Anders Bekeken

Milieuzone Maastricht Vanaf 2019: Milieuvignet Voor Oude Diesels en Benzine Auto’s

Geschreven op 14-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

milieuzone2.JPGOok Maastricht krijgt vanaf 2019 een milieuzone. De gemeente wil vanaf volgend jaar als eerste in Nederland een milieuvignet naar Duits voorbeeld invoeren.

De invoering van een milieuzone in Maastricht moet niet alleen betrekking hebben op de binnenstad. 

Ook in de omliggende wijken waar betaald parkeren geldt, en waar dus toch al wordt gehandhaafd, moet het Duitse milieuvignet ervoor gaan zorgen dat zwaar vervuilende auto’s en vrachtauto’s worden geweerd. 

Diesels van voor 2006 en benzinemotoren van voor 1990 komen vanaf 2019 zonder milieuvignet de binnenstad niet meer in. De regeling geldt voor auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens.

Ook wordt bekeken hoe vervuilende brommers en motoren uit de binnenstad geweerd kunnen worden.

Maastricht wil het bestaande Duitse vignet, dat veel Limburgers vanwege de grensligging al op hun voorruit hebben, ook voor de stad invoeren, aldus wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks). Het vignet is al verplicht in zeventig steden in Duitsland. Daarbij aansluiten is volgens Krabbendam de makkelijkste oplossing.

Zie ook: Milieuzone in Arnhem Per 1 Januari 2019: Oude Dieselauto’s Mogen Centrum Niet Meer In – Milieuzone Amsterdam Geopend: Drie Nieuwe Milieuzones Per 1 Januari 2018 – Milieuzone in Utrecht Eindelijk Goedgekeurd – Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum – Umweltplakette Duitsland verplicht in Umweltzonen – Koning Willem-Alexander Opent De Groene Loper in Maastricht: De Groene Loper Run 2018

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    8 april 2018 om 15:26 | Permalink

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat Gaat Aan de Slag met Uniformeren Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een kamerbief laten weten met gemeenten om de tafel te gaan zitten om de lappendeken van milieuregimes te uniformeren.

    Het is al sinds jaar en dag een ergernis van bedrijven die met eigen voertuigen hun winkels in binnensteden bevoorraden. De lappendeken aan lokale regels maakt van iedere rit een administratieve nachtmerrie. Naast verschillende gewichts-, lengte- en hoogte beperkingen hebben steeds meer gemeenten nu ook milieuzones ingevoerd. Als er verschillen in die lokale regimes zitten, wordt het echt onwerkbaar.

    Het instellen van milieuzones is een bevoegdheid van gemeenten. De staatssecretaris kan dus wel pleiten voor het uniformeren van milieuzones, maar die uniformiteit vooralsnog niet afdwingen. Evofenedex is van mening dat voor de invoering van milieuzones voor vracht- en bestelverkeer, gemeenten zich dienen te conformeren aan de afspraken uit het landelijk convenant vrachtverkeer. Daarbij is de lijn voor vrachtauto’s dat zij vanaf 2022 alleen nog maar met een Euro 6 motor de stad in mogen. Voor bestelauto’s is de landelijke lijn om in 2025 de bevoorrading emmissievrij te doen.

  2. Erik van Erne zegt:

    27 juni 2018 om 12:04 | Permalink

    Beperking Milieuzones Tot Twee Verschillende Soorten Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de milieuzones beperken tot twee soorten. De plannen hiervoor worden binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd.

    Eerder al liet de staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten af te willen van de wildgroei aan milieuzones. Tot nu toe stelt elke stad een milieuzone op naar eigen goeddunken, wat tot een lappendeken aan regels leidt.

    In de visie van Van Veldhoven zijn er in de toekomst nog maar twee soorten milieuzones: eentje waarin dieselauto’s, inclusies bestelauto’s, van voor 2006 de stad niet meer in mogen en een wat mildere variant waar de ouderdomsgrens op 2001 wordt gesteld. Daarbij zou de Euro 2 norm (ouder dan 2001) of de Euro 3 norm (ouder dan 2006) worden gehanteerd.

    De verwachting is overigens dat de nieuwe regels voor milieuzones in Nederland niet eerder dan in 2020 kunnen worden ingevoerd.

  3. Erik van Erne zegt:

    3 juli 2018 om 17:17 | Permalink

    Milieuzones: Twee Varianten voor Diesels vanaf 2020

    Bezitters van een personenauto die rijdt op diesel, kunnen op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone in Nederland. Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren.

    Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones. Bovendien besluit iedere gemeente zelf of er een milieuzone wordt ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

    Van Veldhoven: “Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar. Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.”

    Ook voor het vrachtverkeer komen eenduidige borden en de mogelijkheid vanaf 2025 om in binnensteden een zero emissie zone mogelijk te maken. Op die manier wordt invulling gegeven aan de afspraken in de Green Deal Zero emissie stadslogistiek.

    De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap vooruit. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht. Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het Regeerakkoord van kabinet Rutte III.

  4. Erik van Erne zegt:

    17 april 2019 om 11:21 | Permalink

    Kabinet Akkoord Met Twee Varianten Milieuzones In Nederlandse Steden

    Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone.

    Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren.

    Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Het kabinet heeft dit voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven goedgekeurd.

    Er komt een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist. Het voorstel gaat nu ter goedkeuring naar de Eerste en Tweede Kamer gezonden.

    Steeds meer Nederlandse gemeenten stellen een milieuzone in. De regels kunnen verschillen per gemeente. Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto’s van 15 dan wel 20 jaar weren, en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op, omdat auto’s de komende jaren steeds schoner worden. Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om de luchtkwaliteit te blijven verbeteren.

    In deze steden geldt een milieuzone: Amsterdam, Arnhem, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. In de volgende steden gelden de milieuzones tot nu toe alleen voor vrachtwagens en soms bussen: Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk en Tilburg.

    Zie ook: Weinig Ambitie Voor Duurzame Mobiliteit In Collegeakkoorden by Natuur & MilieuTransport en Logistiek Nederland (TLN): Alleen Nog Elektrisch Transport in Binnensteden in 2025

  5. Erik van Erne zegt:

    14 november 2019 om 14:51 | Permalink

    Milieuzones In Nederland Definitief Versimpeld: Twee Soorten Milieuzones Vanaf 2020

    Het nieuwe versimpelde milieuzonebeleid is definitief. Per 1 januari 2020 hebben gemeenten alleen nog de keuze uit twee opties voor een milieuzone voor diesel personen- en bestelauto’s. Daarnaast wordt per 2022 de huidige milieuzone voor vrachtauto’s aangescherpt naar Euro VI.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de nieuwe regels officieel gepubliceerd.

    Vanaf 2020 gelden er nog maar twee verschillende soorten milieuzones. In de zogenoemde ‘gele variant’ mogen bestel- en personenauto’s met een dieselmotor, gebouwd voor 2001, de milieuzone niet meer in. In de strengere ‘groene variant’ mogen alleen dieselauto’s die gebouwd zijn na 2006 de zone inrijden. Voor het zwaardere vrachtverkeer worden de regels per 2022 aangescherpt. Waar nu nog Euro IV voertuigen zijn toegestaan, is dat vanaf dan alleen nog maar Euro VI.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.169)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.310)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.404)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.673)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (746)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.393)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service
  • Twee Waterstofbussen Voor Syntus Gelderland by Keolis
  • Keolis Bestelt 259 Elektrische Bussen Voor Apeldoorn, Lelystad en Zwolle by BYD
  • De Ereprijs 2020: Provincie Overijssel Initieert Groene Ondernemersprijs
  • The European EV Charging Summit 2020 In Rotterdam: Driving Into A Cleaner Future by ACI
  • Appelsientje Stapt Over Op Biobased Verpakkingen Met Duurzame Biobased Dop by Riedel
  • OP Oost 2020: Europees Geld Voor Drie Innovatieve Energieprojecten In Overijssel En Gelderland
  • Spectaculaire Groei Zonnepanelen In Rotterdam: Van 101.000 Naar 144.600 Zonnepanelen
  • Grootste Deel Ecosystemen In Nederlandse Natura 2000 Gebieden Is In Slechte Staat
  • The Ugly Truth Of Fast Fashion: Patriot Act by Hasan Minhaj
  • BP Greenwash In New Misleading Ad Campaign: The Whole Truth In Two Minutes by Client Earth
  • European Parliament: Climate Change Should Be Parliament’s First Priority According To Citizens
  • The Amazon Rainforest: 8 Million Hectares Gone in 2019 After Fires by Amazon Watch
  • Gebruik E-Fiets In Nederland Flink Toegenomen: Effecten Op Andere Vervoerwijzen by KiM
  • Lidl XXL Distributiecentrum Nunner Logistics Krijgt Krachtigste Zonnedak Van Europa by Ecorus
  • De Elektrische Brommer Brekr Model B Uit De Achterhoek by Brekr
  • Windpark Markbygden: Europa’s Grootste Onshore Windpark In Zweden
  • The Art Of Green Thinking: Duurzaamheid In Het MBO – De SustainaBul MBO
  • Video Explainer Awesome Oceans
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet
  • Links

    Milieunet op..