Anders Bekeken

Nederlands Vrachtschip MV Ankie Met Windhulp Zeilsysteem Ventifoil by eConowind

Geschreven op 29-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Nederlandse vrachtschip MV Ankie (3.600 dwt) van Van Dam Shipping heeft haar eerste vaart gemaakt met behulp van het zeilsysteem Ventifoil van eConowind.

Het vrachtschip voer vanuit Delfzijl naar Hamburg en Noorwegen en vervolgens terug naar Rotterdam.

De Vliegende Hollander – Wind-Assist Propulsion: van Dam Shipping installeert nieuwste Ventifoil-systeem van eConowind.

Jan van Dam Shipping heeft een contract getekend voor de installatie van een door eConowind geleverd windondersteund voortstuwingssysteem op hun 3.600 DWT algemene vrachtschip MV Ankie. Het in Spijk, Nederland gevestigde bedrijf zal het Ventifoil-systeem eind 2019 in ontvangst nemen.

Voor eConowind BV, gevestigd in Groningen, is dit de eerste commerciële bestelling van hun Ventifoil-systeem dat eerder dit jaar met succes zeetestproeven heeft voltooid. Het windhulpsysteem werd in de afgelopen drie jaar ontwikkeld, ondersteund door een door de EU gesteunde subsidie ??en deze eerste installatie betekent een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf om zijn technologie naar een scheepvaartmarkt te brengen die graag geloofwaardige oplossingen voor koolstofarme koolwaterstoffen wil inzetten.

“We zijn op zoek naar ‘Econology’ voor de scheepvaart: goed voor Ecology, maar moet ook zuinig zijn. Na enkele jaren van ontwikkeling en testen zijn we erg blij om deze volgende grote stap te zetten: een eerste commerciële installatie die aantoont dat energiebesparing en uitstoot tegelijkertijd geld kunnen besparen. We zijn ervan overtuigd dat zo’n innovatief bedrijf als van Dam Shipping erin slaagt het maximale uit het systeem te halen en we zijn erg enthousiast om de resultaten in de komende maanden te delen. ” verklaarde Frank Nieuwenhuis, CEO van eConowind.

De modulaire Ventifoil-eenheden hebben de vorm van een niet-roterende vleugel met ventilatieopeningen en een interne ventilator die grenslaagaanzuiging gebruiken voor maximaal effect. Deze installatie zal twee vleugels van 10 meter hebben, samen met twee verlengingen van zes meter die een aanzienlijke kracht zullen genereren waardoor het schip het motorvermogen kan verminderen en dus energie kan besparen.

‘We verwachten een verlaging van de brandstofkosten over een periode van ca. drie jaar zullen de kosten van het systeem evenaren en zo onze droom vervullen om de wind weer te gebruiken in de moderne scheepvaart, die al 40 jaar in de maak is. ‘ verklaarde een opgetogen Jan van Dam, eigenaar van van Dam Shipping

Van Dam Shipping zal deelnemen aan het verder testen van het concept in het nieuwe EU Interreg-gesteunde Wind-Assist Ship Propulsion (WASP) onderzoeksprogramma, dat vanaf oktober het praktische gebruik van windondersteunde systemen in dagelijks gebruik zal bestuderen, evenals de daadwerkelijke besparingen over een langere periode.

Zowel eConowind als van Dam Shipping zijn ervan overtuigd dat de Ventifoils aanzienlijke besparingen zullen opleveren en dus een belangrijke oplossing zijn om de scheepvaart te helpen de IMO-doelstellingen voor koolstofvrij maken voor 2030 en 2050 te bereiken.

Zie ook: Renault Partners With NEOLINE: Cargo Sailing Ships To Cut Emissions On Trans-Atlantic RoutesThe NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels Aangekomen op Aruba – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..