Nederlands Vrachtschip MV Ankie Met Windhulp Zeilsysteem Ventifoil by eConowind
Geschreven op 29-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVHet Nederlandse vrachtschip MV Ankie (3.600 dwt) van Van Dam Shipping heeft haar eerste vaart gemaakt met behulp van het zeilsysteem Ventifoil van eConowind.
Het vrachtschip voer vanuit Delfzijl naar Hamburg en Noorwegen en vervolgens terug naar Rotterdam.
De Vliegende Hollander – Wind-Assist Propulsion: van Dam Shipping installeert nieuwste Ventifoil-systeem van eConowind.
Jan van Dam Shipping heeft een contract getekend voor de installatie van een door eConowind geleverd windondersteund voortstuwingssysteem op hun 3.600 DWT algemene vrachtschip MV Ankie. Het in Spijk, Nederland gevestigde bedrijf zal het Ventifoil-systeem eind 2019 in ontvangst nemen.
Voor eConowind BV, gevestigd in Groningen, is dit de eerste commerciële bestelling van hun Ventifoil-systeem dat eerder dit jaar met succes zeetestproeven heeft voltooid. Het windhulpsysteem werd in de afgelopen drie jaar ontwikkeld, ondersteund door een door de EU gesteunde subsidie ??en deze eerste installatie betekent een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf om zijn technologie naar een scheepvaartmarkt te brengen die graag geloofwaardige oplossingen voor koolstofarme koolwaterstoffen wil inzetten.
“We zijn op zoek naar ‘Econology’ voor de scheepvaart: goed voor Ecology, maar moet ook zuinig zijn. Na enkele jaren van ontwikkeling en testen zijn we erg blij om deze volgende grote stap te zetten: een eerste commerciële installatie die aantoont dat energiebesparing en uitstoot tegelijkertijd geld kunnen besparen. We zijn ervan overtuigd dat zo’n innovatief bedrijf als van Dam Shipping erin slaagt het maximale uit het systeem te halen en we zijn erg enthousiast om de resultaten in de komende maanden te delen. ” verklaarde Frank Nieuwenhuis, CEO van eConowind.
De modulaire Ventifoil-eenheden hebben de vorm van een niet-roterende vleugel met ventilatieopeningen en een interne ventilator die grenslaagaanzuiging gebruiken voor maximaal effect. Deze installatie zal twee vleugels van 10 meter hebben, samen met twee verlengingen van zes meter die een aanzienlijke kracht zullen genereren waardoor het schip het motorvermogen kan verminderen en dus energie kan besparen.
‘We verwachten een verlaging van de brandstofkosten over een periode van ca. drie jaar zullen de kosten van het systeem evenaren en zo onze droom vervullen om de wind weer te gebruiken in de moderne scheepvaart, die al 40 jaar in de maak is. ‘ verklaarde een opgetogen Jan van Dam, eigenaar van van Dam Shipping
Van Dam Shipping zal deelnemen aan het verder testen van het concept in het nieuwe EU Interreg-gesteunde Wind-Assist Ship Propulsion (WASP) onderzoeksprogramma, dat vanaf oktober het praktische gebruik van windondersteunde systemen in dagelijks gebruik zal bestuderen, evenals de daadwerkelijke besparingen over een langere periode.
Zowel eConowind als van Dam Shipping zijn ervan overtuigd dat de Ventifoils aanzienlijke besparingen zullen opleveren en dus een belangrijke oplossing zijn om de scheepvaart te helpen de IMO-doelstellingen voor koolstofvrij maken voor 2030 en 2050 te bereiken.
Zie ook: Renault Partners With NEOLINE: Cargo Sailing Ships To Cut Emissions On Trans-Atlantic Routes – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels Aangekomen op Aruba – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – Frisian Sea Containership Met 2 eConowind VentiFoil Zeilen by Boomsma Shipping En eConowind