google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Hytruck C8HE: Het Eerste Energieneutrale Zero-Emission Waterstof Transportvoertuig

Geschreven op 26-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

HyTruckHytruck is een uniek samenwerkingsverband van professionele, gepassioneerde professionals uit de transportsector.

Doel is om Nederland Distributieland innovatieve, economisch verantwoorde en bovenal duurzame, milieuneutrale transportoplossingen te bieden.

Hytruck richt zich daarbij op het ontwikkelen en produceren van nul-emissie voertuigen en kiest daarbij nadrukkelijk voor de energiebron van de toekomst waterstof.

De Hytruck C8HE is vanwege z’n stadsvriendelijke formaat zeer geschikt voor fijnmazige stedelijke en regionale (deur tot deur) distributie van goederen. Het gekozen platform kent binnen de regelgeving van het convenant van het platform stedelijke distributie geen beperkingen om in de binnenstad optimaal te kunnen functioneren terwijl het voertuig ook nog voldoende laadvermogen en actieradius heeft om ook in de regio als volwaardig en economisch haalbaar distributievoertuig ingezet te kunnen worden. Hytruck wil met dit concept aantonen dat er geen technische beperkingen zijn om een praktisch inzetbaar en economisch verantwoord nul-emissie distributievoertuig op de markt te zetten.

Een voertuig dat aan het begin staat van een reeks van toepassingen, ook op basis van meerdere merken/types. Het C8HE distributievoertuig heeft als basis een standaard chassis, inclusief meerdere cabinevarianten van een Mitsubishi Canter (7,5 ton GVW) distributieauto. Hierbij is de bestaande aandrijflijn (dieselmotor, versnellingsbak, differentieel, achteras en de brandstoftank) in z’n geheel vervangen door een hightech waterstof/brandstofcelhybride aandrijfconcept H2E.

Daarbij maakt Hytruck gebruik van energie die opgewekt wordt door 16Kw brandstofcel die onder de cabine van het voertuig is gemonteerd. De brandstofcel wordt gevoed vanuit een 227 liter tank waarin 5,8 kg waterstof is opgeslagen onder een druk van 350 bar. De beschikbare energie wordt toegevoerd naar een lithium-ion fosfaat batterijpakket. De aandrijving op de achterwielen vindt plaats d.m.v. een in elk wiel gemonteerde direct aangedreven elektromotor.

Bij het optrekken en rijden van het voertuig wordt de benodigde energie onttrokken aan de batterijen die op hun beurt weer worden gevoed door de brandstofcel en door de vrijkomende kinetische energie bij het afremmen. Op deze wijze wordt een energierendement gehaald van maar liefst 70%.

De gekozen oplossing zorgt niet alleen voor hoog rendement van de aandrijflijn met meer dan voldoende kracht om het voertuig in het standsverkeer uitstekend te laten functioneren terwijl de actieradius ruim voldoende is, maar ook voor het volledig ontbreken van schadelijke emissies bij de voertuigbeweging. Daarbij presteert het voertuig in alle stilte. De Hytruck C8HE is daarmee het eerste volledig klimaat- en milieuneutrale (nul-emissie) transportvoertuig dat geheel marktconform van opzet is en daardoor universeel inzetbaar op de openbare weg. Bron: Hytruck

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..