Anders Bekeken

Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Alle partijen in de maritieme sector gaan nog meer samenwerken om innovatiever te worden en sneller over te schakelen naar schonere brandstoffen. Hiervoor tekenden minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en vertegenwoordigers uit de sector vandaag het Werkprogramma Maritieme Strategie.

Deze strategie vormt de blauwdruk waarmee rederijen, zee- en binnenvaartschippers, havens, en betrokken overheden de komende drie jaar de uitdagingen voor verduurzaming, innovatie en cybersecurity gaan oppakken.

Minister Van Nieuwenhuizen:  “De sector is sterk. Mede door onze historie, maar vooral ook door ons innovatief vermogen staan we bovenin alle internationale lijstjes. We waren één van de eersten, we zijn één van de grootsten, we zijn zeker één van de besten. De maritieme sector is onderweg naar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin schepen op schone energie varen, autonoom en digitaal. Een tijdperk waarin fossiele brand- en grondstoffen verleden tijd zijn.”

De vaart is een belangrijk alternatief voor vervoer over de weg, want schepen stoten per ton vracht veel minder CO2, stikstof en fijnstof uit dan vrachtwagens. Zo kan het een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. In het vandaag verschenen rapport De feiten op een Rij van CE Delft, staat dat de vaart nog steeds één van de duurzaamste vrachtvervoersopties is. Het vervoeren van een ton vracht per binnenschip kan wel twee tot ruim twaalf keer minder CO2 uitstoten dan vervoer van hetzelfde gewicht per vrachtwagen. Het verschil met bestelbusjes is zelfs nog groter.

Om de klimaatdoelen te halen, zal de maritieme sector nog meer moeten gaan inzetten op schonere scheepsmotoren en duurzamere brandstoffen. De binnenvaart moet in 2030 een CO2-besparing van 49 procent laten zien. Ook de zeehavens staan voor een uitdaging, omdat alleen al de haven van Rotterdam verantwoordelijk is voor een kleine twintig procent van de Nederlandse CO2-uitstoot. Het werkprogramma wordt de komende maanden uitgewerkt tot bijna 30 concrete projecten die de sector gaan vergroenen.

De sector gaat het emissievoordeel ten opzichte van het wegvervoer verder uitbouwen door te investeren in nieuwe scheepsmotoren en nieuwe technieken om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Dit kan variëren van reiniging en reductie van uitlaatgassen tot aan het installeren van elektromotoren op de schroefas van schepen. Het meest innovatief zijn de autonoom varende schepen, en volledig elektrisch aangedreven schepen. Door het Nederlandse Port Liner project zal in augustus 2018 het eerste volledig elektrische binnenvaartschip te water gaan. De zeehavens gaan werken aan CO2-afvang en -opslag en ze gaan restwarmte van industriële processen beter benutten.

Zie ook: CO2-opslag is geen alles-in-1-oplossing: Risico’s CCS Niet Nauwkeurig te Berekenen – Carbon Capture Is Essential To Limiting Global Warming, But No One Knows How To Do It Or How Much It Will Cost – Alles over CO2 afvang en opslag op één website: co2afvangenopslag.nl – De CCS Parade: Promotie van CO2 afvang en -opslag

De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.282)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.340)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.652)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.325)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hollandse Kikkererwten Uit Zeeuws-Vlaanderen by HAK
  • Message In The Bottle: Sending Out An SOS by The Police
  • Our Oceans Challenge 2019-2020: The Third Cycle Has Started
  • De Voordelen Van Duurzame Energiezuinige LED-Verlichting
  • Zon op Bedrijfsdaken Ondernemend Veenendaal: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché
  • ASN Bank En ASN Beleggingsfondsen Klimaatpositief: 118 Procent Klimaatneutraal
  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Links

    Milieunet op..