Anders Bekeken

Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Aan ambitie geen gebrek. Na het Nationaal Fietsplan is het nu tijd voor wat ik het Interationaal Treinplan zou willen noemen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gaat zich de komende jaren inspannen om ruim 2 miljoen passagiers op korte Europese bestemmingen, uit het vliegtuig in de trein te krijgen.

Daarbij is haar ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa. In een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) wordt beschreven hoe deze ambitie het beste kan worden gerealiseerd.

De reiziger wil snel, comfortabel en voordelig kunnen reizen binnen Europa. Het KiM heeft daarbij voorgerekend, hoe deze variabelen bijdragen aan de potentiele overstap van de reiziger uit het vliegtuig in de trein. Daaruit komt naar voren dat op de trajecten van en naar Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt en Düsseldorf de grootse kansen liggen om die overstap te maken.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Meer mensen in de trein is winst voor het milieu, goed voor onze economie en betekent minder drukte op de wegen en vliegvelden. Duurzaamheid wordt steeds breder gedragen binnen onze samenleving en deze stevige ambitie past daarbij. Je merkt ook dat de maatschappij daarin verandert. Er zit energie in deze agenda.”

Wanneer alle maatregelen uit het rapport tot uitvoering worden gebracht in de komende jaren, betekent dit potentieel dat vijftienduizend korte vluchten binnen Europa kunnen worden verminderd. Om barrières tussen het combineren van vlieg- en treinreis te verminderen is daarbij goede samenwerking tussen trein-, vliegmaatschappijen en luchthavens nodig. Ook op het Europese speelveld is meer samenwerking gewenst, momenteel worden de mogelijkheden bekeken om hierover een Europese spoortop te organiseren.

De internationale (hogesnelheids)trein kan in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen (tot 800 km) van en naar Schiphol. Vooral tussen Nederland en Londen kan het spoor een goed alternatief bieden door kortere reistijden en meer dagelijkse reismogelijkheden.

De trein kan jaarlijks zelfs 3,7 miljoen vliegreizen vervangen door beter transfervervoer en 20% goedkopere treinkaartjes. Deze twee scenario’s komen neer op 12.000 tot 25.000 minder vluchten van en naar Schiphol in 2030. Ten opzichte van het huidige plafond van 500.000 vluchten op Schiphol komt dit neer op een reductie van 2,5 tot 5,0 procent. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor dat voor het ministerie van IenW (directies Luchtvaart & Openbaar Vervoer en Spoor) is uitgevoerd. Het onderzoek focust op de verbetermogelijkheden op het spoor en gaat niet over mogelijke maatregelen binnen de luchtvaart.

Overige conclusies uit het onderzoek zijn: In het minimale scenario kunnen in 2030 ongeveer 1,9 miljoen vliegreizen (12.000 vluchten) door de trein worden vervangen. Dan gaan we uit van reistijdverkortingen op het spoor die tot 2030 redelijkerwijs zijn te realiseren en van een toename van het aantal dagelijkse reismogelijkheden.

Ongeveer 37 procent van alle vliegreizen naar en van de onderzochte bestemmingen betreft transfervervoer. Deze passagiers stappen op de luchthaven over van bijvoorbeeld een intercontinentale vlucht naar een vlucht binnen Europa. Substitutie van dit deel van een gecombineerde vliegreis naar het spoor wordt nu meestal belemmerd door allerlei ongemakken als het ontbreken van internationale treinverbindingen met de luchthaven. Ook is er geen geïntegreerde bagage-afhandeling en zijn er vaak aparte tickets nodig voor vliegtuig en trein.

In het maximale scenario kan de substitutie naar het spoor toenemen tot 3,7 miljoen reizen (25.000 vluchten) per jaar, wanneer de ongemakken voor reizigers in het transfervervoer zijn opgeheven. Bovendien gaat in dit scenario de prijs van het treinkaartje 20% naar beneden dankzij een grotere efficiëntie van het internationale spoorvervoer.

Bij reisafstanden tot maximaal 800 kilometer blijkt de trein nog met het vliegtuig te kunnen concurreren. Daarboven is het reistijdverschil te groot, ook als voor- en natransport en wachttijden op de luchthaven worden meegerekend.

