteerd wordt in innovatie.

    “We staan voor een doorbraak in autonoom vervoer”, bevestigt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is nu een kwestie van mee te zijn en de technologie te ontwikkelen op maat van het openbaar vervoer. Binnen het kader van basisbereikbaarheid werken we aan de uitbouw van een sterk uitgebouwd basisnetwerk. Als we dit kunnen versterken met een flexibel aanbod aan gedeelde shuttlevoertuigen, dan kunnen we de grote mobiliteitsuitdagingen van de toekomst aan”.

    De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen. Zelfrijdende elektrische busjes die verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar zijn kunnen dan een hoge frequentie aanbieden. De shuttle zou zelfstandig rijden aan een snelheid van gemiddeld 20 km/uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Maar er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

    Het proefproject zit momenteel in de ontwikkelingsfase. De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld. In de loop van 2020 vinden langere periodes aanvullende testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Deze testperiode is bedoeld om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties. Alle bevoegde autoriteiten zullen het ontwikkelproces mee opvolgen. Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden en worden ook de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het de bedoeling om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. Midden 2021 kan dan gestart worden met reizigersvervoer.

    Zie ook: Brussels Airport Shuffle by 2getthere

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (623)
  • Agenda (3.092)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (783)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.254)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.261)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.259)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Waar Zit Wat In: Juiste Informatie Over Chemische Stoffen In Producten
  • Sikkens Ecosure Verf, De Beste Duurzame Verf Ter Wereld by Verf NL
  • De Toekomst Van Duurzaam Verpakken In Zeventien Brancheplannen by KIDV
  • Stop De Miljarden Subsidie Voor Biomassacentrales In Nederland: Teken De Petitie Nu
  • Hoe Lang Is De Lont by Robert Long
  • Huiseigenaren Wachten Op De Overheid Met Verduurzamen Van Hun Huizen by Nibud
  • Green Deal Aquathermie: Warmte En Kou (Thermische Energie) Uit Verschillende Waterbronnen
  • $10,000 Off-The-Grid Tiny House With Huge Solar System in Melbourne, Victoria
  • Albert Heijn Gaat Minder Plastic Om Groente En Fruit Gebruiken Na Succesvolle Test
  • Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam
  • Bedrijfsvoering Rijk 2018: Duurzamer, Extra Aandacht Voor Diversiteit En ICT
  • Green Deal Groene Daken Legacy: Verder Als Nationaal Daken Plan
  • Schotland Gaat Statiegeld Invoeren Op Plastic, Glas En Blikjes by Zero Waste Scotland
  • Sluiting Drie Kolencentrales Eemshaven, Maasvlakte en Rotterdam In 2020 Mogelijk En Betaalbaar
  • Broeikasgasvoetafdruk Van Nederlander Licht Toegenomen In 2018 by CBS
  • This Ultra Modern Tiny House On Wheels Will Blow Your Mind
  • Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
  • CO2-Uitstoot Eerste Kwartaal 2019 Dankzij Warme Weer Iets Lager Dan In 2018 by CBS
  • Links

    Milieunet op..