Anders Bekeken

Jaarmonitor Wegvoertuigen: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

4 april 2019: Het aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen stijgt.

Waar van alle elektrische en hybride auto’s in 2018 één op de twaalf een volledig elektrische auto was, was dit begin 2019 al één op de zeven.

Het marktaandeel van de elektrische bussen steeg verder, terwijl de plugin hybrides verder afnamen.

Dit blijkt uit de Jaarmonitor Wegvoertuigen 2019 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het CBS berekende dat er in januari 2019 315.000 (deels) elektrische auto’s rondreden. Hier worden ook hybrides onder gerekend Afgezet tegen het totaal van 8,5 miljoen personenauto’s, komt het marktaandeel van auto’s met een elektrische aandrijving uit op 3,7 procent.

In 2018 verdubbelde het aantal volledig elektrische auto’s ten opzichte van 2017. Bovag, RDC en RAI Vereniging telden 24.024 nieuwe elektrische auto’s in 2018. Door de verdubbeling steeg het marktaandeel van deze groep ook fors, met 6 procentpunt. Op 1 januari 2018 was het marktaandeel van volledig elektrische auto’s vergeleken met alle (deels) elektrische auto’s 8 procent, een jaar later  is dat 14 procent.

Qua brandstof blijft benzine met een marktaandeel van 80 procent een grote speler. Diesel eindigt met 15 procent als tweede brandstofsoort voor personenauto’s. LNG (1,5 procent) en elektrisch sluiten de rij.

In 2018 steeg het aantal elektrische bussen volgens het CBS met 103 stuks: 424 elektrische bussen reden er begin januari rond. Onder andere rond Schiphol werden 100 elektrische bussen in gebruik genomen. Het aantal elektrische bussen neemt ook dit jaar verder toe; diverse vervoerders hebben elektrische bussen besteld. Steeds meer vervoerregio’s eisen dat busmaatschappijen met duurzame of uitstootvrije voertuigen rijden.

9 november 2018: Er is nog nooit zoveel gereden met Nederlandse motorvoertuigen als in 2017. Met personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen werd vorig jaar samen 147,6 miljard kilometer afgelegd. Dat is 11,7 procent meer dan vijftien jaar eerder. De stijging komt voor rekening van personenauto’s en bestelauto’s. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, gepresenteerd in de Jaarmonitor wegvoertuigen: kilometers.

De meeste kilometers werden in 2017 afgelegd met personenauto’s. Deze reden in totaal 119,1 miljard kilometer, 14,3 procent meer dan in 2002 en iets meer (0,4 procent) dan in 2016. Deze groei hangt samen met een toename van het aantal geregistreerde personenauto’s. Met 9,1 miljoen auto’s lag dat vorig jaar 20,1 procent hoger dan vijftien jaar eerder.

De groei van het aantal kilometers ging niet gelijk op met de toename van het autopark. Per auto werden gemiddeld minder kilometers afgelegd. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 13,7 duizend in 2002 naar 13 duizend vijftien jaar later.

Vooral particulieren reden vorig jaar, vergeleken met 2002, minder met de auto (-6,2 procent). Bij bedrijven daalde het aantal gemaakte kilometers tegelijkertijd met 1 procent.

Nederlandse bestelauto’s reden in 2017 samen 17,7 miljard kilometer. Dat is 6,8 procent meer dan 15 jaar geleden. Vergeleken met een jaar eerder is er sprake van een toename van 3,4 procent. Het aantal afgelegde kilometers laat vanaf 2002 een golfbeweging zien. In 2006 nam onder andere het aantal bestelwagenkilometers af. Dit had te maken met lagere verkopen van nieuwe bestelauto’s omdat medio 2005 de belastingvoordelen van een grijs kenteken voor particulieren vervielen.