Van de belangrijkste bestemmingen binnen deze straal trekken de Londense luchthavens samen veruit de meeste vliegpassagiers: in 2030 ongeveer 6,3 miljoen. Dat is vier tot zes maal meer dan andere belangrijke bestemmingen als Parijs, Kopenhagen, München, Berlijn en Frankfurt.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    25 juni 2018 om 15:49 | Permalink

    Groei passagiers op Nederlandse luchthavens zet door

    In het eerste kwartaal van 2018 reisden bijna 16,8 miljoen passagiers per vliegtuig van en naar Nederland. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2017 steeg het aantal passagiers op de luchthavens met 8,2 procent. Deze groei is voornamelijk te danken aan Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Luchtvaart.

    Schiphol verwelkomde in het eerste kwartaal 15,2 miljoen passagiers, een stijging van 8,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, liet een nog grotere stijging zien van het aantal aangekomen en vertrokken passagiers. In het eerste kwartaal van 2018 reisden ruim 1,2 miljoen passagiers via deze luchthaven, 11,6 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal passagiers op intercontinentale vluchten groeide op deze luchthaven het sterkst, met ruim 48 procent. Het gaat hier echter slechts om 4,4 procent van alle reizigers. Het aantal reizigers dat van of naar andere Europese bestemmingen vloog, nam met 10,4 procent toe.

    Groningen Airport Eelde realiseerde de grootste relatieve groei van het aantal passagiers van alle luchthavens. De luchthaven zag 13,5 procent meer reizigers aankomen en vertrekken in het eerste kwartaal van 2018. Deze stijging wordt veroorzaakt door een groei van het aantal passagiers dat met chartervluchten vliegt. Groningen is echter een betrekkelijk kleine luchthaven. Het aandeel passagiers dat via deze luchthaven reist, bedraagt slechts 0,2 procent van het totale aantal reizigers op Nederlandse luchthavens.

    De hoeveelheid vracht op de Nederlandse luchthavens is in het eerste kwartaal van 2018 gestegen met 1,3 procent tot 442 duizend ton. Deze groei komt volledig op het conto van Maastricht Aachen Airport. Op deze luchthaven werd in deze periode 30 duizend ton vrachtvolume afgehandeld, bijna een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Maastricht verwerkte voornamelijk meer vracht met intercontinentale herkomst of bestemming. Deze hoeveelheid was 4,5 keer zo groot als in het eerste kwartaal van 2017. Op Schiphol, waar 93 procent van alle vracht werd verwerkt, daalde de omvang van de overslag met ruim 2 procent.

  2. Erik van Erne zegt:

    6 februari 2019 om 13:39 | Permalink

    Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040: Elke 10 minuten Een Trein Tussen Negen Grote Steden In 2040

    In 2040 moet tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein rijden. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeterd worden, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

    Vandaag komt de staatssecretaris met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het OV over twintig jaar beter te laten aansluiten op de vraag van reizigers.

    Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger dan nu. Het stimuleren van reizen met de trein in plaats van met de auto moet de uitstoot van CO2 beperken. Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle.

    ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie aan de krant weten dat het wat hem betreft nog een “tandje ambitieuzer” mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

    Hoeveel het uitvoeren van de plannen gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor moeten de ideeën nog verder worden uitgewerkt.
    Maar volgens Van Veldhoven is al wel duidelijk dat de plannen meer kosten dan wat mogelijk is binnen het huidig regeerakkoord.

  3. Erik van Erne zegt:

    10 oktober 2019 om 15:45 | Permalink

    De Internationale Nachttrein Komt Terug Naar Nederland

    Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam, München en Wenen.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de komende jaren meer reizigers binnen Europa verleiden om de trein te kiezen. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.”

    De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.

    NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.

    Volgens NS-directeur Roger van Boxtel biedt de nachttrein een duurzaam alternatief voor het vliegtuig. “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze”, zegt hij.

    Het is de bedoeling dat de trein aan het begin van de avond vertrekt uit Amsterdam en ‘s ochtends aankomt in Wenen. De reis duurt zo’n veertien uur. De trein zal bestaan uit zit-, lig- en slaapwagons. Ook komen er luxe coupés met privébadkamers. De prijzen variëren van 29 euro voor een zitplaats tot 89 euro voor een slaapplaats.

    De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen.

    De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.164)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.668)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.382)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Wim Hof Ice Challenge Fundraiser: Bring the Elephant Home by Wim Hof
  • Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Links

    Milieunet op..