Anders Bekeken

Hytruck C8HE: Het Eerste Energieneutrale Zero-Emission Waterstof Transportvoertuig

Geschreven op 26-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

HyTruckHytruck is een uniek samenwerkingsverband van professionele, gepassioneerde professionals uit de transportsector.

Doel is om Nederland Distributieland innovatieve, economisch verantwoorde en bovenal duurzame, milieuneutrale transportoplossingen te bieden.

Hytruck richt zich daarbij op het ontwikkelen en produceren van nul-emissie voertuigen en kiest daarbij nadrukkelijk voor de energiebron van de toekomst waterstof.

De Hytruck C8HE is vanwege z’n stadsvriendelijke formaat zeer geschikt voor fijnmazige stedelijke en regionale (deur tot deur) distributie van goederen. Het gekozen platform kent binnen de regelgeving van het convenant van het platform stedelijke distributie geen beperkingen om in de binnenstad optimaal te kunnen functioneren terwijl het voertuig ook nog voldoende laadvermogen en actieradius heeft om ook in de regio als volwaardig en economisch haalbaar distributievoertuig ingezet te kunnen worden. Hytruck wil met dit concept aantonen dat er geen technische beperkingen zijn om een praktisch inzetbaar en economisch verantwoord nul-emissie distributievoertuig op de markt te zetten.

Een voertuig dat aan het begin staat van een reeks van toepassingen, ook op basis van meerdere merken/types. Het C8HE distributievoertuig heeft als basis een standaard chassis, inclusief meerdere cabinevarianten van een Mitsubishi Canter (7,5 ton GVW) distributieauto. Hierbij is de bestaande aandrijflijn (dieselmotor, versnellingsbak, differentieel, achteras en de brandstoftank) in z’n geheel vervangen door een hightech waterstof/brandstofcelhybride aandrijfconcept H2E.

Daarbij maakt Hytruck gebruik van energie die opgewekt wordt door 16Kw brandstofcel die onder de cabine van het voertuig is gemonteerd. De brandstofcel wordt gevoed vanuit een 227 liter tank waarin 5,8 kg waterstof is opgeslagen onder een druk van 350 bar. De beschikbare energie wordt toegevoerd naar een lithium-ion fosfaat batterijpakket. De aandrijving op de achterwielen vindt plaats d.m.v. een in elk wiel gemonteerde direct aangedreven elektromotor.

Bij het optrekken en rijden van het voertuig wordt de benodigde energie onttrokken aan de batterijen die op hun beurt weer worden gevoed door de brandstofcel en door de vrijkomende kinetische energie bij het afremmen. Op deze wijze wordt een energierendement gehaald van maar liefst 70%.

De gekozen oplossing zorgt niet alleen voor hoog rendement van de aandrijflijn met meer dan voldoende kracht om het voertuig in het standsverkeer uitstekend te laten functioneren terwijl de actieradius ruim voldoende is, maar ook voor het volledig ontbreken van schadelijke emissies bij de voertuigbeweging. Daarbij presteert het voertuig in alle stilte. De Hytruck C8HE is daarmee het eerste volledig klimaat- en milieuneutrale (nul-emissie) transportvoertuig dat geheel marktconform van opzet is en daardoor universeel inzetbaar op de openbare weg. Bron: Hytruck

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..