Na 2008 was de invloed van de economische crisis zichtbaar en werd er opnieuw minder gereden. In 2014 werd het laagste punt van de afgelopen vijftien jaar bereikt. Daarna nam het totaal aantal afgelegde bestelautokilometers weer ieder jaar toe.

In 2017 werd er minder met Nederlandse bestelauto’s gereden dan voor de economische crisis. Vorig jaar werd er 0,2 miljard minder kilometer afgelegd dan in 2008, het jaar voor de crisis. Nederland telde toen 980 duizend bestelwagens.

In 2002 werd 15 procent van de bestelwagenkilometers afgelegd met bestelauto’s die 9 jaar of ouder waren, in 2017 was dit opgelopen tot bijna 34 procent. Vergeleken met vijftien jaar geleden is het aantal oude bestelauto’s verdubbeld naar bijna 460 duizend. Er werden minder nieuwe bestelauto’s verkocht dan in 2002 en er wordt langer met oudere bestelwagens gereden.

In tegenstelling tot personenauto’s en bestelauto’s is er minder gereden met zware vrachtvoertuigen. Het aantal voertuigkilometers lag vorig jaar 5,6 procent onder het niveau van 2002. Het gemiddelde jaarkilometrage van zware vrachtvoertuigen daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal zware vrachtvoertuigen nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend.

Het aantal jaarlijks gereden kilometers van zware vrachtvoertuigen piekte een jaar voor de crisis, in 2007. Toen werd er 11,3 miljard kilometer afgelegd. Tijdens de crisis namen de voertuigkilometers vrijwel elk jaar af. In de periode van 2013 tot en met 2017 lag het aantal afgelegde kilometers rond de 10 miljard.

Ook met Nederlandse bussen werd in 2017 minder gereden, ze legden 3,8 procent minder kilometers af dan vijftien jaar eerder. In 2010 legden bussen de meeste kilometers af, 735 miljoen. Daarna nam het af tot 658 miljoen kilometer in 2016. Voor het eerst in zes jaar werd er vorig jaar weer meer met bussen gereden (691,6 miljoen kilometer), 5,2 procent meer af dan in 2016. Nederland telde vorig jaar 11,3 duizend bussen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (637)
  • Agenda (3.113)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (793)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.267)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.280)
  • Europa (29)
  • Evenementen (156)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (367)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.643)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.291)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • BYD Levert 183 Elektrische Bussen Voor Metbus In Santiago, Chili
  • De Energieneutrale Rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) Dodewaard by Waterschap Rivierenland
  • Waterschap Rivierenland Realiseert Zonnepark bij RWZI in Hardinxveld-Giessendam
  • Bioboer Frank Lambert Neemt Eerste 100% Elektrische Kramer Wiellader In Gebruik
  • Green Light District Amsterdam: De Groene Duurzame Variant Van Het Red Light District
  • Klimaatnieuws: Gletsjers Himalaya Smelten Steeds Sneller – Kwart IJs In 40 jaar Verdwenen
  • Kleurrijkste En Duurzaamste Festival Van Antwerpen: Herbruikbare Bekers En Afvalplan Borgerrio
  • Energieneutraal Plattelandshotel Fruitpark Hotel in Nationaal Fruitpark Ochten In De Betuwe
  • De Elektrische Bestelbus LCV by Londen Electric Vehicle Company (LEVC)
  • Depot Amsterdam Noord Energieneutraal En EYE Collectiecentrum by Cepezed
  • Kigali Hoofdstad Van Rwanda: De Groene, Schone, Energieneutrale Stad Van Afrika
  • Amsterdam Light Festival Editie #8: Disrupt
  • Duurzaam Dealerpand Met Zonnepanelen Voor MAN Venlo In Gebruik Genomen
  • Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy
  • Dutch Green Building Council Green Leader Award 2019 by DGBC
  • Herbruikbare Drinkbekers Tijdens Elfde Editie Lier Feest
  • Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie
  • Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3
  • Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
  • De Bovengrens by Lebbis
  • Links

    Milieunet op..