Marijke Vos Wil Elektrische Rondvaartboten in Amsterdam
Geschreven op 21-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Amsterdamse milieuwethouder Marijke Vos van GroenLinks verwacht dat in 2020 veertigduizend auto’s zich elektrisch door de hoofdstad voortbewegen.
Twintig jaar later zal het hoofdstedelijke verkeer honderd procent elektrisch zijn. In haar plan voor elektrisch vervoer zegt Marijke Vos dat ook de rondvaartboten van Mokum eraan moeten geloven een elektrische aandrijving krijgen.
De ambitie van Amsterdam is dat er al in 2015 tienduizend elektrische auto’s in de hoofdstad rondrijden. Hiertoe behoren, naast het gemeentelijke wagenpark van tweeduizend voertuigen, ook honderden elektrische taxi’s, bestelauto’s en vrachtauto’s. Bron: ZERAuto
Dat de ambities van Amsterdam hoog zijn is bekend, maar waar het om gaat, is de uitvoering, de praktijk. Daar gaat het tot nu toe helemaal mis want er zijn, zoals gebruikelijk, welliswaar al allerlei proefprojecten uitgevoerd. De resultaten zijn zoals altijd prachtig, maar daarna gebeurd er, en ook dat is zeer gebruikelijk, helemaal niets. Zie ook: Als, als, als, ja dan zou het heel mooi kunnen zijn in Amsterdam en Amsterdam zet in op elektrisch vervoer
Waar is het mooie plan gebleven om het succesvolle project met een fluisterstille rondvaartboot met zero-emission op te schalen? Nooit meer iets van gehoord. Ook het zeer succesvolle project met twee stadsbussen krijgt vooralsnog geen grootschalig vervolg. Wel komt er een nieuwe proef. En wat is er terecht gekomen van het proefproject met de twee CityCargo trams? Een groot succes, maar helaas geen opschaling.
Inmiddels heeft Amsterdam al wel een oplaadpunt voor elektrische boten. Elektrohaven Oud West in gebruik – Gratis groene stroom ! en Een schone, stille boot ! Ben wel benieuwd wanneer die elektrische rondvaartboten in Amsterdam in gebruik worden genomen. Nee, ik bedoel niet die ene boot als proefproject, maar alle rondvaartboten.
Zie ook: E-Harbour Amstelkwartier in Amsterdam: Ligplaatsen Voor Elektrische Passagiersvaartuigen – Marijke Vos Wil Elektrische Rondvaartboten in Amsterdam – Elektrohaven Oud West en Westerpark in Amsterdam in Gebruik: Gratis Groene Stroom – De Elektrische Rondvaartboot Jan van Riebeeck in Amsterdam by Canal Company – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2
Eduard Pijl zegt:
3 juni 2009 om 01:01 | Permalink
Laat je niets wijsmaken. Marijke Vos misbruikt het milieu slechts om zichzelf in de geschiedenisboeken te kunnen terug vinden als vooruitstrevend en milieubewust. Ze is verantwoordelijk voor een enorme verspilling van geld en tijd omdat ze tegen beter weten in een plan heeft willen doordrukken. Vanaf het begin hebben de meest uiteenlopende partijen te kennen gegeven dat het plan geen of nauwelijks resultaat zou hebben en bovendien onuitvoerbaar zou zijn.
Erik van Erne zegt:
31 augustus 2010 om 20:12 | Permalink
Eerste elektrische rondvaartboot op Brugse Reien
In Brugge is de eerste rondvaartboot voor toeristen met een elektrische motor in gebruik genomen. De nieuwe boot is 8,5 meter lang en 2,1 meter breed. Hij is gebouwd op de Gentse werf My Quiet Boat. De boot kan tien uur rondvaren aan een snelheid van tien kilometer per uur, veroorzaakt minder lawaai en is milieuvriendelijker dan de boten met een dieselmotor. Bron: De Morgen
Erik van Erne zegt:
26 november 2010 om 18:44 | Permalink
Marijke Vos over oa. elektrische auto’s
Erik van Erne zegt:
14 maart 2019 om 18:12 | Permalink
Stromma Nederland Kiest Voor Elektrische Rondvaartboten In Amsterdam: Hele Vloot Elektrisch In 2025
Stromma Nederland – de voortzetting van de CanalCompany door het Zweedse Strömma Turism & Sjöfart AB – zet haar koers op vergroening voort en voegt een tweede elektrische dubbeldecks sightseeing bus toe aan haar rijdende en varende Hop on-Hop off vloot.
Ook verwelkomt zij in april haar 21e elektrische boot. Dit ligt in lijn met de continue verduurzaming die het toeristisch bedrijf al sinds haar oprichting voor ogen heeft. Essentieel hierin is om de belasting op het milieu en openbare ruimte binnen de bedrijfsvoering tot een minimum te beperken.
Half april verwelkomt Stromma Nederland haar 21e elektrische boot terug in de Amsterdamse grachten. “De M.C. Escher is nog steeds een mooie klassieke rondvaartboot, maar onder de motorkap is alles nu hypermodern: het schip vaart volledig uitstootvrij en fluisterstil. Hiermee voldoet de boot aan de standaard van morgen.
De ‘refit’ van de M.C. Escher is een goed voorbeeld van circulaire economie, wat door Stromma Nederland van harte wordt omarmd. “Genieten van Amsterdam op haar mooist, op een zo duurzaam mogelijke manier, dat is waar het bij ons al 35 jaar om draait. Ooit begonnen we met de spierkracht aangedreven waterfiets, daarna de Hop on-Hop off boten op aardgas, elektrische sloepen en de aller schoonste diesels. Inmiddels is de techniek dus zover dat ook de grote schepen elektrisch kunnen varen en kunnen we onze bestaande boten een tweede leven geven, emissie-vrij,” aldus Peter Duwel.