Anders Bekeken

Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic

Geschreven op 13-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

VDL Steelweld, TNO en online supermarkt Picnic gaan samen een nieuwe elektrische last-mile bestelauto ontwikkelen.

Het project DUELL (Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics) moet resulteren in een klein vrachtautootje voor emissievrije stadsdistruibutie.

Het doel van het DUELL project is de ontwikkeling van een nieuw emissievrij vrachtwagentje in de N1 categorie (onder de 3,5 ton), voor het eerst geheel ontwikkeld ten behoeve van zware last-mile stadslogistiek.

De ontwikkelactiviteiten in het DUELL voorstel zullen uiteindelijk leiden tot een nieuwe Nederlandse VDL-fabriek voor tienduizenden fitfor- purpose vrachtautootjes voor emissievrije stadsdistributie, waarvan de helft zal worden geëxporteerd. Deze fabriek biedt nieuwe werkgelegenheid aan meer dan 100FTE. In 2020 zou het voertuig in productie moeten gaan.

Launching customer Picnic is ervaringsdeskundige in stadslogistiek en stelt hiertoe een gedetailleerd programma van eisen op vanuit het oogpunt van de eindgebruiker, zowel voor het voertuig als voor de benodigde geïntegreerde telematica voor logistieke planning. Picnic is tevens betrokken in alle validaties. TNO levert hiertoe de inbreng vanuit de laatste stand van techniek in elektrisch laden en rijden, en verrijkt haar eigen roadmaps met kennis over stadslogistiek en specifieke batterijtechniek voor distributiecycli. VDL Steelweld brengt haar engineers in die 35 ervaring hebben in het ontwikkelen en produceren van logistieke voertuigen.

De belangrijkste resultaten van het DUELL project zijn:
1. Een specificatie van telematica data en API’s voor logistieke eindgebruikers en fleet managers, leidend tot een nieuwe connected software architecturen voor het embedded systeem en smart energy solutions.
2. Een gevalideerd ontwerp voor een robuust, stabiel en compact chassis met een hoog laadvermogen voor stadslogistiek, inclusief optimalisaties voor aandrijflijn en accupakket.
3. Validaties van kostprijs, marktontwikkelingen en KPI’s van eindgebruikers, teneinde een gewogen besluit te kunnen maken om het voertuig in 2020 in productie te nemen en om hiervoor de benodigde financiering ter beschikking te stellen.

Zie ook: Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – Goedgekeurde DKTI-Transport Projectvoorstellen – Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    16 oktober 2019 om 17:27 | Permalink

    Picnic Solar: Online Supermarkt Picnic Voorziet Elektrische Bestelwagens Van Zonnepanelen

    Picnic gaat zijn elektrische bezorgwagens van zonnepanelen voorzien. Per voertuig wordt dagelijks 3,5 kilowattuur zonnestroom opgewekt, goed voor dagelijks 25 extra bezorgingen. De zonnepanelen komen op de daken van de elektrische bestelwagens. Het initiatief past in het beleid van Picnic om zo duurzaam mogelijk te bezorgen.

    ‘Picnic Solar’ gaat van start met een pilot in de steden Utrecht, Amersfoort en Den Haag met één bezorgwagen per stad. Indien de pilot positief verloopt zal een groter deel van de vloot van 800 elektrische bezorgauto’s met zonnepanelen worden uitgerust.

    ‘Picnic bezorgt de boodschappen al vanaf de eerste dag volledig elektrisch, zodat we in de straten waar we bezorgen geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaken’, stelt Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic en bedenker van Picnic Solar. ‘We zijn continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden in energievoorziening en willen zo slim mogelijk omgaan met laadinfrastructuur en energie uit het publieke net. Met onze oplossing kunnen we het energieverbruik verlagen en hebben we juist in de zonnige, warme perioden van het jaar toegang tot extra energie. Daarmee kunnen we niet alleen extra bezorgingen doen, maar ook de boodschappen voor onze klanten optimaal gekoeld aan de deur bezorgen. De batterij van een Picnic-autootje kan 12 kilowattuur opslaan. Op een zonnige dag brengen de zonnepanelen zo’n 3,5 kilowattuur op. Dat betekent dat één wagentje uitgerust met een zonnepaneel op het dak tot wel 25 extra bezorgingen kan doen. Een enorme winst.’

    Picnic Solar wordt tot stand gebracht in samenwerking met Wattlab, een ontwikkelaar van toepassingen van zonne-energie. Wattlab ondersteunt Picnic met het installeren en verder optimaliseren van de zonnepanelen.

    In Rotterdam en Zaandam doet de online supermarkt al een pilot met een smart grid waarbij vraag en aanbod van stroom optimaal op elkaar afgestemd worden. Het is de grootste proef ooit in Europa waarbij elektrische bezorgwagentjes van Picnic worden uitgerust met slimme technologie waarmee zowel energie kan worden opgeslagen wanneer deze goedkoop en duurzaam voorradig is, alsook weer kan worden afgegeven als hier behoefte aan is. Picnic ontwikkelt hiervoor samen met technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE en Dexter Energy Services een netwerk dat bestaat uit zonnepanelen, (stationaire) batterijen voor opslag van energie in de distributiecentra en bi-directionele laadtechnologie in de elektrische bezorgauto’s.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.202)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (506)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (195)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.443)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated
  • Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • Future of Charging Symposium: Who’s in charge?
  • Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory
  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Links

    Milieunet op..