google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Portugese CaetanoBus In Nederland: Elektrische e.City Gold En Waterstofbus H2.City Gold

Geschreven op 1-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Portugese CaetanoBus betreedt de Nederlandse bussenmarkt onder de vlag van Toyota en met Louwman Group als Nederlandse agent. Caetano kiest, naast batterij-elektrisch, nadrukkelijk voor waterstof. “Wat ons betreft is het én én. De tijd is rijp voor waterstof”, vertelt Frank Versteege, manager Operations bij Louwman Group.

Louwman Group is de eerste nationale distributie- en servicepartner in Europa van de gerenommeerde Portugese busfabrikant CaetanoBus. Het eerste tastbare gevolg van deze samenwerking is het op de Nederlandse markt brengen van de batterij-elektrische stadsbus e.City Gold en waterstof-elektrische stadsbus H2.City Gold. Hiermee profileert Louwman Group zich nog nadrukkelijker als innovatiepartner voor nieuwe mobiliteitsdiensten en technologieën met zero emission.

De distributie en service van de batterij- en waterstof-elektrische Caetano bussen co?branded met Toyota op de Nederlandse markt is een logische stap voor Louwman Group die ‘toonaangevend in mobiliteit’ als haar visie ziet. Deze nieuwe activiteit is een logisch gevolg van de zero emissie en waterstof ambities van Louwman Group, Toyota en Caetano en is de eerste stap van Toyota voor het verder uitrollen van haar Toyota brandstofcel technologie samen met partners naar andere vormen van mobiliteit.

Dat de relatief kleine Portugese bussenbouwer in Nederland terechtkwam, verbaast Versteege niet. “Nederland loopt voorop in Europa, dus dachten ze: ‘If you can make it there, you can make it anywhere’.” Aanvankelijk kwam Caetano met een batterijbus onder eigen naam op de markt: de e.City.gold met een batterijpakket van maximaal 420 kW en een omloop van maximaal 300 km. “Dat is goed voor korte afstanden in het stadvervoer, maar voor zwaardere streeklijnen met langere omlopen werkt waterstof beter. Het is wat ons betreft én én.”

Omdat Caetano al decennia voertuigfabrikant is voor Toyota en Louwman al jaren Toyota-importeur, werd dat bedrijf de Nederlandse agent. En de drie bedrijven geloven heilig in waterstofproductie. “Toyota wil marktleider worden met brandstofceltechnologie”, stelt Versteege. Zo rijdt de Toyota Mirai personenauto al jaren op waterstof. “Door waterstofproductie op te schalen en uit te rollen over meerdere vervoerwijzen, wil Toyota een totaalaanbod kunnen leveren.” Daarom produceert Caetano sinds 2019 een waterstofbus, die sinds juli 2021 van het Toyota-logo is voorzien. Een waterstoftouringcar, -streekbus en gelede 18-meterbus moeten in 2023 en 2024 op de markt komen.

Op 9 juli 2021 maakte Toyota bekend dat op de emissievrije bussen van CaetanoBus voortaan ook de naam van Toyota te vinden is. Op de neus prijkt het bekende Toyota logo. Deze co-branding moet de marktpositie van de Caetano bussen op de Europese markt waaronder Nederland verder versterken. De batterij elektrische e.City Gold kan worden uitgerust met een 420kW batterij met een range tot 300 kilometer. De waterstof-elektrische H2.City Gold is uitgerust met brandstofceltechnologie van de Toyota Mirai, heeft een actieradius van minimaal 400 kilometer en kan in minder dan negen minuten volgetankt worden. Op termijn volgen ook class 2 streekbussen en touringcars van Caetano met Toyota brandstofceltechnologie.

Wanneer de eerste Caetano-waterstofbussen in Nederland rijden is nu nog lastig te voorspellen, zegt Versteege. “Maar de nieuwe brandstofcel van Toyota komt eind 2022, de streekbus in 2023 en de gelede bus en de touringcar in 2024.

“In Nederland worden de komende jaren nog zo’n 4000 dieselbussen vervangen en concessies worden steeds groter. Vervoerders nemen een risico door afhankelijk te zijn van één leverancier, dus dan zijn meerdere fabrikanten nodig. Batterij en waterstof hebben beiden bestaansrecht, afhankelijk van de situatie en omstandigheden waarin ze worden ingezet. Wat wel duidelijk is dat de tijd nu rijp voor een next step. Dat is waterstof.”

Zie ook: De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Meer Dan 1.000 Elektrische Bussen in Nederland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.739)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.741)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Netto Positief: Hoe Moedige Bedrijven Excelleren Door Meer Te Geven Dan Te Nemen by Paul Polman
  • Links

    Milieunet op..