google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Overslag Terminal Alpherium in Alphen aan den Rijn: Honderdduizend Containers per Boot

Geschreven op 11-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

AlpheriumZo, het heeft even geduurd, zeg maar een jaar of vijftien, maar nu is het dan toch zover. In Alphen aan den Rijn is het ‘Alpherium’, de grootste inland containerterminal van Nederland, officieel geopend.

Heineken vervoert voortaan zijn exportbier vanaf Zoeterwoude alleen nog maar per binnenvaartschip naar de haven van Rotterdam.

De komst van de containerterminal zorgt jaarlijks voor een vermindering van honderdduizend vrachtautobewegingen. Door de keuze van Heineken voor het water komt er meer ruimte op de drukke snelwegen in de Randstad en dan met name de A4, A13, A15 en A20. Een binnenvaartschip is bovendien ongeveerd drie maal energie-efficiënter dan een vrachtauto die hetzelfde vervoert. Vanaf de opening verdwijnen er zes miljoen vrachtwagenkilometers op de Nederlandse snelwegen en dat levert Heineken ook nog eens een CO2-uitstoot reductie op van 35 procent.

In het kielzog van Heineken hebben voor de import retailers als Zeeman, Intertoys, Blokker en Marskramer aangegeven dat ze ook gebruik willen maken van Alpherium, zodat er geen lege containers vanuit de haven van Rotterdam retour komen. Bron: Logistiek

Mooi hoor en het zou natuurlijk nog veel mooier zijn als er voor dat transport over water gebruik zou worden gemaakt van 100% elektrische vrachtboten, opgeladen met echt duurzame energie. Dat lijkt mij in elk geval de logische vervolgstap.

De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Mokum Mariteam: Vracht door de Gracht met de City Supplier

5 Reacties

  1. A.W.A.P. Bouman zegt:

    24 juni 2011 om 11:07 | Permalink

    Het is allemaal interessant om te zien . Een ding is echter zeer vreemd: bijna elke dag fiets ik langs de Gouwe en zelfs overdag branden op het terrein aan de kant van het kantoorgebouw lampen op lange masten. Dit is echt een verkwisting. Er bestaan tijdklokken en schemerschakelaars.

  2. A.W.A.P. Bouman zegt:

    26 juni 2011 om 12:21 | Permalink

    we schrijven zaterdag 25 juni, 16.55 uur, op klaarlichte dag dus. Op het terrein branden minstens 10 grote lantaarns!!!
    Andermaal: een grote verspilling!

    Groetend,

    A.W.A.P. Bouman

  3. A.W.A.P. Bouman zegt:

    1 juli 2011 om 14:26 | Permalink

    We schrijven nu vrijdag 30 juni, 14.30 uur. Dinsdag jl waren ze uit, woensdag brandden ze weer, donderdag waren ze uit, en vandaag branden ze weer: ik heb het (weer) over de nutteloos brandende lampen op het terrein. Alle waarnemingen zijn gedaan tussen 11.00 en 17.00 uur, op klaarlichte dag dus.

    Als u het dan toch over het milieu hebt: doe dan geen lampen aan op klaarlichte dag!

    Als atijd, groetend,

    A.W.A.P. Bouman

  4. T. Pont zegt:

    27 september 2011 om 13:25 | Permalink

    Heb alleen commentaar op de laatste twee regels. Wie zegt dat elektrisch duurzamer is dan verbrandingsmotoren? Energie is energie ;)

  5. A.W.A.P. Bouman zegt:

    27 september 2011 om 14:44 | Permalink

    Mijn commentaaar op de overdag brandende lampen heeft gewerkt. Nog steeds fiets ik elke dag langs de terminal, er brandt al wekenlang geen enkele lamp meer overdag. Een voordeel van electrische aandrijving is het rendement, dat veel hoger ligt dan bij motoren met inwendige verbranding. Problemen: voor het opwekken van electrische energie is warmte nodig en electrische energie opslaan in batterijen is een kostbare zaak, de batterijen wegen erg veel en de levensduur moet nog sterk verbeterd worden.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.384)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (141)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationsplein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..