Hyundai Fuell Cell Truck H2 Xcient: De Elektrische Waterstof Truck by Hyundai
Geschreven op 13-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV26 september 2019: In het Zwitserse Gösgen presenteerde Hyundai deze week een update van haar waterstoftruck: de H2 Xcient.
Veel belangrijker is echter dat het businessmodel voor het gebruik van de truck werd gepresenteerd.
De businesscase voor transporteurs wordt gebaseerd op een pay-per-use model, dat wat lijkt op private lease. “De truck is niet te koop, je kunt hem rijden voor een prijs per kilometer”, legde Mark Freymüller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility uit.
“In die prijs zitten alle services besloten: gebruik van de truck, maar ook onderhoud, verzekering en zelfs brandstof. Met dit model willen we de belemmeringen voor transportbedrijven om op waterstof te gaan rijden zoveel mogelijk wegnemen en bij deze brandstof eindelijk eens van het kip-ei verhaal af te zijn. We verwachten dat de TCO van de vervoerders met dit model op ongeveer hetzelfde niveau als dat van een dieseltruck zal liggen.”
Hyundai heeft met energieleverancier H2 Energy de jointventure Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) opgezet en verbondt zich in Gösgen aan Hydrospider, een alliantie van Alpiq, H2 Energy en Linde. Samen met tankstationhouders en transportbedrijven willen HMM en Hydrospider een ecosysteem voor de levering van groene waterstof opzetten.
In Gösgen start eind 2019 de productie van groene waterstof. Hyundai levert begin 2020 de eerste 50 exemplaren af van de nieuwe waterstoftruck H2 Xcient. Uiteindelijk moeten er in Zwitserland in 2025 1650 Hyundai waterstoftrucks rijden. Het gaat dan om 4×2 en 6×2 distributietrucks die onder meer worden ingezet door supermarkten COOP en Migro.
De Hyundai H2 Xcient is een elektrische, emissievrije truck die zijn energie krijgt uit een brandstofcel. De elektromotor levert 350 kW, het brandstofcelpakket heeft een vermogen van 190 kW. De waterstoftanks van de H2 Xcient zijn 34.5 kg groot en dat moet goed zijn voor een actieradius van 400 km.
13 september 2018: Hyundai toont op de IAA in Hannover een concept fuell cell truck die in 2019 op de markt gaat komen.
Met deze vrachtwagen onderstreept Hyundai naar eigen zeggen zijn leidende rol op het gebied van brandstofceltechnologie.
Ruim 20 jaar geleden begon Hyundai met de ontwikkeling van waterstof-aangedreven voertuigen.
In 2013 volgde de productiestart van ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell personenauto. Zijn opvolger, de Hyundai NEXO, verschijnt binnenkort in de Nederlandse showrooms.
De elektrische vrachtwagen met brandstofcel heeft een opvallend design dat hem direct onderscheidt van andere Hyundai bedrijfsvoertuigen. Het zijn vooral vloeiende, gladde lijnen en oppervlakken die het uiterlijk bepalen. De vrachtwagen is bovendien aerodynamisch vormgegeven om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden.
De grille van de vrachtwagen valt op door zijn geometrische vormen, die de structuur van waterstof symboliseren. Daardoor krijgt de vrachtwagen een krachtige uitstraling. Blauwe kleurstellingen op de vrachtwagen benadrukken zijn milieuvriendelijke karakter. De opvallende afbeelding op de zijkanten visualiseert zijn dynamische looks.
Op de IAA voor bedrijfswagens in Hannover maakt Hyundai zijn toekomstplannen bekend voor de introductie in 2019 van de elektrische truck met brandstofcel in de Europese eco-bedrijfsvoertuigenmarkt. Ook zullen dan specificaties worden vrijgegeven.
Zie ook: De Hyundai ix35 Tucson Fuel Cell EV (FCEV): Elektrische Waterstofauto by Hyundai – Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO
Erik van Erne zegt:
23 oktober 2021 om 17:34 | Permalink
Waterstoftruck Hyundai H2 Xcient Gaat Europa Veroveren
De eerste vrachtwagens met brandstofcel staan op het punt Europa te veroveren en de verwachting is dat de eerste exemplaren binnen enkele jaren ook in Nederland – het vrachtwagenland bij uitstek – zullen rijden.
Zwitserland heeft de primeur. Daar zullen de komende vijf jaar 1.600 Hyundai’s H2 Xcient worden geleverd. De eerste tien exemplaren zijn onderweg en arriveren binnenkort in het Alpenland. Deze waterstof-elektrische vrachtwagens gaan onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in Zwitserland voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien. De Zwitserse overheid subsidieert de waterstofplannen door transporteurs die overschakelen op schoon vervoer fiscale voordelen te bieden.
Waterstoftechnologie is perfect voor vrachtwagens. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact. Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met in totaal een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan 20 minuten.
De eerste waterstof-elektrisch aangedreven trucks van Hyundai zijn onderweg naar Zwitserland. Het gaat om tien exemplaren van de H2 Xcient, Hyundai’s in serie geproduceerde vrachtwagen met een brandstofcel. Over vijf jaar moeten er maar liefst 1.600 van deze ecovriendelijke trucks in het Alpenland rondrijden.