google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth

Geschreven op 24-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het zat eraan te komen. Na de eerste waterstofauto, de eerste waterstofvrachtwagen en de eerste waterstoftrein, is er nu ook de eerste waterstof sneeuwruimer op de piste.

De sneeuwruimer op waterstof van het Italiaanse bedrijf Prinoth werd voor de eerste keer ingezet op de Gran Risa-piste in de Dolomiten (Italië). Daar werd de wereldbeker alpineskiën gehouden.

De nieuwe rupsmachine is ‘s werelds eerste sneeuwruimer met een elektromotor op waterstof. De Leitwolf H2, zoals het model heet, heeft een vermogen van 400kW (ofwel 544 paardenkracht), identiek aan de dieselversie van dit model. Het voertuig is uitgerust met een elektromotor die een direct maximaal koppel van 2300 Nm levert. Zoals gewoon is bij elektrische voertuigen kan de sneeuwruimer krachtig accelereren, hoewel de vraag is of je daaraan iets hebt als een piste moet worden geprepareerd.

Het bereik van de Leitwolf met een autonomie van vier uur is voldoende om de Gran Risa-piste te prepareren. In de waterstofmachine zijn twee brandstofcellen verwerkt, maar die extra ruimte heeft zo op het oog geen extra consequenties gehad voor de vorm van de sneeuwruimer die er nauwelijks anders uitziet dan het dieselmodel. Het bereik van de Leitwolf is redelijk met een autonomie van vier uur, dat voldoende moet zijn om de Gran Risa te prepareren.

Het tanken is nog wel een dingetje. Vooralsnog staat het dichtbijzijnde station op 60 kilometer afstand (in Bolzano). In de toekomst moeten skigebieden zich uitrusten met tankstations voor waterstofvoertuigen, en trouwens ook voor elektrisch aangedreven voertuigen. Naar schatting kost het ongeveer een half miljoen euro om een waterstofstation aan te leggen.

Behalve het model dat op waterstof loopt heeft Prinoth ook de eerste elektrisch aangedreven sneeuwruimer ter wereld klaar. De prestaties komen echter niet in de buurt van de Leitwolf H. De elektrische machine heeft een motor van 190 kW en een maximaal koppel van 1140 Nm. Hij kan twee uur de piste op voordat hij ‘op’ is. Volgens de makers is het bereik beperkt omdat de huidige generatie van batterijen nog niet optimaal is. Wil je een serieuze sneeuwruimer van 14 ton de skipiste ophoog krijgen, moet je het ding uitrusten met batterijen die een gewicht hebben van 10 ton.

Prinoth is een naam in de wereld van de sneeuwruimer, in het Italiaans ook wel sneeuwkat (‘gatto delle nevi’) genoemd. Het eerste rupsvoertuig om een piste te prepareren komt vermoedelijk uit de garage van Ernesto Prinoth. Hij kwam in 1962 met het eerste model ter wereld.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.414)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (180)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.763)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (430)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.794)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Winnovatie Challenge De Emissieloze Kas: Lekkages Via De Bodem Vanuit Kassen Voorkomen
  • Milieudefensie Wil Dat 30 Grote Vervuilende Bedrijven Met Een Concreet Klimaatplan Komen
  • Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Zeesluis IJmuiden: De Grootste Zeesluis Ter Wereld
  • Energiepark Ballumerbocht Op Ameland: Zonnepanelen En Energieopslag by AEC En Wetterskip Fryslân
  • Het Woord Strippen Is Verkozen Tot Eufemisme Van 2021 by Wakker Dier
  • De Eerste Elektrische Mercedes EQV Camper by Mercedes Benz Vans
  • De Elektriche Citroën Berlingo En Citroën SpaceTourer
  • ABN AMRO Sustainable Impact Fund Investeert In INNAX; Energizing The Future
  • Duurzaam Bouwen Is Ook Topsport Op Sportcentrum Papendal by Eneco
  • Merten Gerecycled Schakelmateriaal Gemaakt Van Oceaan Plastic by Schneider Electric
  • Het 24/7 Energy Lab In The Green Village Van De TU Delft
  • De Elektrische PEUGEOT RIFTER En PEUGEOT TRAVELLER En PEUGEOT EXPERT Combi
  • Links

    Milieunet op..