Anders Bekeken

Netwerk Van Laadpalen Voor Elektrische Auto’s in Brussel by PitPoint

Geschreven op 12-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Brusselse regering heeft de concessie voor het plaatsen en uitbaten van een netwerk van laadpalen voor elektrische wagens in de openbare ruimte toegekend aan de Nederlandse operator PitPoint.

PitPoint is al sinds 2015 actief in België (Gent, Antwerpen, …) en beheert op dit ogenblik meer dan duizend publieke laadpunten in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.

Het Brusselse netwerk zal bestaan uit drie luiken, met als eerste de installatie van een basisnetwerk. Dit basisnetwerk bestaat uit 50 tot 100 laadpalen, wat neerkomt op ongeveer één laadpaal per km2. De bepaling van de locaties gebeurt door het gewest in overleg met de gemeenten, zodat er een goede spreiding is van de laadpalen over het volledige gewest.

Een tweede luik omvat de installatie van laadpalen op vraag van de burger. Personen, autodeelbedrijven of taxidiensten die over elektrische wagens beschikken, niet de mogelijkheid hebben om op te laden op eigen terrein en geen publiek laadpunt ter beschikking hebben in de omgeving (250 m) zullen een laadpaal kunnen aanvragen.

Het derde luik is de installatie van extra laadpunten op drukbezochte plaatsen. Dit luik zorgt ervoor dat het aantal laadpalen kan worden verhoogd op plaatsen waar de capaciteit niet voldoende is voor de vraag.

Het basisnetwerk elektrische laadpalen zal worden geïnstalleerd in de loop van 2019 en 2020 (afhankelijk van het verkrijgen van de vergunningen). De concessie loopt tot eind 2028. Concessiehouder PitPoint neemt alle kosten voor de installatie en het onderhoud van de infrastructuur voor zijn rekening tijdens de volledige duur van de concessie.

Het model laadpaal dat door de concessiehouder werd voorgeteld, garandeert het gebruik voor alle types elektrische wagens. Elke laadpaal zal twee laadpunten hebben, hierdoor kunnen twee wagens op hetzelfde ogenblik opgeladen worden aan de paal. Het elektrische vermogen van een laadpaal bedraagt 22 kW, ofwel 11 kW per laadpunt.

Gebruikers kunnen zich registreren via een platform en applicatie of occasioneel gebruik maken van het systeem, zonder zich op voorhand te registreren. Ook voor de occasionele gebruikers werd het proces zo eenvoudig mogelijk gehouden.

Bij elke laadpaal worden twee parkeerplaatsen voorzien, één per laadpunt. Tijdens het laden zelf is het parkeren op deze plaatsen gratis. Na de laadbeurt zal een rotatiebedrag worden aangerekend per 15 minuten. Zo worden gebruikers aangemoedigd de plaatsen vrij te maken voor nieuwe laadbeurten.

Zie ook: 20.000 Laadpunten Voor Elektrische Auto’s In Noord-Holland, Flevoland En Utrecht by Pitpoint

2 Reacties

  1. G.J. zegt:

    13 augustus 2018 om 18:32 | Permalink

    Ik kan mij niet voorstellen dat het echt wat wordt met die lastige techniek van de elektrische auto. Veel te veel koper, veel te veel vuile accu’s, veel te veel laadpunten en veel te lang wachten voor ‘een tankje vol’. En hoe schoon zal het nou nóg zijn…? En kan het net het allemaal leveren??

    Ik zou het met waterstof proberen. Kan je tanken als met LPG of met vloeibare brandstof en het geeft héél wat minder overhead (lees overlast in alle opzichten..)

  2. Erik van Erne zegt:

    13 augustus 2018 om 19:22 | Permalink

    @G.J.

    Elektrisch rijden met een waterstof brandstofcel heeft goede mogelijkheden, mits de waterstof duurzaam wordt geproduceerd. De zogenoemde groene waterstof.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..