Anders Bekeken

Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen

Geschreven op 23-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Port of Antwerp heeft opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot aangedreven door waterstof, de eerste ter wereld: De Hydrotug.

De hydrotug is een dual fuel vaartuig, aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel.

Ze beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, en zijn de meest emissie-efficiënte motoren op de markt.

De sleepboot maakt deel uit van een integraal vergroeningsprogramma van de eigen vloot waarbij wordt ingezet op de meest milieuvriendelijke technologieën.

De Hydrotug, uniek in zijn soort, wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel. Bovendien zullen de motoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, waarmee ze de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn. Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart.

De Antwerpse haven zet met deze wereldprimeur een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven. Port of Antwerp geeft hiermee deze veelbelovende technologie een duwtje in de rug en hoopt dat de maritieme sector volgt. De sleepboot maakt deel uit van een integraal vergroeningsprogramma van de eigen vloot waarbij systematisch wordt gestreefd naar de integratie van de meest milieuvriendelijke beschikbare technologieën.

Duurzaam ondernemen is een belangrijke pijler in het ondernemingsplan van de haven, waarbij de transitie naar alternatieve brandstoffen om de CO2 uitstoot te reduceren een essentiële rol speelt. Port of Antwerp heeft daarom de rederij Compagnie Maritime Belge opdracht gegeven voor de bouw van een ‘dual fuel’ sleepboot die werkt op een combinatie van waterstof en diesel. Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. De verbrandingsmotoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, en zullen daardoor de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op louter diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot te allen tijde gegarandeerd. De Hydrotug is de eerste sleepboot ter wereld die met behulp van deze innovatieve technologie wordt aangedreven.

De combinatie van deze ‘dual fuel’ technologie met een state of the art partikelfilter en katalysator, die aan de hoogste eisen voldoen, zorgt er voor dat de Hydrotug een ultra lage-emissie sleepboot is. Bij de verbranding van waterstof komt geen CO2 vrij en de partikelfilter en de katalysator zorgen voor een minimale uitstoot van NOx en fijn stof.

De bouw wordt binnenkort opgestart en naar verwachting zal de Hydrotug binnen 2 jaar operationeel zijn. Deze innovatie maakt deel uit van een integraal vergroeningsprogramma van de eigen vloot waarbij systematisch wordt gestreefd naar de integratie van de meest milieuvriendelijke beschikbare technologieën.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (664)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.416)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.675)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.422)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Groter Dan Ik by Froukje Veenstra
  • Electric Harley Scooter And Harley E-Bike: De Elektrische Scooter En Fiets by Harley-Davidson
  • Symposium Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste by Green  Business Club Nederland
  • Energie Besparen Is Geld besparen: 101 Tips Om Thuis Energie Te Besparen by Energievergelijk
  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Links

    Milieunet op..