google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth

Geschreven op 24-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het zat eraan te komen. Na de eerste waterstofauto, de eerste waterstofvrachtwagen en de eerste waterstoftrein, is er nu ook de eerste waterstof sneeuwruimer op de piste.

De sneeuwruimer op waterstof van het Italiaanse bedrijf Prinoth werd voor de eerste keer ingezet op de Gran Risa-piste in de Dolomiten (Italië). Daar werd de wereldbeker alpineskiën gehouden.

De nieuwe rupsmachine is ‘s werelds eerste sneeuwruimer met een elektromotor op waterstof. De Leitwolf H2, zoals het model heet, heeft een vermogen van 400kW (ofwel 544 paardenkracht), identiek aan de dieselversie van dit model. Het voertuig is uitgerust met een elektromotor die een direct maximaal koppel van 2300 Nm levert. Zoals gewoon is bij elektrische voertuigen kan de sneeuwruimer krachtig accelereren, hoewel de vraag is of je daaraan iets hebt als een piste moet worden geprepareerd.

Het bereik van de Leitwolf met een autonomie van vier uur is voldoende om de Gran Risa-piste te prepareren. In de waterstofmachine zijn twee brandstofcellen verwerkt, maar die extra ruimte heeft zo op het oog geen extra consequenties gehad voor de vorm van de sneeuwruimer die er nauwelijks anders uitziet dan het dieselmodel. Het bereik van de Leitwolf is redelijk met een autonomie van vier uur, dat voldoende moet zijn om de Gran Risa te prepareren.

Het tanken is nog wel een dingetje. Vooralsnog staat het dichtbijzijnde station op 60 kilometer afstand (in Bolzano). In de toekomst moeten skigebieden zich uitrusten met tankstations voor waterstofvoertuigen, en trouwens ook voor elektrisch aangedreven voertuigen. Naar schatting kost het ongeveer een half miljoen euro om een waterstofstation aan te leggen.

Behalve het model dat op waterstof loopt heeft Prinoth ook de eerste elektrisch aangedreven sneeuwruimer ter wereld klaar. De prestaties komen echter niet in de buurt van de Leitwolf H. De elektrische machine heeft een motor van 190 kW en een maximaal koppel van 1140 Nm. Hij kan twee uur de piste op voordat hij ‘op’ is. Volgens de makers is het bereik beperkt omdat de huidige generatie van batterijen nog niet optimaal is. Wil je een serieuze sneeuwruimer van 14 ton de skipiste ophoog krijgen, moet je het ding uitrusten met batterijen die een gewicht hebben van 10 ton.

Prinoth is een naam in de wereld van de sneeuwruimer, in het Italiaans ook wel sneeuwkat (‘gatto delle nevi’) genoemd. Het eerste rupsvoertuig om een piste te prepareren komt vermoedelijk uit de garage van Ernesto Prinoth. Hij kwam in 1962 met het eerste model ter wereld.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.385)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..