Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030
Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVOp de slotdag van de conferentie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in Londen zijn verregaande afspraken gemaakt over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot door de zeevaart.
De 173 bij de IMO aangesloten landen zijn het eens geworden dat de totale CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart in 2050 moet zijn gehalveerd in vergelijking met 2008, en dat de sector daarna zo snel mogelijk volledig energieneutraal gaat werken.
Om deze doelen te bereiken is een tussenstap afgesproken: in 2030 moeten schepen gemiddeld al 40 procent minder uitstoten. De afspraken zijn een belangrijke stap voor het verder uitwerken van maatregelen om de internationale scheepvaartsector versneld te vergroenen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: ‘Ik ben blij met dit wereldwijde akkoord. Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen. Nederland heeft zich binnen de IMO voortdurend ingezet voor concrete en haalbare doelen, want het kabinet wil naast de binnenvaart en onze havens ook de zeevaart verduurzamen. We testen in Nederland al met schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar starten proeven met elektrisch varen. Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken.’
De zeevaart stoot wereldwijd 2,5 procent van alle broeikasgassen uit. Het klimaatakkoord van Parijs bevatte geen specifieke afspraken voor terugdringing van uitstoot van de internationale scheepvaart. Sindsdien is binnen de VN-organisatie IMO gewerkt aan afspraken om ook de CO2 van de scheepvaart de komende decennia terug te dringen. De afspraken voor reductie worden komende tijd uitgewerkt in een strategie en in concrete maatregelen om de schepen te verduurzamen, bijvoorbeeld door de inzet van schonere brandstoffen en het ontwerpen van energiezuiniger schepen.
Eerder dit jaar werd het Werkprogramma Maritieme Strategie ondertekend, waarmee rederijen, zee- en binnenvaartschippers, havens, en betrokken overheden de uitdagingen voor verduurzaming, innovatie en cybersecurity gaan oppakken.
De Nederlandse binnenvaartsector heeft ook afspraken gemaakt om de binnenvaartschepen te verduurzamen via het ondertekenen van de Declaration of Nijmegen. Daarmee onderschrijft de binnenvaartsector onder meer dat zij in 2050 energieneutraal moet zijn.
Zie ook: Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen - Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam - Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst - The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship - The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 - The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% - Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services - De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels - Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” - The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam - Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel - Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard - Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line
Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 - De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht