Anders Bekeken

Hytruck C8HE: Het Eerste Energieneutrale Zero-Emission Waterstof Transportvoertuig

Geschreven op 26-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

HyTruckHytruck is een uniek samenwerkingsverband van professionele, gepassioneerde professionals uit de transportsector.

Doel is om Nederland Distributieland innovatieve, economisch verantwoorde en bovenal duurzame, milieuneutrale transportoplossingen te bieden.

Hytruck richt zich daarbij op het ontwikkelen en produceren van nul-emissie voertuigen en kiest daarbij nadrukkelijk voor de energiebron van de toekomst waterstof.

De Hytruck C8HE is vanwege z’n stadsvriendelijke formaat zeer geschikt voor fijnmazige stedelijke en regionale (deur tot deur) distributie van goederen. Het gekozen platform kent binnen de regelgeving van het convenant van het platform stedelijke distributie geen beperkingen om in de binnenstad optimaal te kunnen functioneren terwijl het voertuig ook nog voldoende laadvermogen en actieradius heeft om ook in de regio als volwaardig en economisch haalbaar distributievoertuig ingezet te kunnen worden. Hytruck wil met dit concept aantonen dat er geen technische beperkingen zijn om een praktisch inzetbaar en economisch verantwoord nul-emissie distributievoertuig op de markt te zetten.

Een voertuig dat aan het begin staat van een reeks van toepassingen, ook op basis van meerdere merken/types. Het C8HE distributievoertuig heeft als basis een standaard chassis, inclusief meerdere cabinevarianten van een Mitsubishi Canter (7,5 ton GVW) distributieauto. Hierbij is de bestaande aandrijflijn (dieselmotor, versnellingsbak, differentieel, achteras en de brandstoftank) in z’n geheel vervangen door een hightech waterstof/brandstofcelhybride aandrijfconcept H2E.

Daarbij maakt Hytruck gebruik van energie die opgewekt wordt door 16Kw brandstofcel die onder de cabine van het voertuig is gemonteerd. De brandstofcel wordt gevoed vanuit een 227 liter tank waarin 5,8 kg waterstof is opgeslagen onder een druk van 350 bar. De beschikbare energie wordt toegevoerd naar een lithium-ion fosfaat batterijpakket. De aandrijving op de achterwielen vindt plaats d.m.v. een in elk wiel gemonteerde direct aangedreven elektromotor.

Bij het optrekken en rijden van het voertuig wordt de benodigde energie onttrokken aan de batterijen die op hun beurt weer worden gevoed door de brandstofcel en door de vrijkomende kinetische energie bij het afremmen. Op deze wijze wordt een energierendement gehaald van maar liefst 70%.

De gekozen oplossing zorgt niet alleen voor hoog rendement van de aandrijflijn met meer dan voldoende kracht om het voertuig in het standsverkeer uitstekend te laten functioneren terwijl de actieradius ruim voldoende is, maar ook voor het volledig ontbreken van schadelijke emissies bij de voertuigbeweging. Daarbij presteert het voertuig in alle stilte. De Hytruck C8HE is daarmee het eerste volledig klimaat- en milieuneutrale (nul-emissie) transportvoertuig dat geheel marktconform van opzet is en daardoor universeel inzetbaar op de openbare weg. Bron: Hytruck

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (598)
  • Agenda (3.058)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (771)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (477)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.230)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.208)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (316)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.629)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (714)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.196)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Herinrichting Apeldoornseweg In Arnhem: Hergebruik Asfalt En Andere Bouwmaterialen
  • VPRO Tegenlicht Meetup Blue City Rotterdam: Deltaplan Waterstof by VPRO Tegenlicht
  • Derde Food Thema-Avond: De Hamvraag: Plastic Er Maar In! by BlueCity
  • Energiebeheer Nederland (EBN) Presenteert Nieuwe Infographic Energie In Nederland by EBN
  • Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen
  • Nature Today Go: Natuurinformatie Platform Met Alle Data Over Nederlandse Natuur
  • Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal
  • De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019
  • Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic
  • De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM
  • Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s
  • De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming
  • The Electric Atlis XT Pick Up Truck
  • The Electric Ford F 150 Pick Up Truck
  • Belastingvoordelen 2019 Waterstof En Circulair Ondernemen
  • AVR Duiven Gaat CO2 Afvangen: Oproep Bedrijven Die CO2 Willen Gebruiken
  • Energiefonds Friesland: 750.000 Euro Voor Zonnepanelen Particuliere Woningeigenaren by Solease
  • Investeringen In Hernieuwbare Energie In 2018 Voor Vijfde Jaar Op Rij Meer Dan 300 Miljard Dollar
  • Our Oceans’ Last Chance: Protect the High Seas
  • Green Deal Sea Ranger Service: Life Below Water
  • Links

    Milieunet op..