Anders Bekeken

Integration of Electric Mobility into the Built Environment: DIEMIGO Scenario Schiphol Airport

Geschreven op 12-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Parkcharge-buildingentrance_02De toekomst van transport is elektrisch. Waarom? Elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Een elektrisch voertuig gebruikt maar de helft van de hoeveelheid brandstof die nodig is voor een regulier voertuig met een verbrandingsmotor.

Een elektrische auto wordt duurzamer naarmate de elektriciteit uit het stopcontact duurzamer wordt opgewekt. De TU Delft onderzoekt: accu’s en batterijen, oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens, elektriciteitsnet, transitie naar elektrisch vervoer (voertuig, infrastructuur, inpassing net).

In het project DIEMIGO binnen theGROUNDS hebben onderzoekers van de TU Delft ontwikkelingen en vragen rondom elektrisch vervoer uitgewerkt in een toekomstscenario voor Schiphol voor het jaar 2030. Van het meest extreme scenario is een simulatiefilm gemaakt. Achtergrond is de ambitie van Schiphol om in de nabije toekomst voor wat betreft haar grondgebonden activiteiten energieneutraal te worden. Het in DIEMIGO ontworpen terrein is duurzaam, comfortabel en stil en fungeert als knoop- en overstappunt voor 9400 elektrische voertuigen per dag. Het terrein wordt bebouwd met zonnepanelen en er zijn grote, stille binnengebieden gecreëerd. Dit zijn ontspanningsgebieden, maar op termijn kunnen ze ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld de productie van biomassa.

Cruciaal onderdeel van het ontwerp is de Park&Charge, een automatische parkeergarage voor lang parkeren met zonnepanelen op het dak en de gevels. De elektrische auto’s worden automatisch naar een beschikbare plek gebracht en opgeladen via inductie, een vorm van energie-overdracht zonder fysiek contact tussen voertuig en lader (vergelijkbaar met de elektrische tandenborstel). De rol van de parkeergarage kan mogelijk nog verder reiken. De accu’s van de geparkeerde auto’s vormen namelijk een potentiële buffer voor het lokale elektriciteitsnetwerk. De accu’s worden dan vanuit het netwerk opgeladen als er voldoende duurzame energie beschikbaar is, en leveren op ander momenten energie terug aan het netwerk.

De Delftse onderzoekers hebben in dit project tevens bijbehorende nieuwe elektrische vervoersconcepten ontwikkeld, zoals de E-car 2030. Dit is een compact elektrisch voertuig voor twee personen speciaal gericht op automatisch parkeren en inductief opladen. Een ander voorbeeld is de E-rope monorail. Dit is openbaar vervoer maar biedt wel privacy door een eigen cabine. Voor de laatste kilometers naar de bestemming kan een passagier gebruikmaken van een ultralichte, opvouwbare elektrische step. Deze nieuwe vervoersconcepten gaan niet uit van de gedachte dat iedereen altijd elektrisch zal rijden, maar eerder dat men in de toekomst op elk moment het meest passende vervoersmiddel kiest. Bron: TU Delft

theGROUNDSAmsterdam Airport Schiphol heeft met theGROUNDS een samenwerking in het leven geroepen  om samen met TUDelft, Wageningen Universiteit, Imtech, TNO en andere partners te werken aan een duurzame luchthaven. Door het bundelen van krachten en het creëren we een gunstig klimaat voor innovaties van wereldklasse.

theGROUNDS staat voor ‘can do’ en ‘connect’. theGROUNDS is dan ook speciaal bedoeld voor partijen die met hun ambitie, kennis, innovatie of intelligente oplossingen – de ontwikkeling van een duurzame luchthaven versterken. Waardecreatie staat binnen deze strategie centraal.  Schiphol biedt deze partijen de mogelijkheid om in een inspirerende omgeving samen met de luchthaven nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor een duurzame luchthaven. Nauw verbonden aan Amsterdam Airport Schiphol is theGROUNDS Incubator die op Schiphol flexibele werkplekken en faciliteiten verhuurt. Bron: Schiphol

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..